Strömproblem med min CBR600f

Norrlandsiesta

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Luleå
Hoj
CBR 600f -95
Tja! Igår fick jag lite problem med min motorcykel och trodde det var löst efter att jag bytit batteri, men tydligen inte och jag har inte en aning vad jag ska göra för att lösa det!
Jag kör en CBR 600f -95

Igår var jag ute och körde och stannade på ett ställe vid vattnet för att njuta av utsikten. När jag skulle därifrån var batteriet så pass dött att den inte orkade dra igång motorcykeln och batteriet tog slut helt efter en kort stunds gnuggande.

Tog då hjälp av startkablar via en bil och fick igång den. När jag sen slog av choken så dog den tyvärr. Efter det lät det väldigt konstigt från en liten svart box vid batteriet när jag försökte starta den. Fick hem den en timme senare och bytte då batteri till ett helt nytt. Då den gick igång klockrent och det här ljudet var då borta. Svårt att förklara ljudet men det var som ett klickande ljud.

Stack iväg sen på kvällen och när jag var framme hos kompisen slog jag av den men skulle kort därefter starta den igen och då var strömmen så pass dålig att den inte orkade dra igång motorcykeln. Ett par timmar senare (3-4?) provade jag igen och den startade klockrent och jag körde hem. När jag svänger upp på garageuppfarten så dör den av sig själv. Alla lampor som brukar lysa lyser men när jag skulle prova starta den var det totalt stendött när jag tryckte på startknappen. Ingenting överhuvudtaget hände.

Därefter då in i garaget med den och dagen efter startar den klockrent igen. Känner mig jävligt osäker att fara ut igen om den nu kan dö mitt i allt.

Jag personligen är inte speciellt kunnig och har inga bra teorier på vad det kan vara för fel. Men det känns som att något fick sig en jävel när vi startade den med startkablar via bil, jag har hört att det ibland inte är så bra.

Någon som har någon teori och kan hjälpa mig lösa detta?
Mvh
 
Låter som glappkontakt eller läckande isoleringar runt kablar tycker jag...
Annars, för att kolla lätta problem: sitter jorden som den ska? Har kontanterna till batteriet en massa oxid som förhindrar bra kontakt?
 
Skulle gissa att det är laddregulatorn som sjunger på sista versen. Svag punkt på dom hojarna.

Mät hur många volt du har över batteriet med motorn igång och lite varv (5000 - 6000 rpm). Bör vara 14,5 volt.
 
Har precis brottats och brottas fortfarande med elproblem på min CBR600F -92. Det du beskriver låter som ett dåligt, ev. glappande, huvudrelä. Det sitter bredvid batteriet och är kopplat till pluspolen direkt, eller hur? Annars är det nog som andra föreslagit tidigare, R/R som sitter på utsidan av ramen. Att den skulle klicka har jag inte varit med om, det får mig att tro att det är ditt huvudrelä som spökar. Fast då borde inte lamporna lysa... Ta bilder på det som klickade och lägg upp vetja.
 
image.jpg

Här har vi det som klickade. Uppe så så ser vi nå röda kablar med nå blått på sig, det där tejpade jag för med eltejp. Sen har vi det som sticker ut på vänster sida på boxen, där skulle det sitta ett gummiskydd som hade ramlat av lite. La den tillrätta och tejpade så den skulle sitta kvar.

Är det så att den svarta boxen är huvdrelät? Kom precis in från att ha skruvat på sadeln och satt på sidokåporna och orkar fan inte gå ut nu igen för att kolla vad som är kopplat till pluspolen men jag tror det går direkt till den här boxen.

Jag vet icke om jag har grejer för att mäta batteriet, jag får kolla det imorgon annars kan jag nog rätt snabbt få tag i rätta grejer. Men batteriet är ju helt nytt, köpt igår på Biltema och använt kanske 40 min körning :)

EDIT: Fan märkte att bilden jag laddade upp via telefonen vart sne. Vänd huvudet åt vänster så blir det rätt. Sorry!
 
Japp, det där är huvudrelät. Jag kan försöka ta en bild på ett kopplingsschema imorgon kväll och skicka till dig så kan du se hur det är kopplat. Har du en Haynes-manual? Annars rekommenderar jag den starkt.
 
Mitt gick för övrigt sönder helt plötsligt för ett par veckor sedan, så jag fick beställa ett från England. Passade även på att byta R/R:en och det brända kontaktdonet i plast till denna, samt väntar på startreläer från USA (det sitter i främre änden på vänster sida om du skruvar bort instrumentpanelen). Nu hoppas jag att det är problemet och inte själva startmotorn för då blir jag vansinnig.
 
Last edited:
Vad kan vi dra för slutsatser av att det är huvudrelät som klickar då. Trasigt? dags att byta ut den? Är problemet löst då? Ja skicka gärna en bild på hur det är kopplat. Nä Haynes manual har jag inte.. Vad är det? Sen vad är "R/R:en"?

Känner inte suget av att börja pyssla med elgrejer i hojen, sånt har jag aldrig rört ens tidigare. Men någon gång borde väl bli den första.

Blir att hålla tummarna man tar sig till och från jobbet imorgon.. :)
 
Skickat PM till dig med förklaringar och så vidare.

Men jag börjar nästan tro att det är R/R:en som är dålig. Har inte haft problemet själv men tydligen kan den döda hojar och vägra starta om den blir för varm för att sedan funka jättebra när den svalnat. Kolla på utsidan ramen på höger sida i höjd med batteriet, där har du R/R:en.
 
I och med att hojen startar med nyladdat batteri samt med hjälpstart men inte när du kört en bit så kan man dra slutsatsen att hojen inte laddar batteriet tillräckligt under färd. Då finns det 4 möjliga felkällor.

1. Generatorn
2. Likriktare/Laddningsregulator.
3. Batteri.
4. Läckström.

Mest sannolikt är de två första alternativen.
Ditt klickande ljud från startreläet beror på att spänningen på batteriet inte är tillräckligt hög för att hålla reläet draget då startmotorn drar ur ström från batteriet. Prova ladda batteriet med en separat batteriladdare så kommer du att se att det klickande ljudet försvinner vid startförsök. Skulle det finnas kvar beror det sannolikt på att batteriet är kasst. Kolla laddningen innan du köper nytt startrelä (då detta förmodligen fungerar hur bra som helst).

Även om alla lampor lyser på hojen så är det inte säkert att det är tillräckligt för att dra igång hojen med startmotorn. Ett tips är att slå igång blinkers. Blinkar det väldigt långsamt eller inte alls så tyder det på att spänningen på batteriet är alldeles för låg och batteriet måste laddas.
 
Tack för svaret Eldstorm!

Ja imorse tog jag mig till jobbet men provade stänga av och starta den igen bara för att se om den skulle gå igång när jag väl var framme. Nix den gick inte igång. Batteriet gick segt och efter en kort stund la det av :)

på vägen hem hade jag mindre tur, efter c.a halva vägen så dör hojen och det klickar bara från huvudrelät/startrelät? (den svarta lådan som jag skrev om i tidigare inlägg). 2 km rullning senare står den i garaget.

Generator lär väl vara rätt dyr att köpa en ny tippar jag på. Jag undrar om det kanske är bra, för mig som inte har så mycket kunskaper att lämna in den till en verkstad så får dom felsöka problemet. Lär väl gå på nån krona men vafan, jag känner mig lika kunnig på elområdet på en hoj som min farmor :3freak

Eller vad säger ni. :confused:
 
Köp en ny laddningsregulator så kommer problemet lösa sig. Hade samma problem på min hoj. (honda cbr 600f3 98) . Problemet är att laddningsregulatorn inte har kylflänsar och överhettas = kass . Gå till närmsta mc skrot o hör om dom inte har en laddningsregulator med KYLFLÄNSAR från någon annan hoj du kan använda så hjälper dom dig säkert. Sen är det bara plug and play så slipper du spendera x tusen kr på verkstaden.

Lycka till :tummenupp
 
Kan det ha o göra med att jag använde startkablar o bil att det blev överhettat? Ont om mc skrotar här uppe i norr men jag ska se om jag hittar något. Någon som vet av något ställe så tipsa gärna :) Googlade på nätet och hittade en ny för typ en femhundring. Kanske drar på med en ny då man ändå fått tillbaka 13k på skatten.. :hihi

Tack för svaret Jeppe!
Jag ska återkomma när något nytt ha hänt i ämnet :)
 
Köp en ny regulator, inget att spara på.
Jag hade exakt samma symptom på min gamla cbr. Som tidigare nämnts, det är ett klassiskt fel.
Laddningsregulatorer blir mycket varma av sig själva, det är bara klantigt av Honda att använda sig av en modell som inte kan göra sig av med överskottsvärmen.
 
Hade exakt samma problem på min. Köpte ny laddningsregulator på ebay från Hongkong. Samma grej som du länkar till ovan men jag betalade knappt hälften. En lika dan sitter på ett antal 125 och 250 hojar i Asien så det tillverkas ett antal om året...
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top