Stort jordskalv i asien.

Status
Ej öppen för fler svar.
Ravetrancer skrev:
Tänkte sätta in pengar på nån utav hjälporganisationerna, jag vill veta vilken som är bäst och från vilken det blir mest % del av mina pengar som går till själva bidraget, nån som vet???
Radiohjälpens post- och bankgiro 90 19 50 - 6 står nu öppet för penninggåvor för nödhjälp till människor som drabbats av jordbävningskatastrofen i Asien. Märk talongen "Asien".

Ravetrancer skrev:
Tänkte sätta in pengar på nån utav hjälporganisationerna, jag vill veta vilken som är bäst och från vilken det blir mest % del av mina pengar som går till själva bidraget, nån som vet???
Det finns flera seriösa organisationer som har insamlingar till stöd för jorbävningskatastrofen, själv gav jag till Röda korset. Här är tre stycken:

Röda korset
Radiohjälpen
Läkare utan gränser

pajo skrev:
Fy katten! Kommer kanske att klassas som känslolös idiot nu, men jag har beställt en resa till Thailand med avfärd i slutet av januari. Funderar på att åka i alla fall och resa vidare från Phuket till Koh Samui eller Koh pangan där de inte har drabbats av katastorfen. Frågan är om man kan få någon "semesterkänsla" när man vet om vad som händer på andra sidan av landet? Läget blir ju inte bättre av att stanna hemma då jag ändå kommer att lida med alla som är drabbade, men jag har verkligen sett fram emot att komma hemifrån. Har vänner i Ao Nang samt på Koh Lanta som jag talat med och fått lite info om hur det ser ut därnere. Turligt nog har de klarat sig och börjat arbeta med att hjälpa de som blivit skadade.

Jag och tjejen ska också till Koh samui och panghan (hon ville att vi skulle ta en vecka på krabi eller phi phi också men det blir ju inte aktuellt) och jag har funderat lite av och till på det hela. Jag tror inte att man ska känna sig känslokall pga detta, jag gör mitt bästa för situationen just nu och hoppas fler gör det. Och även om turismen "bara" är 6% så är varenda krona värd mycket och även de på dessa öar kommer drabbas av att turismen sjunker och då blir deras barn lidande osv. Kedjereaktion vill säga.
Vad blir bättre av att man inte åker får man då fråga sig? Jag har inte kommit på något, det skulle väl vara om thailändarna inte vill ha oss dit men det kommer aldrig hända.

kan inte alla i Sverige skänka 10kr-20kr var, vi skulle ju kunna samla ihop 90-180.000.000 kr till stöd för Asienkatastrofen.
Jag vet inte hur det är med andra men jag har tagit denna katastrof ganska så hårt, har suttit framför tv:n hela dan o kollat på CNN o andra nyhetsprogram etc.
Hoppas verkligen folk förstår hur hemsk denna katastrof är, hur många miljoner som kommer att lida och skänker pengarm det räcker med lite bara vi är många.

Det värsta är alla barn tycker jag personligen... men även den ovisshet som måste tynga många i denna stund...

Det får bli en slant till hjälp så hoppas man att någon får nytta av dem...

DaLorD skrev:
Det värsta är alla barn tycker jag personligen... men även den ovisshet som måste tynga många i denna stund...

Det får bli en slant till hjälp så hoppas man att någon får nytta av dem...
prata inte om alla barn, jag har fan gråtit halva dan så fort jag ser alla barn som gått bort eller blivit av med sina föräldrar....så sorgligt....dom kan ju inte skydda sig på något sätt dom små....:(

Dee_cati skrev:
Jag och tjejen ska också till Koh samui och panghan (hon ville att vi skulle ta en vecka på krabi eller phi phi också men det blir ju inte aktuellt) och jag har funderat lite av och till på det hela. Jag tror inte att man ska känna sig känslokall pga detta, jag gör mitt bästa för situationen just nu och hoppas fler gör det. Och även om turismen "bara" är 6% så är varenda krona värd mycket och även de på dessa öar kommer drabbas av att turismen sjunker och då blir deras barn lidande osv. Kedjereaktion vill säga.
Vad blir bättre av att man inte åker får man då fråga sig? Jag har inte kommit på något, det skulle väl vara om thailändarna inte vill ha oss dit men det kommer aldrig hända.

Jag håller med dig. Det bästa man kan göra är nog att åka dit och spendera pengar.

Ravetrancer skrev:
kan inte alla i Sverige skänka 10kr-20kr var, vi skulle ju kunna samla ihop 90-180.000.000 kr till stöd för Asienkatastrofen.
Jag vet inte hur det är med andra men jag har tagit denna katastrof ganska så hårt, har suttit framför tv:n hela dan o kollat på CNN o andra nyhetsprogram etc.
Hoppas verkligen folk förstår hur hemsk denna katastrof är, hur många miljoner som kommer att lida och skänker pengarm det räcker med lite bara vi är många.

Jag har knappt kunnat jobba,kan inte förstå alla som verkar gå oberörda igenom detta..Te.x på jobbet var det som om inget hade hänt.Bilderna på döda barn och vetskapen om hur många familjer som krossats är alldeles förfärligt tragiskt.Vet inte om det är så många som fattat skadornas omfattning än! folk bryr sig väl inte när det händer så långt bort,men i detta fall så kommer svenska förluster överstiga Estoniakatastrofen,det är jag tyvärr ganska säker på om man ska ta till sig infon om hur många som är saknadade.

TERMINATOR skrev:
inga positiva meddelande än, hörde från svärmor att hennes föräldrar är i phuket och har sökt igenom alla sjukhus, nu stog dom och väntade på en båt från phiphi island som skulle komma in med bara döda kroppar

Åhh lider med dig! Min kusin Fredrik och hans tjej Therese var på Phi Phi. Dom lyckades klara sig precis upp på en kulle där dom tillbringade natten. Dagen efter blev dom evakuerade av patrullbåtar. Läget där var kaotiskt! Hoppas att du får ett positivt besked.

JB

Ravetrancer skrev:

Läkare utan gränser. Jag satte in en sjysst lördagskväll på krogen.

Tjet skrev:
Ett smidigt sätt att skänka pengar på är via sms till Röda korset.

"Du kan skänka bidrag via SMS - numret är "Asien 721 05". Skriv "Asien" i textmeddelandet och sänd ditt SMS på telefonnummer 721 05. Du betalar 30 kronor, av vilka 20 kronor går till Röda Korset."

http://www.redcross.se/rksf/sfdesig...pleDoc&docid=0E2A6B6250FACC5DC1256F78004DD697
mmm men jag tänkte sätta in lte mer än så o då känns det som att det är onödigt o skicka 50tal mail där 1/3 går till mobiloperatören...., så alltså RK o läkare utan gränser är bra??? Kanske man skall splitta på bidragen mellan dessa 2....?

Hörde precis på nyheterna, 66 000 döda och siffran räknas stiga. 1 500 svenskar fortfarande saknade. *huuu* va läskigt. Känns overkligt liksom :(

Edit: stavfel

Last edited:
Känns mest som att man skulle vilja vara på plats där nere just nu. Får alltid samma känsla när det har hänt stora katastrofer, man skulle varit där nere och bara hjälpt till.

Ja, samma här, kan man inte få åka med dom tomma planen ner o hjälpa till med vad fan som helst, leta efter folk, hjälpa till på sjukhusen, vad som helst funkar bara finnas där för andra.....va faaaan, detta är ju sjukt, 66,000 människor bara helt itplånade på några ögonblick, mitt i julfirandet, mitt i semestern, en tid för att koppla av allt annat runtomkring, och så händer detta öde dom???? :(:(:(

Ravetrancer skrev:
Ja, samma här, kan man inte få åka med dom tomma planen ner o hjälpa till med vad fan som helst, leta efter folk, hjälpa till på sjukhusen, vad som helst funkar bara finnas där för andra.....va faaaan, detta är ju sjukt, 66,000 människor bara helt itplånade på några ögonblick, mitt i julfirandet, mitt i semestern, en tid för att koppla av allt annat runtomkring, och så händer detta öde dom???? :(:(:(

För att inte tala om dom flera hundra tusen som fortfarande saknas eller är skadade :( Och alla som mist sitt hem och egendom...
Detta måste vara det absolut värsta som hänt i världen :(

Chris Ash skrev:
Känns mest som att man skulle vilja vara på plats där nere just nu. Får alltid samma känsla när det har hänt stora katastrofer, man skulle varit där nere och bara hjälpt till.

Känner precis likadant..! Allt man gör här hemma känns helt meningslöst!

Lider med alla som saknar anhöriga..

Ravetrancer skrev:

Jag hänger med, bara man kunde hjälpa till med nåt.
Jag har ju fått tag i mina vänner men mår sämre å sämre ju mer siffror man hör i radio o TV.

Ännu en gång lider med er som har förlorat nån eller inte vet

Läste även idag att det var thailands regering som hade stoppat varningen om vågen :kocko
Hur kan man välja att inte oroa turisterna :huvet
Fatta hur många som kunde levt idag istället.

Cyberdog skrev:
Läste även idag att det var thailands regering som hade stoppat varningen om vågen :kocko
Hur kan man välja att inte oroa turisterna :huvet
Fatta hur många som kunde levt idag istället.

Därför att dom trodde att skalvet var betydligt mindre än det var.
Skalv i den styrka dom trodde har tidigare inte påverkat turistorterna alls.
Därav deras beslut. Läste det på aftonbladet.

Status
Ej öppen för fler svar.
Back