Strömkrävande fräsmaskin.

Jag vill gärna kunna ställa in matning enigt tabellerna på växellådan. Då blir det lite "roddigt" med steglös fart.
Mats

Hur menar du då? Matningen är inte separat utan följer väl spindelhastigheten?
Eller du vill inte själv räkna ut skärhastigheten? :)

I vilket fall så måste du ta hänsyn till om du kör en 3 mm pinnfräs eller en stor planfräs med sparskär ...

I vilket fall så måste du ta hänsyn till om du kör en 3 mm pinnfräs eller en stor planfräs med sparskär ...

Nu satte du mig på pottkanten!
Jag har tagit för givet att det är separat motor till matningen. Men, det är nog bara snabbmatningen som är separat!
Med tanke på att matningsväxellådan sitter alldeles ovanför drivmotorn så... humm...

Mats

På fräsmaskiner är väl matningen direkt utan hänsyn till spindelhastighet normalt sett.

En svarv däremot är matningen avhänget spindelhastighet.

Fortfarande måste man ta hänsyn till verktyget man kör, men tittar man i tabell för verktyget som säger 1500rpm och 200mm/min eller något så väljer man i spakarna det som kommer närmast och lite snällt med hänsyn till vad för ytfinish, nogrannhet och hur stabilt det är.

Med en 50/60 krabbfräs så kan man mosa på duktigt, cirkus att en 380 motor drar 15 ampere :yoparty

Jodå, det var som jag misstänkte, det är en separat motor på 1,5kW för matningen. SÅ matningshastigheten är inte beroende av spindeln.

Inte meningen att skriva på nästan, men nu vet vi i alla fall hur det är!

Mats

Sådär jag.... Skyndar långsamt. Dags för ett litet trådlyft.
Elmotorn är bytt. 2000 spänn på Jula 4 kW och den startar utan problem oavsett vilken växel man har. Gamla motorn vägde säker 70-80 kg.

MEN, fortfarande ett problem. Matningsväxellådan låter helvetet. Oljepumpen har gett upp. Har demonterat några luckor och hittat pumpen. Men jag måste riva hela skiten för at komma åt den. Jag vill montera dit en Elpump istället. Det är inga problem att koppla sig in på rörsystemet, det är bara att... På oljefiltret och pickupen. No problems...
MEN... vart fan hittar man en lämplig oljepump? Elektrisk, 240 volt. En kompakt enhet utan remskivor. I värsta fall köper jag en billig vedklyv på jula och tar Motorpaketet ifrån.

Det måste finns slpumpar att köpa på något vettigt ställe. Ja, jag har Googlat.
Oljeflödet vet jag dock inte, men tippar på 5-8 liter i minutern.

Mats

Har liknande problem som du hadde för 2år sedan. Jag har möjlighet att säkra 25amp utan större problem.
Men jag tänkte bedriva lite verkstadsverksamhet i lokalen. Vilket leder mig in på cnc maskiner och dessa kräver ofta uppemot 50-80amp!

Hur många skjortor skulle en uppsäkring till ca 63-100amp kosta mig inkl 50m kabel på tomten av x kvadrat för uppgiften:va

16 A 1 625
20 A 2 115
25 A 2 635
35 A 3 325
50 A 4 385
63 A 5 615
80 A 7 095
100 A 8 995
125 A 12 125

Så här ser prislistan ut där jag bor. Hedemora Energi.
Så gäller det att det finns tillräckligt grov kabel fram till din elstolpe också!

Mats

Last edited:
En cirkulationspump kanske? En sådan vanlig från grundfos eller liknande. Om det bara var för smörjolja vill säga.

En cirkulationspump kanske? En sådan vanlig från grundfos eller liknande. Om det bara var för smörjolja vill säga.

Tror du att det fungerar? Hela motorn går ju i Vatten/olja i en cirkulationspump. Man behöver förvisso inte reglera trycket då map att det är en centrufugalpump. har ju några pumpar hemma. Får väl testa.

Mats

Ring till en tillverkare och fråga mer exakt. Jag vet inte själv om det fungerar, det var bara en tanke eftersom den skulle monteras på rören direkt, vara smidig och strömsnål.

Tror du att det fungerar? Hela motorn går ju i Vatten/olja i en cirkulationspump. Man behöver förvisso inte reglera trycket då map att det är en centrufugalpump. har ju några pumpar hemma. Får väl testa.

Mats

Vad är det för typ av pump? Är det oljepump för maskinens interna smörjning. Eller är det en pump för skärvätskan? Är det det sistnämda så finns det billiga externa sådana, kompletta med tank.

http://www.verktygsboden.se/V06/shop/details.asp?id=8438&Hkat=

Last edited:
16 A 1 625
20 A 2 115
25 A 2 635
35 A 3 325
50 A 4 385
63 A 5 615
80 A 7 095
100 A 8 995
125 A 12 125

Så här ser prislistan ut där jag bor. Hedemora Energi.
Så gäller det att det finns tillräckligt grov kabel fram till din elstolpe också!

Mats

Tack för infon.
Om en fräs som drar 63a snurrar samtidigt som kompressrn slår till + lampor, värme etc + man får för sig att dra ett skär i svarven så borde man nog ha 100amp:gnissla

tack iaf!

Om du funderar på att säkra upp, måste du kontrollera kabelarean på din ledning till uttaget för maskinen. Översäkrar du kan du få problem med försäkringsbolagen om det händer något. Du bryter i så fall oxå mot våra startströmsföreskrifter, vilket kan leda till lagföring.

Har fått veta via en bekants, bekants, polares farfar att man kan trimma äldre säkringar för att undvika högre anslutningsavgift.:notme
Om man får tag på äldre 25 A och 16 A säkringar så är ”trådarna” i dessa pressade med ändhylsorna, (eller va man ska kalla dom), alltså inga lödningar.
Detta innebär att om man är försiktig så kan man pilla isär säkringarna och flytta 25 A tråden till 16 A säkringen och sedan montera ihop den igen. Vipps så har man en 16 A säkring som klarar 25 A.

OBS! Det är troligen olagligt och jag skulle själv aldrig ge mej till att prova det. :ajjabajja

Vad är det för typ av pump? Är det oljepump för maskinens interna smörjning. Eller är det en pump för skärvätskan? Är det det sistnämda så finns det billiga externa sådana, kompletta med tank.

http://www.verktygsboden.se/V06/shop/details.asp?id=8438&Hkat=

Det är växellådans smörjssystem. Oljan cirulerar runt i ett rörsystem och droppar ner på kugghjulen och lager. Det sitter en växellåda till spindeln också, den har till synes en likadan pump. Jag kan nästan svära på att det är en kugghulspump. Jag har dock inte öppnat och kollat innuti den. Men man kan ana att det sitter en axel till där "kontra" drevet sitter.

Mats

Det är växellådans smörjssystem. Oljan cirulerar runt i ett rörsystem och droppar ner på kugghjulen och lager. Det sitter en växellåda till spindeln också, den har till synes en likadan pump. Jag kan nästan svära på att det är en kugghulspump. Jag har dock inte öppnat och kollat innuti den. Men man kan ana att det sitter en axel till där "kontra" drevet sitter.

Mats

Kanhända går det att renovera de befintliga pumparna. Kugghjulspumpar kan även behöva primas med lite olja om de blivit dränerade, de har dålig sughöjd, i synnerhet när de blivit slitna.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT