Strömproblem med min CBR600f

Tänkte slänga en order på denna då, om det är rätt?

http://www.expressauto24.net/epages/eb8978.sf/sv_SE/?ViewObjectID=2195822

Men vad betyder detta som står:

Compatible with these references:
31600-KY2-703
31600-MV-4-000
SH633-12 / SH638-12

Är det något jag behöver bry mig i, cbr600f står ju lite längre ner.
Halvskum sida förövrigt. Någon som handlat där tidigare?

Det ser väl ok ut? Kanske reservdelsnummer de menar med "references". Längre ner står ju cbr600f 91-00. Hoppas du har tur att skruvfästena och kontakterna passar rakt av, då blir det väldigt enkelt att byta. Om batteriet inte laddas under färd så borde det du beskriver hända, dvs hojen lägger av när du stannat och går inte att starta, men en stund senare har batteriet hämtat upp sig lite och det går att starta igen. Om det var fulladdat från början. Massor av mätningar jag gjorde när min regulator var kass visade att det alltid var så. Vet inte vad som menas med R/R ovan, men gissar på Regulator/Rectifier. Generatorn snurrar i takt med motorvarvet och levererar växelström där spänningen ändras i takt med varvtalet, Regulatorn håller spänningen på konstant nivå och Rectifiern omvandlar växelströmmen till likström. R/R sitter som en enhet på min. Så, är någon utav de tre trasig kommer inte laddnings- och elsystemet att funka som det ska. Mätningarna är egentligen ganska enkla med en multimeter, och det vore egentligen bättre att börja med det innan du köper en reservdel när du inte vet om originalet är kasst eller inte. Du borde egentligen inte köra hojen heller tills det är fixat. Men men, trial-and-error går väl det med, med lite tur...:)
 
Prova med voltmätare nu när jag kom hem från jobbet på ett helt nytt batteri!
12.28 stod det när motorn var avstängd. När motorn var igång visade den 12.07 och växlade lite men höll sig därikring. Samma sak om jag varvade så höll den sig där. Visst hade jag kunnat fara en sväng för att se vad som händer men är fan inte sugen på och börja rulla hem den igen.. =D

Grävde lite efter att hitta någon regulator i ungefär samma prisklass som den på ebay men som inte tar 2v och få hem. Men nja, verkar som man får pröjsa en hel del mer om man ska beställa från tex xlmoto :)

http://www.xlmoto.se/regulator/honda-cbr-600-f-1995
 
Köper du alltså nytt batteri för varje test?
Blybatterier är uppladdningsbara...

Drygt 12V avstängd är OK, men är inte OK med motorn igång. Så det är som sagts antingen laddregulator eller generator som är paj. Om laddregulatorn är trasig kan den dessutom ladda ur batteriet bara av att sitta inkopplad i elsystemet.
 
Precis som sägs, med motorn på ska det ligga på 14-15 om både generatorn och regulatorn är ok. Skjuter det iväg uppåt mot 17-18 med ökat varvtal så kan man gissa att regulatorn är kass. Det var ju inte vad som hände. Jag tycker du ska mäta generatorn nu.
 
Hehe nejfan, Det innan hade jag ju tömt när jag kört och när jag satte de på laddning igårkväll vart det plus på minus o vice versa när jag skulle ladda det och skulle ändå på biltema för att byta ut en annan grej så tog med batteriet och bytte ut det.

Fan hittar ingen annan man kan beställa för ett värdigt pris och som det inte är 2v väntetid innan jag har den..
Får väl bli Ebay. 2veckor utan hoj, kommer bli tufft =D

EDIT: Swlabr, hur mäter jag generatorn?
 
Prova med voltmätare nu när jag kom hem från jobbet på ett helt nytt batteri!
12.28 stod det när motorn var avstängd. När motorn var igång visade den 12.07 och växlade lite men höll sig därikring. Samma sak om jag varvade så höll den sig där. Visst hade jag kunnat fara en sväng för att se vad som händer men är fan inte sugen på och börja rulla hem den igen.. =D

Grävde lite efter att hitta någon regulator i ungefär samma prisklass som den på ebay men som inte tar 2v och få hem. Men nja, verkar som man får pröjsa en hel del mer om man ska beställa från tex xlmoto :)

http://www.xlmoto.se/regulator/honda-cbr-600-f-1995

Instämmer om xlmoto. Inget lågpris direkt. Kollade idag nytt bakdäck. Pirelli Diablo Rosso Corsa 180x55x17" ca
1400kr med frakt från däckonline,
http://www.mcdackonline.com/cgi-bin..._Sprint RS (2000>2002)_T 695 Ausf.615_Pirelli
att jämföra med XLMOTO ca 2300kr
http://www.xlmoto.se/mc-dack-pirelli-diablo-rosso-corsa
 
Skjuter det iväg uppåt mot 17-18 med ökat varvtal så kan man gissa att regulatorn är kass. Det var ju inte vad som hände. Jag tycker du ska mäta generatorn nu.

Det är ju inte säkert att det är den reglerande delen i regulatorn som går sönder. På min var det antagligen någon diod i regulatorns likriktare som small, och sedan agerade mer som en resistor, vilket gjorde att batteriet tömdes av att vara inkopplat.
 
Hehe nejfan, Det innan hade jag ju tömt när jag kört och när jag satte de på laddning igårkväll vart det plus på minus o vice versa när jag skulle ladda det och skulle ändå på biltema för att byta ut en annan grej så tog med batteriet och bytte ut det.

Fan hittar ingen annan man kan beställa för ett värdigt pris och som det inte är 2v väntetid innan jag har den..
Får väl bli Ebay. 2veckor utan hoj, kommer bli tufft =D

EDIT: Swlabr, hur mäter jag generatorn?
Det är här det är bra med manual, där står exakt hur man gör på din hoj. På min går det till så här i alla fall: tre gula kablar går från generatorn till regulatorn, ihopkopplade nära regulatorn. Koppla loss. Slå på motorn och låt den stå på 5000varv och mät spänningen mellan gul1-gul2, gul1-gul3, gul2-gul3. Växelspänning, alltså. Under 80V = kass generator.

Det behöver inte betyda att din ska leverera 80V vid 5000varv, eller att det går ut tre kablar från din. Ger du dig på detta ändå utan manual, eller nån annan här som vet mer om cbr600f, så ta det försiktigt och var noggrann med din, hojens och mätutrustningens säkerhet! Växelström, som sagt, och mätområde 100-200V nånting.

För att följa reglerna här, ska detta svar alltså ses som en gissning och att jag saknar erfarenhet från din hojmodell.
 
Det är ju inte säkert att det är den reglerande delen i regulatorn som går sönder. På min var det antagligen någon diod i regulatorns likriktare som small, och sedan agerade mer som en resistor, vilket gjorde att batteriet tömdes av att vara inkopplat.

Jo, men syftet med fler mätningar är ju att isolera felet innan man byter ut en del som faktiskt fungerar. Därmed inte sagt att felet INTE sitter i regulator/likriktare.

EDIT: för att vara systematisk, du har gjort en mätning, och utifrån den kan man konstatera att batteriet inte får någon laddström. Någonstans Generator-Regulator-Likriktare-Batteri och anslutningarna däremellan är det något som är fel. Vad? Fortsätt mäta.
 
Last edited:
Jävlar vad fort det gick att få regulatorn! Kom idag och beställde den i torsdags eller nått. Från Usa. Nåväl bytt nu och på voltmätaren visade det 12.70 när den var avstängd, påslagen (ca 3k varv) visade den 14.20 och höjdes när jag varvade men gled sakta men säkert neråt när den bara stod på tomgång. Gick ner till ungefär 14.15 då slog jag av den.

Vad säger ni som kan voltspråket, är pärlan hel igen?

Här är en bild med den nya regulatorn fastskruvad och den andra står på hojen där vid tanken. Vet inte om det går att se men finns ett rätt fint jack på den gamla så man ser något har hänt med den.

image.jpg

EDIT: Bildjäveln vart sne som vanligt ser jag..
 
Last edited:
Super! Varit ute och kört ikväll och det gick utmärkt, tror jag aldrig längtat så mycket att få sticka till jobbet som imorse då man nu hade en motorcykel att köra dit med igen :)

Mätte värdena idag igen på batteriet och det såg skitbra ut! Skönt.

Vill rikta ett väldigt stort tack till alla som har skrivit i den här tråden, allt från elscheman till ebaylänkar, TACK! Själv har man lite nya lärdomar i packväskan nu och jag hoppas att andra som får det här problemet (som flera av er har skrivit så verkar det ju vara rätt vanligt på den här modellen) kan titta här i tråden och få hjälp.

Rock on guys! Vi ses på vägarna! :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top