Straff på att köra tung mc med A1?

DollarKatten skrev:
2263698 Nej jag blir inte ARG, jag blir arg på att folk inte kan svara på frågan, om man inte kan det så ska man ge f*n i att skriva massa OT i forumet!
tror det är värre straff på att köra bil utan kk än o köra mc med fel behörighet, är nästan helt säker, ska ringa polisen i morrn o kolla upp det och aldrig mer fråga om ngt i det här forumet, för man får till 99% massa moralkakor av sånna som antagligen ligger i 85 på 90-väg! för o inte riskera något! :tummenupp
Det kan kan inte vara värre att köra bil utan behörighet som att köra en tung hoj utan behörighet, det är samma sak. Olovlig körning utan tvivel.

DollarKatten skrev:
2263698 Nej jag blir inte ARG, jag blir arg på att folk inte kan svara på frågan, om man inte kan det så ska man ge f*n i att skriva massa OT i forumet!
tror det är värre straff på att köra bil utan kk än o köra mc med fel behörighet, är nästan helt säker, ska ringa polisen i morrn o kolla upp det och aldrig mer fråga om ngt i det här forumet, för man får till 99% massa moralkakor av sånna som antagligen ligger i 85 på 90-väg! för o inte riskera något! :tummenupp

Då kan du ju köra bil tung lasbil med släp om du har behörighet BE, som är personbil med tungt släp, precis samma sak. Du åker i vilket fall dit för olovlig körning varesig om du har A1 eller inget mc-kort alls.

Nej, för BE har inget alls att göra med lastbil, det är väl C om ja inte minns fel, kanske D, A1 är för mc, men inte så tung, B är ju ett helt annat fordon som är inblandat! :3freak

Dessutom tror jag vi kan släppa den här diskussionen nu, får inte mer svar på min fråga än jag redan fått tror jag!

DollarKatten skrev:
2263779 Nej, för BE har inget alls att göra med lastbil, det är väl C om ja inte minns fel, kanske D, A1 är för mc, men inte så tung, B är ju ett helt annat fordon som är inblandat! :3freak

Dessutom tror jag vi kan släppa den här diskussionen nu, får inte mer svar på min fråga än jag redan fått tror jag!
Du har väl fått ett klasklart svar hoppas jag.

DollarKatten skrev:
2263779 Nej, för BE har inget alls att göra med lastbil, det är väl C om ja inte minns fel, kanske D, A1 är för mc, men inte så tung, B är ju ett helt annat fordon som är inblandat! :3freak

Nog för att det är helt andra fordon, men det är samma typ av straff.
Men jag gör en annan jämförelse.
Har du B-kort får du köra personbil och lätt lasbil.
Det är exakt samma straff att köra tung MC med A1-kort,
som att köra tung lasbil med B-kort. :fatta!

Last edited:
Vilken tur att det finns så många moralens väktare i Sverige, det är ni som upprätthåller vårt trygga samhälle, tack för att ni finns!!

Eller kanske inte.. :rolleyes:

Killen ställde en fråga; vad är straffet på att köra tung hoj på A1 kort,
om ni inte vet svaret; svara inte då!!!

Han ville ju veta vad som gäller, inte vad folk har för personliga åsikter om olovlig körning. :fatta!

Lx3 skrev:
2264920 Vilken tur att det finns så många moralens väktare i Sverige, det är ni som upprätthåller vårt trygga samhälle, tack för att ni finns!!

Eller kanske inte.. :rolleyes:

Killen ställde en fråga; vad är straffet på att köra tung hoj på A1 kort,
om ni inte vet svaret; svara inte då!!!

Han ville ju veta vad som gäller, inte vad folk har för personliga åsikter om olovlig körning. :fatta!

:pannkyss

Btw: svara själv då?

Eftersom du har körkort blir brottet GROV olovlig körning.
Detta beroende på att du borde vara medveten om gällande lagar.
Skulle tro att straffet blir dagsböter om du inte är straffad innan.
Troligen en varning på körkortet om det är rent innan
Helt otroligt att det blev tre sidor ot och moraliserande av denna enkla fråga.
Det är strängare straff på vardagsförseelser som vi andra gör på kurviga vägar. Kraftig hastighetsöverträdelse kombinerat med vårdlöshet ger oxå fängelse. :mattias

/BiB

DollarKatten skrev:
2262010 Hej, tänkte fråga om det är någon som vet vad straffet är på att köra för tung mc för vad man har för behörighet?
Har hört att man bara får böter, för att man har ett mc-kort men inte rätt!?

Kan det stämma? Skicka gärna svar fort, ska va vid tandläkarn om en timme!!

:)

Tack på förhand

/dk

Snäll polis - tillsägelse
Halvsnäll polis - böter
Elak polis - tar ditt A1 på plats

Om du är intresserad av brottsrubriceringen så är det "olovlig körning."

Ankan_84 skrev:
2262287 Måste vara samma straff som att köra tung hoj med mellan-kort, vilket är väldigt vanligt.... och IDIOTISKT, verkligen idiotiskt om det händer något.

Kan man lika gäran köra tung lasbil med ett B-kort, precis samma sak.

Men som sagt, jag skulle aldrig köra utan behörighet.

aa för det är ju precis samma sak! :dummer

Disasterpiece skrev:
2265680 aa för det är ju precis samma sak! :dummer

Vad är skillnaden? Med B-kort får man köra lätt lasbil, med A1-kort får man köra lätt mc, om man ska köra tung mc med A1-kort är det ingen skillnad på att köra tung lasbil med B-kort. Det är nog du som gör skäl för denna logo :7peta

Åkte fast för många år sedan på en 1100a med passagerare hade lätt mc kort fick åka vidare men han tyckte jag skulle åka hem och ställa in den hojen (vilken jag inte gjorde).
Så det är nog inte så allvarligt som att köra lastbil på B kort eller finlandsfärja på traktorkort.

Ankan_84 skrev:
2265705 Vad är skillnaden? Med B-kort får man köra lätt lasbil, med A1-kort får man köra lätt mc, om man ska köra tung mc med A1-kort är det ingen skillnad på att köra tung lasbil med B-kort. Det är nog du som gör skäl för denna logo :7peta

Vilka bokstäver har du på ditt körkort om jag får fråga?

Disasterpiece skrev:
2266158 Kunde väl tänka mig det. Hade du själv kört lastbil så hade du insett skillnaden. Så nu behöver du inte tro att det är samma sak!

Ehh? Spelar la ingen roll vilken skillnad det är, det är fortfarande lika olagligt. :rolleyes:

Disasterpiece skrev:
2266187 Men det är inte samma sak, som du skrev innan..

Du e inte smart du, samma straff dådå. Vi diskuterade inte skillnaden på att köra fordonen utan straffen. :fatta!
Har jag vart tydlig nog??

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...