Straff vid körning av hoj med för "mycket" effekt?

Frågvis

Undrar en massa saker
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
olika
Undrar vad straffet blir om man framför en motorcykel med för många kw på pappret om man bara har mellanklasskort,,,

Ska strypa hojen, men eftersom det bara rör sej om 4 kw så känns det rättså surt. :(

Vad får jag för straff om någon polis som är insatt i reglerna vill sätta dit mej? :confused:

Blir det olovlig körning? Vad får jag för straff för det isånna fall? Ska kanske nämna att jag inte har någon prövotid kvar.

Ryker kortet, blir det böter eller vad får man för straff för detta?

Hur är det med försäkringen om det skulle hända nått? Dumt att köra såhär? Jag bryr mej inte om om ersättningen skulle utebli eller nått sånt eftersom hojjen ändå bara är halvförsäkrad, tänker snarare på om man skulle vara inblandad i en olycka, antar att det kan det bli dyrt för mej då?

Inget moralsnack nu tack, bara FAKTA.

Just nu lutar det dock åt att jag kommer strypa hojen. :fakta

Frågvis skrev:
Hur är det med försäkringen om det skulle hända nått? Dumt att köra såhär? Jag bryr mej inte om om ersättningen skulle utebli eller nått sånt eftersom hojjen ändå bara är halvförsäkrad, tänker snarare på om man skulle vara inblandad i en olycka, antar att det kan det bli dyrt för mej då?

Tror inte det blir dyrare. Trafikförsäkringen gäller alltid för skada på annans egendom samt skada på dig och din ev passagerare. Och jag är rätt säker på att den lagstiftade trafikförsäkringen inte kan "plockas bort" av fbolaget bara för att du kör fulleffekt.

Sen kan man ju tycka att det är dumt att åka fel knarr, det är bättre att köra lagligt den tid det gäller, sen kan du åka fulleffekt hela livet. Men jag skulle ju inte komma med moralsnack så jag skrev inte det här sista! :-)

Re: Re: Straff vid körning av hoj med för "mycket" effekt?

Robban_C skrev:
Tror inte det blir dyrare. Trafikförsäkringen gäller alltid för skada på annans egendom samt skada på dig och din ev passagerare. Och jag är rätt säker på att den lagstiftade trafikförsäkringen inte kan "plockas bort" av fbolaget bara för att du kör fulleffekt.

Sen kan man ju tycka att det är dumt att åka fel knarr, det är bättre att köra lagligt den tid det gäller, sen kan du åka fulleffekt hela livet. Men jag skulle ju inte komma med moralsnack så jag skrev inte det här sista! :-)

Alltid?? säg inte att det är så att det även gäller om man kör rattfull/drogpåverkad??? :confused: :mad: De borde ju kunna neka om man har brukat ett fordon man inte har behörighet till tycker jag...

Japp, brukar också vilja att allt ska vara "rätt", men har redan lagt ut ~ 4 tusen på att strypa mina hojjar "på pappret" pga. dessa skitbestämmelser...Och ska jag verkligen göra det på en nästan 20 år gammal hoj som ursprungseffekten SKA vara 29 kw ??? Bänkar jag den nu kan jag nästan sätta min mormor på att det inte är mer än 25kw...fast det är klart...det måste ju stå på pappret också... :rolleyes:

Frågvis skrev:
Undrar vad straffet blir om man framför en motorcykel med för många kw på pappret om man bara har mellanklasskort,,,

Ska strypa hojen, men eftersom det bara rör sej om 4 kw så känns det rättså surt. :(

Vad får jag för straff om någon polis som är insatt i reglerna vill sätta dit mej? :confused:

Blir det olovlig körning? Vad får jag för straff för det isånna fall? Ska kanske nämna att jag inte har någon prövotid kvar.

Ryker kortet, blir det böter eller vad får man för straff för detta?

Just nu lutar det dock åt att jag kommer strypa hojen. :fakta

Kör man ett fordon som man inte har giltigt körkort för så är det olovlig körning, och som en följd av det så gäller inte försäkringen fullt ut, vagnskada behöver ej enligt villkoren betalas ej ut, och bolaget kan stämma dig/kräva dig på pengar för sina kostnader kring utbetalningar från trafikförsäkringen. (men bolaget betalar ändå ut ersättning till dig och 3:e person som drabbats av den ev. olycka som du kan tänkas bedömmas vara vållande till) Samma sak gäller om man har giltigt KK för aktuellt fordon men tex döms för att ha kört på fyllan eller "Grov vårdslöshet i trafik", och finns även frågetecken kring ersättning från Vagnskadeersättning om man kört ett obesiktigat fordon. Bara att läsa försäkringsvillkoren... :fakta

Vet dock inte till vilken gräns bolagen hårddrar reglerna, (framförallt kring olika nivåer av A-kort) om dom kräver in pengar/stämmer den som kört olovligt när något hänt. Eftersom du "bara" kör halvförsäkrat så är det enda du kan drabbas av (hmmm, kan nog bli VÄLDIGT dyrt), är återkrav på bolagets utbetalning från trafikförsäkring ...

/B

Tänk så fel man kan ha! :-) Jag tänkte mer på att den skadelidande _alltid_ är skyddad av trafikförsäkringen men visste inte att fbolaget kunde kräva in stålarna vid ex vis rattfull/drogpåverkad eller olovlig körning.

Robban_C skrev:
Tänk så fel man kan ha! :-) Jag tänkte mer på att den skadelidande _alltid_ är skyddad av trafikförsäkringen men visste inte att fbolaget kunde kräva in stålarna vid ex vis rattfull/drogpåverkad eller olovlig körning.

En granne till min pappa körde på fyllan för några år sedan. Han parkeringsskadade två bilar, och lyckades på köpet avsluta äventyret med att sladda in i en enorm vägbelysningslyktstople som välte/blev totalförstörd. Förutom rattfylledom/böter/fängelse så fick han ingen ersättning för skadorna på sin bil, samt en "räkning" från Försäkringsbolaget på runt 200.000 kr...

/B

Vad blir det för konsekvenser för den olovliga körningen då? Nån som VET det?

Dock verkar det inte så lockande med tanke på ev. utebliven försäkring...kan nog kosta åtskilliga tiotusentals kronor (hundratals?) med tillräckligt mycket otur.

Det är väl bara att "köpa läget" och strypa hojen då...:(

Frågvis skrev:
Vad blir det för konsekvenser för den olovliga körningen då? Nån som VET det?

Blir böter, och i värsta fall indraget körkort...

Men, verkar vara lite löst kring det här med mellanklasskort, strypningar osv, som om herr Blå inte har så mycket koll, A som A..

Edit: Värt att notera, anses som ett grövre brott köra hoj om man har sitt körkort indraget (dvs bevisligen kan köra hoj, eftersom man ju tagit/haft körkort, innan det blev indraget) än att köra hoj utan att någonsin tagit A-kort...

/B

Rubrik: Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott

3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att
vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig
körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som
blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är
det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst
sex månader.

Last edited:
benkar skrev:
Blir böter, och i värsta fall indraget körkort...

Men, verkar vara lite löst kring det här med mellanklasskort, strypningar osv, som om herr Blå inte har så mycket koll, A som A..

Edit: Värt att notera, anses som ett grövre brott köra hoj om man har sitt körkort indraget (dvs bevisligen kan köra hoj, eftersom man ju tagit/haft körkort, innan det blev indraget) än att köra hoj utan att någonsin tagit A-kort...

/B

Rubrik: Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott

3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att
vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig
körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som
blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är
det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst
sex månader.

Det där med körkortet skulle jag kunna ta, men det med försäkringen vill jag inte chansa på. (Även om chansen inte är så stor)

Är väl som sagt bara att köpa läget och punga ut de max 2 000:- som det kostar att strypa min hoj som säkert redan är på 25kw... :rolleyes:

TACK FÖR DET EU!!! :finger
(För dessa restriktioner infördes väl i och med att vi gick med i EU?)

Frågvis skrev:

TACK FÖR DET EU!!! :finger
(För dessa restriktioner infördes väl i och med att vi gick med i EU?)

Kommer inte riktigt ihåg om det var Tingvall eller EU som är/var orsak till dom nya körkortsklasserna, pest eller kolera... :rolleyes:

/B

En dum fråga så inte retas nu, men kan man inte lägga exempelvis x kilo bly under sadeln för att på så sätt få upp vikten på mc'n ? Förhållandet går vellan på vikt/kw ? Iaf vad jag fått för mig ? Vore gott o få nå svar på de då brorsan skall ta mc med begränsning nu

O givetvis regga om den med nya vikten såklart

benkar skrev:

Är väl så för att komma åt alkisidioter som fortsätter
att köra efter att kortet flugit för rattfylla :mad:

kajlyl skrev:
varför inte köra med stypningen i?
om det nu bara gäller 4kw menar jag...

Kommer aldrig att köra med nån strypning i eftersom jag strävar efter att mina hojjar ska gå bättre och INTE SÄMRE. :crash

Sen var det ju inte riktigt det som var problemet handlade om eftersom jag är tveksam till att min hoj har mer än 25 riktiga kw i sej.

Det jag undrade över var vilka konsekvenserna kan bli om jag inte skulle ha 25 kw på PAPPRET om det skulle hända nått...

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back