Ström från spisen till diskmaskinen...?!

Bra skit. El och VVSfrågor verkar vara frågor det råder delade meningar om :7peta

Som man ropar -får man svar, eller hur? Imorrn undar du varför din hallampa inte lyser, eller varför skatorna e svartvita varför aluminium får dumpas med rostfritt på tippen... osv. Då får du förhoppningsvis hjälp. Okej?

Nu har jag samma bekymmer som TS med inkoppling av diskmaskin.

I köket har har jag en 16A trefas till spisen.

En 10A enfas till belysning och eluttag.

Många säger att man ska inte koppla diskmaskinen till någon av faserna till spisen för då går säkringarna om man försöker köra bägge samtidigt. Men hur jag än vänder mig blir det fel.

Kopplar jag diskmaskinen på enfassäkringen så kommer säkringen istället ryka om diskmaskinen går när jag kokar kaffe och rostar bröd samtidigt som jag tinar upp nåt i mikron.

Ska jag ändå koppla diskmaskinen till enfassäkringen? Jag har mest lust att koppla från spisen. Blir minst kabeldragning så också.

Är det nybyggt kan man ofta säkra upp uttaget om man kollar med en elektriker , finns lite marginal.
Beror på längd från central och kabellängd.

Gör det inte själv iaf.

Har man gjort dragningen själv kan man säkra upp om man finner det inom marginal men ändra det innan du flyttar.Korta sträckor och momentan belasting är ok.

- - - Updated - - -

Är det nybyggt kan man ofta säkra upp uttaget om man kollar med en elektriker , finns lite marginal.
Beror på längd från central och kabellängd.

Gör det inte själv iaf.

Har man gjort dragningen själv kan man säkra upp om man finner det inom marginal men ändra det innan du flyttar.Korta sträckor och momentan belasting är ok.

- - - Updated - - -

Nya kablar i köket, gammalt från centralen till köket kort sträcka och dom behöver väl bytas framöver.

Men vill nog testa befintligt först så det får bli plan B eller C.

Du måste ha nya bra kablar från centralen med bra kontakt och helst utan skarvar(övergångsmotstånd=värmeutveckling) och kort sträcka , i ditt fall skall du inte säkra upp.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti