Ström(el) och gravitation(magnetism)

visst är han en tillgång, vore ju kul om det dök upp något men då skulle nog Randi fundera mer än 1 gång innan han medger det.
Randi gör inte detta personligen, det är alldeles för mycket arbete, inte minst för en 80-åring. Men att man tjänar mer på shower är sant. Priset skapades främst för att utmana kända bluffmakare som Uri Geller och andra. De som vet att de bluffar ställer inte upp för att de vet att de inte kan klara det och vinna pengarna och att det kommer skada deras anseende.

visst är han en tillgång, vore ju kul om det dök upp något men då skulle nog Randi fundera mer än 1 gång innan han medger det.

Då skulle han väl bli så illa tvungen.

Nej inte något som inte går att förklara utan som de som kan uppvisa paranormala förmågor under kontrollerade förhållanden.

Det är väl samma sak fast beskrivet på klåparaktig bonnsvenska från min sida.

Och nej igen, det är en ständig ström av folk som hör av sig och som testas. En stor del av organisationens arbete är tillägnat just detta. Däremot har ingen lyckats.
Som kuriosa är cirka 80% av de som testas sådana som hittar vatten, metaller som guld och annat med slagruta. Troligen för att de är många och för att det är något som är relativt enkelt att enas om experimentella förhållanden för.

Enligt honom själv var det inte en jäkel som hörde av sig men det kan ju ha varit ett tolkningsfel från min sida. Bra jäkla människa är han. Det behövs sådana människor som han med sin organisation.

Last edited:
Enligt honom själv var det inte en jäkel som hörde av sig men det kan ju ha varit ett tolkningsfel från min sida. Bra jäkla människa är han. Det behövs sådana människor som han med sin organisation.
Det jag tror du läst eller hört var hans kommentar om de kända medierna och paranormalikerna (om det är ett ord) som mycket riktigt inte ställer upp.

"Kunskapen" om just elektricitet tål dock att ifrågasättas.
En del fenomen runt just magnetism och elektriska strömmar är ännu inte förklarade.
Jag tror att han mycket väl kan ha rätt till viss del.

Vilka fenomen tänker du på då? Inget ifrågasättande, bara nyfiken.

"Kunskapen" om just elektricitet tål dock att ifrågasättas.
En del fenomen runt just magnetism och elektriska strömmar är ännu inte förklarade.
Jag tror att han mycket väl kan ha rätt till viss del.

Nu är jag ju ingen professor i elteknik eller dylikt men jag törs ändå säga att han är ute och cyklar. Det kanske är som du säger att det finns outforskad terräng när det gäller magnetism osv men jag tror att teorin är ganska så djupgående medan man däremot inte har lyckats praktiskt alla gånger.
Till exempel så var det ju en japansk/kinesisk forskare som var helt övertygad om att vi 2005 skulle kunna montera en grej på bil/båt/piano etc och få det "sväva" med hjälp av nån supermagnet och lite andra prylar. Som sagt, teorin finns men man lyckas inte alltid praktiskt :brinnerup
Iofs så kanske han lyckades men jag har inte sett något sånt än och man tycker ju att det borde komma fram...

Ähh, du skulle också ha ifrågasatt kunskapen om elektricitet om du hade haft fordon med + jordat Lucas system!

Har en bekant som kör en Norton Commando, 73:a tror jag det är. Enligt honom är Lucassystemet "inget problem om man bara lär sig att tänka tvärtom". :D

Har en bekant som kör en Norton Commando, 73:a tror jag det är. Enligt honom är Lucassystemet "inget problem om man bara lär sig att tänka tvärtom". :D

Tyvärr brukar Lukas systemen också lära sig att tänka tvärtom, magnetisera om spolen och börja ladda tvärsom.

Då brukar batteriet explodera.

Fast många av snubbarna från den här tiden var ju kombinerade vetenskapsmän/illusionister/showoffs.

Tesla skröt ju om påhittade maskiner som han var tvungen att skrota för världens bästa då dom var så farliga att dom kunde få jorden att rämmna...

Lite bullshit för att få folk att skjuta till pengar till "forskningen".

Ungefär som klimatforskarna i dag.

Teslas frekvens/vibrator-demolitions-maskin tycker jag borde kunna funka, och den skulle kunna funka mycket bättre ifall man synkade en uppväxling av frekvensen. tror jag i alla fall.

Teslas frekvens/vibrator-demolitions-maskin tycker jag borde kunna funka, och den skulle kunna funka mycket bättre ifall man synkade en uppväxling av frekvensen. tror jag i alla fall.

Jorå, Mythbusters testade den ju.

Gör man den bara en miljon gånger större än han påstod så klarar den att skaka sönder en miljon gånger mindre saker än han påstod...

Jorå, Mythbusters testade den ju.

Gör man den bara en miljon gånger större än han påstod så klarar den att skaka sönder en miljon gånger mindre saker än han påstod...

om man skulle kunna stämma frekvensen efter vibrationerna, så de spelar, anser jag att man skulle kunna skaka sönder oändligt mycket saker. alltså man låter frekvensen bli mer lågfrekvent i takt med att vibrationerna blir större. i mythbusters stannade de ju när den frekvensen de använde hade gjort sitt och inte längre påverkade objektet.
ungefär som att varva en H-D.

Nu är jag ju ingen professor i elteknik eller dylikt men jag törs ändå säga att han är ute och cyklar. Det kanske är som du säger att det finns outforskad terräng när det gäller magnetism osv men jag tror att teorin är ganska så djupgående medan man däremot inte har lyckats praktiskt alla gånger.
Till exempel så var det ju en japansk/kinesisk forskare som var helt övertygad om att vi 2005 skulle kunna montera en grej på bil/båt/piano etc och få det "sväva" med hjälp av nån supermagnet och lite andra prylar. Som sagt, teorin finns men man lyckas inte alltid praktiskt :brinnerup
Iofs så kanske han lyckades men jag har inte sett något sånt än och man tycker ju att det borde komma fram...
Jag arbetar en del med högspänningsledningar.
Bland annat halvledande kapslingar.
En del saker vet vi inte varför de fungerar, men fungerar gör de.
Kinesen kanske får rätt en vacker dag.
[YOUTUBE-ID]2hHfkK4iGBQ[/YOUTUBE-ID]

Var inte så naiv nu. Läs på en kreationistsida så kommer du få övertygande argument varför evolutionen inte fungerar, och då är ändå evolution något av de enklaste principer som finns.
Har du ingen kunskap i ämnet kan du aldrig kontra med något men det är ingen ursäkt att falla för ensamma konspirationsteoretikers ouppbackade argument.

Jag skulle inte kalla mig naiv :). Tycker dock det är roligt att få igång diskussioner bland folk(brukar man säga nått som folk inte håller med om så blir det fart på diskussionen), det roliga är ju att nästan ingen är skeptisk mot dom simplaste sakerna i vardagen medans dessa kan vara fenomen som är väldigt invecklade.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D