Straff för att köra mc?

Status
Ej öppen för fler svar.

Zlowhead

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2010
Hoj
GasGas LV 125EC -05 Honda Varadero 125 -05
Hejsan!

Jag undrar vad man får för straff om man kör en 610cc registread mc på vägen om man bara innehar A1 kort?

Blir det indraget om man har prövotid eller får man bara böter?
Och sedan om polisen vill stanna en och man sticker fast dom ser reg plåten och kommer hem till mig fast jag redan va hemma när dom kommer kan dom ändå fälla mig? Eller måste dom veta att det va just jag?

MVH mats

Polisen tar din A1-behörighet på plats och lämnar in en anmälan om olovlig körning. 1) Du får fina böter. 2) Du hamnar i onåd hos Transportstyrelsen och kommer inte att kunna ta varken A1, A eller B-kort.

Polisen tar din A1-behörighet på plats och lämnar in en anmälan om olovlig körning. 1) Du får fina böter. 2) Du hamnar i onåd hos Transportstyrelsen och kommer inte att kunna ta varken A1, A eller B-kort.

DOH!

Jaja :P Bor på landet så det är inte så jätte mycket poliser men ville ändå veta vad som händer :) Men en Husqvarna 610cc sticker rätt bra väl? en 96a ?

popcorn.jpg

Du kommer för ditt tilltag
, bli rövknullad med en vit batong, naturligtvis....

Borde väl kanske inte riktigt svara på det här... men va fan;

prövotid innebär att OM du skulle bli av med körkortet måste du ta om både teori och uppkörning, det innebär inte att du blir av med körkortet för minsta lilla grej.
Sticker du och dom ser reg.numret så lär dom nog komma på hembesök till dig, men med gigantiskt sannolikhet så kommer dom inte kunna identifiera att det var just du som körde, och därmed ingen risk, men det lär säkerligen noteras ner vem du är och hojens reg.nr, så lite extra "spaning" på dig kan du räkna med (och räkna med att bli nojig som fan av hela skiten)
Och visst, i ärlighetens namn är det låga odds att du kommer köra in i en kontroll eller att polisen helt utan anledning skulle stoppa just dig... fast samtidigt är väl oddsen höga att du inte kommer köra inom lagliga gränser heller...

Jag är själv långt ifrån en paragrafryttare, men du riskerar mycket genom att köra den hojen med begränsat körkort.

Tänk också på att om olyckan är framme så blir det problem med både polisen och försäkringsbolag. Kan bli dyrt i slutänden.

DOH!

Jaja :P Bor på landet så det är inte så jätte mycket poliser men ville ändå veta vad som händer :) Men en Husqvarna 610cc sticker rätt bra väl? en 96a ?
Det känns som att du redan har bestämt dig och mest bara vill skriva av dig lite och kanske tom få lite support å stöd härifrån? Nej, det är inte coolt nånstans att köra hojar man inte har behörighet för. Det finns dessutom en ganska bra anledning till att 16-åringar inte får köra annat än 125'or, den kallas omognad. Dessutom verkar du ju inte ens ha tagit ditt A1-kort än heller?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey