Strålbehandling, skadligt eller ej?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Det är så här att mamman ska strålbehandlas efter bröstcancer operationen, 1 min/dag i 25 dagar, alltså totalt 25 min.

Hur pass skadligt kan strålbehandlingen vara och vad för bieffekter får hon? Blir hon trött?

H4 skrev:
Det är så här att mamman ska strålbehandlas efter bröstcancer operationen, 1 min/dag i 25 dagar, alltså totalt 25 min.

Hur pass skadligt kan strålbehandlingen vara och vad för bieffekter får hon? Blir hon trött?

Du skriver "efter operationen", vad är hennes status? Inte helt ovanligt vid fall då patienten anses obotbar så strålar man inte från tillräckligt många vinklar, då måste man höja "kraften" på strålningen för att uppnå samma effekt. Följden av detta kan bli / blir att vävnaden kring tumören brännskadas, detta märks dock inte efter x antal månader men då räknar läkaren med att patienten är död. Jag vill inte måla fan på väggen, och säkert är det inte så i hennes fall, men det är det enda jag vet att man måste hålla koll på. I övrigt är det ingen fara med strålningen, inte i det fall jag känner till i alla fall.

Läkararen sa att det är cirka 20 % chans att cancern kan komma tillbaks efter 5 år om hon inte behandlas, om hon behandlas kommer hon att vara helt frisk.

Cancern hade inte varit så stor, alltså lite strålning som behövs då.

H4 skrev:
...om hon behandlas kommer hon att vara helt frisk.
.

Jag hoppas verkligen att det är så. Dock har jag NOLL förtroende för svensk sjukvård.
Ingen kan lova en fd cancerdrabbad att den blir helt frisk, tyvärr.

Min mor har själv haft bröstcancer (2 ggr faktiskt), och hon fick strålbehandlig.
Din mor kommer säkerligen att bli trött, det tar på kroppen att få strålbehandling.
Sen så vet jag inte hur stark dos eller hur koncentrerad den är, men trött tror jag definitivt hon kommer bli.

Har verkligen läkarna sagt att din mor blir friskförklarade efter behandlingen? Alla läkarna vi pratat med har sagt att de aldrig friskförklarar en cancerpatient, då risken för spridning är för stor och svårt att förutse.
Dock så sjunker risken för återfall då det har gått ett tag, 5 år brukar de säga.

edit. Med det menar jag inte att hon inte kommer att bli frisk, bara att läkarna inte brukar använda just det ordet.
Min mor fick sin första tumör för snart 10 år sen, och hon mår bra nu med tanke på vad hon har varit igenom!

Last edited:
Strålbehandlingen i sig är inte farlig och ger inga speciella biverkningar.

Men får hon cytostatika? Antiöstrogener(tamoxifen)? har hon haft behov av att använda analgetika? Där har vi dom stora bovarna till biverkningarna.

Hur elakartad var tumören vid tillfället den opererades bort?

Om hon sökt i tid så finns det mycket goda möjligheter att hon blir helt botad.
Hoppas verkligen det går bra och att allt ordnar sig, tänk på att verkligen stödja din mamma i detta läget för det finns få tillfällen i livet där man behöver det mera.

Cancern hade inte varit så stor och elak, den reagerade på hormoner.

De erbjöd henne hormontabletter och strålbehandling... cellgift behövs inte.

Men om läkarna sa att det är endast 20 % chans att hon får återfall om hon inte behandlas... då är det rätt så bra odds, eller hur?

Om hon behandlas blir oddsen ännu bättre, upp emot en 90 % eller liknande.

Tack för alla fina svar

Tänkte bara på en sak! Hur vida strålning är farligt eller ej, är väl ingen som riktigt vet. Att det i stora doser är mkt mkt farligt är ju självklart! Men i sjukvården så beror det helt på vem man fråga (dvs förespråkare eller motstånadre) ...

Hoppas allt går bra!

mvh Mar

Mar skrev:
Tänkte bara på en sak! Hur vida strålning är farligt eller ej, är väl ingen som riktigt vet. Att det i stora doser är mkt mkt farligt är ju självklart! Men i sjukvården så beror det helt på vem man fråga (dvs förespråkare eller motstånadre) ...

Hoppas allt går bra!

mvh Mar

Strålningen kanske inte är nyttig men alternativet ingen strålning alls är ännu onyttigare om du förstår hur jag menar. Största risken med strålning skulle jag tro är att det kan orsaka att celler i en viss vävnad "muterar" och det uppstår en samling celler av annan beskaffenhet än värdvävnaden.

H4 skrev:
Cancern hade inte varit så stor och elak, den reagerade på hormoner.

De erbjöd henne hormontabletter och strålbehandling... cellgift behövs inte.

Men om läkarna sa att det är endast 20 % chans att hon får återfall om hon inte behandlas... då är det rätt så bra odds, eller hur?

Om hon behandlas blir oddsen ännu bättre, upp emot en 90 % eller liknande.

Tack för alla fina svar

Det låter bra det :)
Hoppas att det går bra.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back