Straff på att köra tung mc med A1?

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
Pinky skrev:
2262024

EDIT: Såg vad för hoj du tänkt framföra, mitt tips är att inte försöka dra snuten :hihi. För övrigt är detta bara spekulationer, ring polisen och fråga vad som händer om du torskar, tveksam på om ens dom vet dock.

EDIT 2: Bra respons på tråden iaf, popcorn smileyn är ett faktum inom kort :)
Det kan väl bara bli klen olovlig körning då ! :yoparty
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Lagen skrev:
För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.

För någon körkortspliktigt fordon med uppsåtligt eller oaktsamt åsidosättande av föreskrift, som meddelats i fråga om rätten att föra sådant fordon, dömes till böter.


Så där ja!
 

Dicken32

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Borlänge
Hoj
zx9r
ähh kan man köra moppe eller lätt mc så kan man köra tung också, vad är skillnaden ? jo att den går lite värre och väger några kg till, är ju egentligen ganska löjligt att det finns olika klasser för mc, det gör ju inte det för bil?? har du rika föräldrar kan du ju köpa en ferrari med 400+ hk som går betydligt fortare och orsakar med all säkerhet större skada vid en ev olycka.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Dicken32 skrev:
2262368 ähh kan man köra moppe eller lätt mc så kan man köra tung också, vad är skillnaden ? jo att den går lite värre och väger några kg till, är ju egentligen ganska löjligt att det finns olika klasser för mc, det gör ju inte det för bil?? har du rika föräldrar kan du ju köpa en ferrari med 400+ hk som går betydligt fortare och orsakar med all säkerhet större skada vid en ev olycka.
Med tanke på hur många som dör på moped så tycker jag det är ganska olämpligt att sätta en ungefär lika gammal person på en 180-hästars R1.
 

Dicken32

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Borlänge
Hoj
zx9r
ja med tanke på hur många 18 åringar som krockar under sitt första körkorts år med sin volvo 240 så är det olämpligt att dom har en trimmad m3:a som första bil också? men det finns det ingen lag som förbjuder, är inte det lite konstigt då? :7peta

och en sak till som är märklig är att du får som passagerare på mc vara hur full du vill, ringde nämligen polisen förra sommarn och frågade eftersom jag druckit ca 6 öl och ville åka med en kompis, (var inte full men inte heller spiknykter) och polisen svarade att det inte finns någon lag som förbjuder att man är full bakpå!
 
Last edited:

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Hannez skrev:
Lagen skrev:
För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.

Uppenbarligen så görs skillnad mellan olovlig körning och grov olovlig körning, vid den senare kan man få fängelse. Är det någon som vet vad skillnaden är??

//paco
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Paco skrev:
2262487 Uppenbarligen så görs skillnad mellan olovlig körning och grov olovlig körning, vid den senare kan man få fängelse. Är det någon som vet vad skillnaden är??

//paco
Ptja, det står ju också i texten. Det är ju dock upp till någon rättsman att tolka vad det betyder.
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Paco skrev:
2262487 Uppenbarligen så görs skillnad mellan olovlig körning och grov olovlig körning, vid den senare kan man få fängelse. Är det någon som vet vad skillnaden är??

//paco

Upprepade olovliga körningar kan ge grov olovlig.
 

FTW

WTF?
Gick med
2 May 2006
Ort
-
Hoj
800, blåsvart
DollarKatten skrev:
2262041 Det var ett SÅNT svar jag ville höra! :p ringde polisen, men som vanligt här i visby så vet dom inte ett jävla dugg. Tack för svar, chiao

Men va fa... väntade han bara på att nån skulle säga exakt det han ville höra, och sen körde han?? Sickna typer det finns...

Ta kort för det du ska köra för f-n..

Som någon ovanstående sa: Annars kan man ju lika gärna köra tung lastbil på B-kort. Samma sak. Det fungerar alldelens utmärkt tills du mejar ner nån oskyldig...

Nej det är inte okej att göra vad som helst på landet.
Lite mer lössläppt blir det väl, men lagar gäller där också.
Liksom statistik över motorcykelolyckor kontra ålder/fordonstyp...
Darwins Lag är även det någonting som även gäller på landet.

Dicken32 skrev:
2262429 och polisen svarade att det inte finns någon lag som förbjuder att man är full bakpå!

Japp det stämmer! Mycket underligt!!
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
DollarKatten skrev:
2262041 Det var ett SÅNT svar jag ville höra! :p ringde polisen, men som vanligt här i visby så vet dom inte ett jävla dugg. Tack för svar, chiao


Oh, Visby. :)

Jag har bott där. :banana :)

En varning! Akta dig för kullerstenen!!! Den är snorhal om det är fuktigt. Och inte speciellt greppig vid tort heller för den delen...

Och ta det lungt bland alla 08 turister som har mindre koll på läget än polisen...

:hej
 
Last edited:

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
FTW skrev:
2262515


Nej det är inte okej att göra vad som helst på landet.
Lite mer lössläppt blir det väl, men lagar gäller där också.
Liksom statistik över motorcykelolyckor kontra ålder/fordonstyp...
Darwins Lag är även det någonting som även gäller på landet.
Det är fint att växa upp på landet vill jag lova=)
Har man inget vettigt att göra på kvällarna (som man inte har på landet) så kan man t ex sno farsans hagelgevär och skjuta snögubbar.
Jag körde mc varje dag som 15 åring, på en nsr 125:a och såg aldrig skymten av sheriffen. Den stod på farsan! :skrämd
Brukade ta bilen till kompisarna, fortfarande 15 år.
Favoritbuset var att ta med grillkol, tändvätska och en sprayburk och fjutta på utanför kompisarna 04:00 på morgonen, fan vad det small=)

Så visst lagarna finns där, men inte polisen.

Sorry för ot, det jag egentligen skulle säga var nog att jag skulle låta hojen stå om man skulle in i stan. inte värt att riskera kortet bara för man ska till Dr Alban.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
När jag hade mellankort och körde en Z400J från -82 med hissnande 32 KW på pappret lyckades jag övertyga polisen om att mer mellanhoj än så blir det inte, finns ju inga hojar som är både större än en moped och har mindre än 25 KW effekt. Tar man hänsyn till vikten är ju 400an slöare än en NSR125a.

Nu var ju det här i slutet av 90-talet när lagen om mellanmotorcykel var rätt ny och knappt någon visste vad en mellanklasshoj egentligen var.

Sen kommer lagen troligen att ändras till 35 KW inom något år och då helt plötsligt är det helt okej att köra de här gamla 400:eek:rna med mellankort.

Om du blir stannad och träffer en riktigt jävla nitisk polis som har noll i förstånd så åker du dit för olovlig körning. Om det i sin tur bara ger böter eller om de dessutom drar in körkortet för dig en stund är inte säkert utan bedöms från fall till fall verkar det som. Har du prövotid på kortet så betyder ju en indragning att du dessutom måste ta om det.

Kör förståndigt och lycka till!
 

kenny_dff

A.C.A.B.
Gick med
15 Jun 2006
Ort
helsingborg
Hoj
Cbr 600 rr -03 Stunt Fighter
FTW skrev:
2262515 Men va fa... väntade han bara på att nån skulle säga exakt det han ville höra, och sen körde han?? Sickna typer det finns...

Ta kort för det du ska köra för f-n..

Som någon ovanstående sa: Annars kan man ju lika gärna köra tung lastbil på B-kort. Samma sak. Det fungerar alldelens utmärkt tills du mejar ner nån oskyldig...

Nej det är inte okej att göra vad som helst på landet.
Lite mer lössläppt blir det väl, men lagar gäller där också.
Liksom statistik över motorcykelolyckor kontra ålder/fordonstyp...
Darwins Lag är även det någonting som även gäller på landet.



tycker folk ska sluta gnälla på andra o sköta sitt eget...
jävla tjat o gnäll....
kör själv utan nåt körkort o de går alldeles lysande...
man borde få köra vilken båge man vill oavsett viktklass...
min åsikt iaf
 

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Hammarbyhöjden
Hoj
zx10r -04,KTM 625 SXC -05
Ankan_84 skrev:
2262287
Men som sagt, jag skulle aldrig köra utan behörighet.


Okej tack, det var det jag ville veta och det var det som var frågan! :confused:

Ville bara säga till alla som sitter och knyter näven i fickan att jag fick skjuts av min snälla syster för att lägga på min (jävla) banan-lack på min tänder!
Så nu kan alla sova gott i kväll, för det skedde inget brott på gotland idag heller! :4skrika :banana :huvet
 

Per Fireblade

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2005
Ort
karlskoga
Hoj
ingen för stunden
Är det ett mycket mindre brott o brassa på i 300 mä körkort än o åka på nån gammalt forn minne utan körkort?värre när knarkarna o fyllona är ute o drar
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
DollarKatten skrev:
2262843 Okej tack, det var det jag ville veta och det var det som var frågan! :confused:

Ville bara säga till alla som sitter och knyter näven i fickan att jag fick skjuts av min snälla syster för att lägga på min (jävla) banan-lack på min tänder!
Så nu kan alla sova gott i kväll, för det skedde inget brott på gotland idag heller! :4skrika :banana :huvet

Asså, jag ska prata klarspråk för dig. Att köra en motorcykel utan behörighet är som sagt inte att rekommendera. Du kan lika gärna köra utan körkort då? Jag kan inte förtstå att du bara tänker på vad du kan få för straff?? Tänk om du ramlar o skadar dig allvarligt, du får inte ut något på försäkringen, varken för dig själv eller för hojjen. Som straff får du troligen böter, indraget lämp, indraget A1-körkort och säkert en prick i registret?

Varför skapade du denna tråden. Det är ju bara att gå in och läsa i lagboken om brottet, men när alla skriver emot dig och säger att det är en "idiotisk" ide att köra utan riktigt körkort, då blir du sur. Varför frågar du överhuvud taget?

Varför kör du inte bil utan körkort, det är precis samma sak?
 
Last edited:

NTV janne

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Staffanstorp
Hoj
Honda NTV 650
Ankan_84 skrev:
2263336 Asså, jag ska prata klarspråk för dig. Att köra en motorcykel utan behörighet är som sagt inte att rekommendera.

Varför skapade du denna tråden. Det är ju bara att gå in och läsa i lagboken om brottet, men när alla skriver emot dig och säger att det är en "idiotisk" ide att köra utan riktigt körkort, då blir du sur. Varför frågar du överhuvud taget?

Varför kör du inte bil utan körkort, det är precis samma sak?

Vad säger NI "unga grabbar" jag är som den gamla farsan i ålder...
Fick MC kort på köpet då jag tog bilkörkort.

Vilken MC storlek som helst får min fru köra som aldrig kört annat än moped i sina dar.

Jag började med sak´ta prövande 2 hjuling körning..


Moped...trimmad sådan...Silver pil...(tror det var 80cc) 125cc.(häftig större moppe). Sen kom 250cc...500cc...400cc...900cc och nu 650cc.

Allt utan att kört 1 timme på körskola för MC.

"det var bättre och enklare förr" :)

XXXXX MIN FÖRS HEL/HELÅR 1500:-XXXXXX
 
Last edited:

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Hammarbyhöjden
Hoj
zx10r -04,KTM 625 SXC -05
Ankan_84 skrev:
2263336 Asså, jag ska prata klarspråk för dig. Att köra en motorcykel utan behörighet är som sagt inte att rekommendera. Du kan lika gärna köra utan körkort då? Jag kan inte förtstå att du bara tänker på vad du kan få för straff?? Tänk om du ramlar o skadar dig allvarligt, du får inte ut något på försäkringen, varken för dig själv eller för hojjen. Som straff får du troligen böter, indraget lämp, indraget A1-körkort och säkert en prick i registret?

Varför skapade du denna tråden. Det är ju bara att gå in och läsa i lagboken om brottet, men när alla skriver emot dig och säger att det är en "idiotisk" ide att köra utan riktigt körkort, då blir du sur. Varför frågar du överhuvud taget?

Varför kör du inte bil utan körkort, det är precis samma sak?

Nej jag blir inte ARG, jag blir arg på att folk inte kan svara på frågan, om man inte kan det så ska man ge f*n i att skriva massa OT i forumet!
tror det är värre straff på att köra bil utan kk än o köra mc med fel behörighet, är nästan helt säker, ska ringa polisen i morrn o kolla upp det och aldrig mer fråga om ngt i det här forumet, för man får till 99% massa moralkakor av sånna som antagligen ligger i 85 på 90-väg! för o inte riskera något! :tummenupp
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top