Straff för att köra oförsäkrat/oskattat?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag behöver transportera min icke påställda hoj (som är i för tveksamt skick att köra gata med) ~15km/håll till en bankörning och undrar mest av akademiskt intresse vad för påföljd jag riskerar ifall jag faktiskt skulle skippa att hyra bil+släp, och kör hojen till banan.

Att hyra en liten skåpbil verkar kosta runt 800kr plus faktumet att hojen inte befinner sig jättenära något ställe som hyr ut fordon.

Jag kommer med största sannolikhet att betala den ohemula försäkringen bara för denna bankörningen, så inga moralpåhopp tack - mest intresserad av vad som står på spel. Lite som kalkylen när man tjuvåker buss.. jag kör bil till jobbet dagligen, så påföljd som kostar körkortet är no-no.

Jag har inte så full koll på det hela, men vad jag däremot vet är ju att numera krävs ju inte skattemärket på fordon längre - så för polisen att se om den är påställd eller inte, skattad eller inte, kan dom inte se länge sålänge dom inte slår in reg.nr. på varje fordon som passerar dom.

*TADA* så har transsportstyrelsen(?) (eller är det vägverket?) sparar in några miljoner kronor, men till kostnad av att skattemärket och dess funktion försvunnit (till våran fördel(?))

:)

Största problemet är nog om du skulle råka bli vållande till en olycka utan att ha trafikförsäkring. Kan bli ruskigt dyrt.

Mins inte exakt... Men ca 2000 spänn är det...

Last edited:
Jag har inte så full koll på det hela, men vad jag däremot vet är ju att numera krävs ju inte skattemärket på fordon längre - så för polisen att se om den är påställd eller inte, skattad eller inte, kan dom inte se länge sålänge dom inte slår in reg.nr. på varje fordon som passerar dom.

*TADA* så har transsportstyrelsen(?) (eller är det vägverket?) sparar in några miljoner kronor, men till kostnad av att skattemärket och dess funktion försvunnit (till våran fördel(?))

:)
Dom har utrustning i bilarna som automatiskt söker på alla bilar som kommer i närheten.

Torska på att köra oförsäkrat är inte så farligt jämfört med den dan man är vållande till en trafikolycka och får leva på existensminimum några decennier framöver.

Hur funkar den tekniken? :rolleyes:

Den funkar som så att den söker automatiskt på regplåten, vad trodde du :va

Du behöver inte räkna med några repressalier angående körkortets vara eller icke vara, däremot får du räkna med att frugan/ungarna får färre julklappar då böterna är dryga.
1000:- för framförande av oskattat fordon.
1500:- för framförande av obesiktigat fordon.

Sen kan du räkna med att du åker på massa annat också om de hittar något.

Segt med ansvarsbiten vid olycka, verkar vara det enda farliga i sammanhanget.
Får helt enklet försöka ragga tag i transport/kuta dit med hojen då en helårsförsäkring inte är direkt trevligt att teckna för en hoj med ytterst opålitlig motor..

De där pisset man får betala flera hundra spänn om dan för om man inte fixar försäkring när man tjackat ett fordon, dom pengarna används väl till försäkring till dom som inte har trafikförsäkring, eller är jag ute och cyklar?

Typ som socialbidrag :rolleyes:

De där pisset man får betala flera hundra spänn om dan för om man inte fixar försäkring när man tjackat ett fordon, dom pengarna används väl till försäkring till dom som inte har trafikförsäkring, eller är jag ute och cyklar?

Jag funderade på det med - att ställa på utan att teckna försäkring så TFF tar det mot en hög endagsavgift, men jag tror man måste ägarbyta hojen med lite felaktika parametrar (samt medans den är försäkrad/påställd) för att det ska gå.

För bara 30 km körning så hade iaf jag bara kört och skippat att ställa på.

Du ska ju bara transportera dig den biten, inte gasa helvete.

Även om du kör oförsäkrat så är det inte så att du blir personligt skyldig att betala ut miljoner till de drabbade som man har hört det talats om. Det är ju vid sådana tillfällen som just TFF går in och betalar ut till de drabbade.
Ja, ställa på och inte försäkra är ju en idé, inget du behöver byta ägare för att åka dit för inbetalning till TFF.
Men kolla om det verkligen blir så billigt, de kanske har tänkt på just denna biten och du kanske måste pynta flera tusen när det gäller en DÖDSMASKIN½!!!!

Vill du ha svar på frågan eller inte, dendär smileyn förvirrar mig..

http://www.youtube.com/watch?v=z9EIXY8I_fw där har du iaf...

Fuck... eller ja, det hela gör ingen skillnad för mig, men frågan är ju ekonomiskt vad det kostat polisen att införskaffa sådan hårdvara och mjukvara... transportstyrelsen/vägverket kanske säger sig ha sparat in några miljoner, men kostnader för det där lär ju ligga på några miljoner också.

Fuck... eller ja, det hela gör ingen skillnad för mig, men frågan är ju ekonomiskt vad det kostat polisen att införskaffa sådan hårdvara och mjukvara... transportstyrelsen/vägverket kanske säger sig ha sparat in några miljoner, men kostnader för det där lär ju ligga på några miljoner också.

So?
Ruggigt bra system för att hitta stulna bilar etc..
Kolla lite på road wars på tv4 sport, brittiska polisen, de tar mkt muppar me hjälp av systemet...

Vi förutsätter här att bankörningen du ska till är en grupp för licens eller liknande, annars lär du inte få köra där heller. Eller åtminstone ha samma dilemma som på vägen dit: Det blir nudlar för en lååång tid framöver om nånting händer.

I övrigt en samvetsfråga, är det värt risken i din situation så kan jag fortfarande inte rekommendera dig (av uppenbara skäl) men du kan nog räkna på risk/chans själv.

Last edited:
Du blir inte skyldig miljoner ifall det inträffar en olycka så länge det inte var pga grov vårdslöshet, rattfylla eller om olyckan orsakades avsiktligt.

"Trafikförsäkringsföreningen (TFF) får från fordonets ägare kräva tillbaka högst 4280 kr (2009)

* om fordonet var oförsäkrat och
* om TFF har betalat ersättning för en skada som orsakats av fordonet."

http://www.tff.se/sv/Skada/Agarregress/

"Från fordonets förare får Trafikförsäkringsföreningen (TFF) kräva tillbaka det belopp som betalats ut i skadeersättning

* om föraren vållade skadan med avsikt (uppsåt) eller genom grov vårdslöshet eller
* om föraren var vårdslös och rattfull."

http://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Forarregress/

Ja, det kostade många miljoner, en gång. Skattemärket kostade många miljoner, varje år. Dessutom sparar man in tid på att manuellt slå på varenda misstänkt bil, poliserna kan ägna sig åt att kolla på dåligt beteende i trafiken, titta efter misstänkta rattfyllon osv istället. Samtidigt som dom blir uppmärksammade på alla stulna fordon. Win-win i min värld iaf.

Mjoo, jag hade nog inte riktigt tänkt klart där... skyller på... nånting... reklamen till höger distraherade mig! :tungan ;)
Det hela låter helt klart som en win-win situation.

men hur tusan kan skattemärket kosta dom många miljoner varje år?
Farsan har precis ställt på sin sportbil, vi trodde båda två att det skulle vara några simpla klick på internet för att fixa det, vilket det självklart var, men ÄNDÅ (varje sig man gör det på internet, SMS, ringer eller skickar snigelbrev) så kommer det komma hem lite papper och skit ändå :va

(angående påställning av ett fordon) "Du kommer att få en pappersavi hemskickad till dig där både fordonsskatten och påställningsavgiften ingår" http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Av-och-pastallning/Pastallning-av-fordon/
Frågan är då verkligen om det är miljoner som sparas varje år om det ändå ska skickas ut papper/administrativt skit.

Jaja, det hela är ju ett steg i rätt riktning iallafall. :)

Dom har utrustning i bilarna som automatiskt söker på alla bilar som kommer i närheten.

Torska på att köra oförsäkrat är inte så farligt jämfört med den dan man är vållande till en trafikolycka och får leva på existensminimum några decennier framöver.

Den utrustningen har inte svenska polisen ännu men finns i vissa andra länder.

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back