Stort problem med gänga till oljeplugg!!

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
Höll på att göra olja och filter byte på min KTM 660 04a ikväll. Allt gick som på räls tills jag skulle skruva tillbaka den andra magnetiska oljepluggen utan filter under motorn. Tyckte den gängade bra och jag började dra åt till 20nm men märkte då att den inte drogs åt utan den gick bara runt dock trögt. Försökte då genast gänga ut den för att titta på den men då gick det inte, utan den gick bara runt. Har haft bricka också som man ska ha. Har försökt att gänga ut den men det går inte... Har t.o.m använt polygrip som hjälp då jag har tagit tag och skruvat och dragit nedåt samtidigt i hopp om att den skulle gängas ur men de går fan inte:huvet Den kom väl lite snett från början och de gjorde väl så att hela gängan blir smulor till slut?

Va ska jag göra:confused:

Oljepluggen som jag ej får bort är magnetisk, de sitter 2st sådana under min motor samt en plugg med filter.

Är det kört?

Är det någon som kan hjälpa mig, eller tipsa mig om någon som kan:confused:

När man väl får bort pluggen måste man väl gänga om eller? Eftersom gängorna lär vara smulor. Hur löser man de, då behövs väl större gänga på orginaloljepluggen också:huvet

bifogar en bild på vilken oljeplugg det är, dock inte min motor på bilden...

Tacksam för svar...

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    122.7 KB · Visningar: 217
Kan du få in en smal skruvmejsel eller ett tunt knivblad eller något mellan kragen på pluggen och motorblocket (alltså inte så att du behöver banka in den med en massa våld)? Då kanske den kan hjälpa till att lägga lite tryck i riktning ut på pluggen medan du skruvar.

Det är antagligen på blocket som det har blivit gängsallad, eftersom pluggen är i någonslags stål och blocket i någon form av aluminium. Men det behöver inte vara något stort problem. Det löses med en Helicoil eller någon annan typ av insatsgänga.

Kan du få in en smal skruvmejsel eller ett tunt knivblad eller något mellan kragen på pluggen och motorblocket (alltså inte så att du behöver banka in den med en massa våld)? Då kanske den kan hjälpa till att lägga lite tryck i riktning ut på pluggen medan du skruvar.

Det är antagligen på blocket som det har blivit gängsallad, eftersom pluggen är i någonslags stål och blocket i någon form av aluminium. Men det behöver inte vara något stort problem. Det löses med en Helicoil eller någon annan typ av insatsgänga.
Näe huvudet kommer jag ej åt tyvärr, sitter för långt in:gnissla
Förstår de där med helicoil men har aldrig använt själv förut. Måste man plocka isär motorn eller kan man göra de på plats må tro? Kanske kommer in massa flis och metallspån i motorn som man inte kanske får ut sen.
Ingen expert ni vet kan göra detta i Stockholmsområdet?

Förstår de där med helicoil men har aldrig använt själv förut. Måste man plocka isär motorn eller kan man göra de på plats må tro? Kanske kommer in massa flis och metallspån i motorn som man inte kanske får ut sen.
Ingen expert ni vet kan göra detta i Stockholmsområdet?

Man gör det på plats och med rätt metod slipper man spån i motorn.
Dom flesta mc-firmor bör kunna göra det, bara att ringa runt, t.ex:

McProffsen i Hägersten 08-882919
Hela Hojen Södermalm 08-6440051
Örby Mc Västberga 08-6475041
osv.....

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...