Sträckbult!

Faaager

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2010
Ort
Klädesholmen
Hoj
Gsx-r 600 -02
Hej!

Har en liten fundering.
Plockade av toppen på min lilla cykel här om dagen (Gsx-r 600 -01) och skall strax plocka ihop den igen. (:va)
Dock funderar jag på om bultarna går att återanvända eller om de är engångs sträckbultar.

Någon som har ett definitivt svar? Jag rådfrågade servicemanualen utan någon större framgång!
 
Vilka bultar? :va

Tanken är ju att allt ska vara servicevänligt så att det skulle vara "engångsgrejjer" låter för mig helt osannolikt. Har då aldrig varit med om det på nått jag skruvat i. Inte en hoj i alla fall.
 
Men toppbultar brukar man väll byta? Går väll iofs att mäta längden på dom, men ja skulle byta, bara för min egen vetskap att det sitter nya bult där.
 
Motorbultar

Jag jobbar på en litenbil firma på hisingen,,,,. där är man kvalites säker. Där kör byter vi bultar efter 3st topplocks byten.
Mitt råd är -byt inte men om bultarna är "billiga" så är kanske lika bäst!!!!
 
Jag jobbar på en litenbil firma på hisingen,,,,. där är man kvalites säker. Där kör byter vi bultar efter 3st topplocks byten.
Mitt råd är -byt inte men om bultarna är "billiga" så är kanske lika bäst!!!!

Stora odds att det är "billiga" bultar från fabrik på en modern sporthoj. Är det något du drar sönder i motorn så är det gängor i motorblocket och liknande, inte 12.9 skruvar.
 
Jag jobbar på en litenbil firma på hisingen,,,,. där är man kvalites säker. Där kör byter vi bultar efter 3st topplocks byten.
Mitt råd är -byt inte men om bultarna är "billiga" så är kanske lika bäst!!!!
Vad är det för bilar som man byter toppar titt som tätt
 
Vad är det för bilar som man byter toppar titt som tätt

Franskt :hihi Och där håller ju inte bulten så hög kvalité heller, troligen därav bytintervallet på dessa också :hihi

Sträckbultar som jag lullat med brukar gå att återanvända 5ggr, eller om de visar tecken på töjning vid midjan ;)
 
topplock

Provmotorer!
man testar block,mellandel,topp,mm, så det finns rutiner för hur länge dessa bultar ska användas.
 
man brukar byta på vissa bilar (franska) men har aldrig hört att man byter bultar på hojar. ne kör med samma bultar, kolla så att de inte är skit i gängorna. olja på dom lite. sedan dra fast ;)
 
Så:
Kör skruvarna med ett gängsnitt, i med gängtapp i blocket/toppen och sedan ihop med skiten?

Om det är nåt som kan gå fel så är det definitivt att dra gängsnitt och tappar i fullt fungerande gängor. Sätt en droppe olja på gängorna (skruvarna) och skruva ihop allt. Finns ingen som helst anledning att krångla till det.
 
Nu har bultar iofs inga gängor, men jag antar att det är topplocksskruvarna du menar.
Topplocksskruvar har väldigt lång klämlängd och därför en låg fjäderkonstant. Det innebär att de inte får speciellt ökad klämkraft av att aluminium har dubbelt så stor värmeutvidgningskoefficient som stål.

Som regel dimensionerar man ett skruvförband så man sträcker skruven upp till ca 75-80% av dess sträckgräns, dvs skruven får ingen permanent deformation mer än vad den kan få via krypning.
Jag har aldrig bytt ut topplocksskruvar om de inte uppvisar skador, helt enkelt för att det inte finns någon anledning.
 
Last edited:
Om det är nåt som kan gå fel så är det definitivt att dra gängsnitt och tappar i fullt fungerande gängor. Sätt en droppe olja på gängorna (skruvarna) och skruva ihop allt. Finns ingen som helst anledning att krångla till det.

Helt riktigt Viktor L
 
Nu har bultar iofs inga gängor, men jag antar att det är topplocksskruvarna du menar.
Topplocksskruvar har väldigt lång klämlängd och därför en låg fjäderkonstant. Det innebär att de inte får speciellt ökad klämkraft av att aluminium har dubbelt så stor värmeutvidgningskoefficient som stål.

Som regel dimensionerar man ett skruvförband så man sträcker skruven upp till ca 75-80% av dess sträckgräns, dvs skruven får ingen permanent deformation mer än vad den kan få via krypning.
Jag har aldrig bytt ut topplocksskruvar om de inte uppvisar skador, helt enkelt för att det inte finns någon anledning.


Jag är väldigt dålig på termerna kring detta och vi menar nog helt samma sak

Men en orginalskruv som då flexar väldigt mycke ( nertagen midja ) pratar man då om låg fjäderkonstant?

Berätta gärna hur man benämner detta

När vi borrar upp Hayabusorna till M12 så klämmer vi helt enkelt dit en Vanlig 12 , 9 skruv

Dessa flexar ju minimalt och kräver ständig efterdragning


Peter
 
saab nya 900-serie har sträckbultar till toppen om det är det du tänker på?
Dom ska ju eg bytas varje gång man har bort bort toppen, kostar en femhunka för 8st om jag inte minns fel.
Betvivlar dock att det är sånt på hojar.

"Nu har bultar iofs inga gängor" :trött
 
Jag är väldigt dålig på termerna kring detta och vi menar nog helt samma sak

Men en orginalskruv som då flexar väldigt mycke ( nertagen midja ) pratar man då om låg fjäderkonstant?

Berätta gärna hur man benämner detta

När vi borrar upp Hayabusorna till M12 så klämmer vi helt enkelt dit en Vanlig 12 , 9 skruv

Dessa flexar ju minimalt och kräver ständig efterdragning


Peter

Hej
När det gäller fjäderkonstant så är det ett mått på hur svårt det är att töja en fjäder, eller som i detta fall, en skruv. Den har dimensionen (sorten) N/mm.

Vi tar ett par exempel:
Du har en ganska klen fjäder som du drar i. För att töja den 50 mm så behöver du lägga på 10 N (ca 1 kg). Då är fjäderkonstanten 10/50 = 0.2 N/mm

Om du har en kraftigare fjäder så kan det kosta 200 N för att dra ut den 50 mm. Då har vi en fjäderkonstant på 200/50 = 4 N/mm.

En skruv har också en fjäderkonstant och det har alla kroppar som töjer sig när man lägger på en kraft. Med metaller så är det så att fjäderkonstanten är linjär, dvs man får lägga på lika mycket extra kraft för att töja den mellan 20 och 30 mm, som för att sedan töja den från 30 till 40 mm.
Detta under förutsättning att man håller sig inom det elastiska området och inte går in i det plastiska där man får permanenta deformationer.

(andra material, t ex plaster, är icke linjära och fjäderkonstanten ändrar sig då beroende på var på töjningskurvan man är).

Fjäderkonstanten för en skruv beror på skruvens klämlängd (den del som finns mellan godset den är gängad i och skallen), skruvens diameter och dess elasticitetsmodul.

Elasticitetsmodulen beror på själva materialet, men om vi håller oss till stål så är den samma oavsett om det är en 8.8-, 10.9- eller 12.9-skruv. Alltså beror fjäderkonstanten då bara på diameter och klämlängd.
Det skruvarna utsätts för när motorn blir varm är att aluminiumet utvidgar sig ca 2.3 mm per meter och 100 grader C. Själva skruven utvidgar sig 1.2 mm per meter och 100 grader C.
Liten diameter ger lägre fjäderkonstant, dvs kraften ökar mindre när cylinder och topp utvidgar sig än om du har större diameter.

Om du sätter skruvar med fulldiameter så får du en högre kraftökning än om skruven har ett liv.
Att du får efterdra skruvarna beror sannolikt på att anliggningen mellan skruvskalle och topp sätter sig pga den ökade kraften när fjäderkonstanten ökar.
 
Ja, när alla i hela befolkningen tror det är nåt annat. =D
bildgoogla bult får du se. ;)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top