Stort jordskalv i asien.

Status
Ej öppen för fler svar.
mitt plan gick hem från thailand (phuket) bara nån timme innan allt
det här hände och fick reda på detta när vi landade i sverige.
jag kunde bara inte fatta vilken tur jag hade haft, det handlade bara om
några timmar..
men mina tankar går till alla familjer, vänner m.m. som ej fått kontakt med
sina anhöriga där nere och även de människorna som bor där nere..

Hörde på CNN nyss att det var den största katastrofen i modern tid och då handlade det inte om antalet döda utan vilka efterföljder det skulle få.
Sri lanka som är värst drabbat har ett av världens största minfälts-antal och dessa minfält var utmarkerade men nu har minorna flyttats runt huller om buller så dödsantalet kommer stiga i takt med att minerna detonerar vid hjälparbete och vid återuppbyggning :(
Och försäkringar existerar inte på samma sätt som i västvärlden så återuppbyggandet hänger på världen runt omkring och det skulle troligtvis gå åt miljardvis med dollar för detta, hur mycket var för tidigt att säga tydligen :(

Dee_cati skrev:
Hörde på CNN nyss att det var den största katastrofen i modern tid och då handlade det inte om antalet döda utan vilka efterföljder det skulle få.
Sri lanka som är värst drabbat har ett av världens största minfälts-antal och dessa minfält var utmarkerade men nu har minorna flyttats runt huller om buller så dödsantalet kommer stiga i takt med att minerna detonerar vid hjälparbete och vid återuppbyggning :(
Och försäkringar existerar inte på samma sätt som i västvärlden så återuppbyggandet hänger på världen runt omkring och det skulle troligtvis gå åt miljardvis med dollar för detta, hur mycket var för tidigt att säga tydligen :(

Hörde på nyheterna för ett tag sedan att kostnaden i skador hittills är uppe i flera biljoner dollar..

Iofs sa de "billions of dollar" men billions är väl miljarder översatt till svenska? Men det kan nog stämma med biljarder också, det är ju ändå miljontals människor som är drabbade. Bara över en miljon i sri lanka sägs vara utan tak över huvudet :(

Skänk några kronor till röda korset, de behöver all hjälp de kan få. Och skänk i fortsättningen också, du sover mycket bättre om det så bara är en tia i en burk på ica-butiken. Jag brukar vara extremt egoistisk mot myndigheter osv men mot fattiga människor eller hjälplösa djur kan man gott skänka lite av sina surt förvärvade pengar då och då.

ja en biljon dollars är en miljard dollar
en milliard dollars är däremot en biljon
det är lite skumt det där

Fy katten! Kommer kanske att klassas som känslolös idiot nu, men jag har beställt en resa till Thailand med avfärd i slutet av januari. Funderar på att åka i alla fall och resa vidare från Phuket till Koh Samui eller Koh pangan där de inte har drabbats av katastorfen. Frågan är om man kan få någon "semesterkänsla" när man vet om vad som händer på andra sidan av landet? Läget blir ju inte bättre av att stanna hemma då jag ändå kommer att lida med alla som är drabbade, men jag har verkligen sett fram emot att komma hemifrån. Har vänner i Ao Nang samt på Koh Lanta som jag talat med och fått lite info om hur det ser ut därnere. Turligt nog har de klarat sig och börjat arbeta med att hjälpa de som blivit skadade.

pajo skrev:
Fy katten! Kommer kanske att klassas som känslolös idiot nu, men jag har beställt en resa till Thailand med avfärd i slutet av januari. Funderar på att åka i alla fall och resa vidare från Phuket till Koh Samui eller Koh pangan där de inte har drabbats av katastorfen. Frågan är om man kan få någon "semesterkänsla" när man vet om vad som händer på andra sidan av landet? Läget blir ju inte bättre av att stanna hemma då jag ändå kommer att lida med alla som är drabbade, men jag har verkligen sett fram emot att komma hemifrån. Har vänner i Ao Nang samt på Koh Lanta som jag talat med och fått lite info om hur det ser ut därnere. Turligt nog har de klarat sig och börjat arbeta med att hjälpa de som blivit skadade.

Jag sitter i samma sits som dig, dvs. jag har en resa bokad i början av februari. Dock går min direkt till Bangkok, och jag har inga hotell bokade utan skall resa omkring med flickvännen där nere. Kommer undvika Phuket och västkusten och spendera mycket tid på Koh Samui, Koh Panghan och Koh Tao, samt den norra delen av landet vid Chiang Mai med omnejd.

pajo skrev:

Jag skulle resa om jag var du. Om något så behöver de turistpengarna nu. Det kommer att kosta enorma mängder att bygga upp landet igen, det vore inte bra om deras största inkomstkälla skulle sina.

Så åk du med gott samvete, de behöver även den sortens stöd.

Tom skrev:
Jag skulle resa om jag var du. Om något så behöver de turistpengarna nu. Det kommer att kosta enorma mängder att bygga upp landet igen, det vore inte bra om deras största inkomstkälla skulle sina.

Tänker också på samma sätt. Det kommer att ta dem låååång tid att komma över det som hänt, men om man kan återgå till det man gjorde innan katastrofen så snart som möjligt så tror jag att det kommer att hjälpa dem må bättre. Kanske att man kan göra något mer om man ändå åker ner.

Nåja. Vi behöver inte bestämma oss om vi ska åka än, men man är lite kluven i hur man ska göra. Kan bara instämma i vad många andra sagt och det är att jag lider något enormt med alla stackare som blivit drabbade! En extra donation till Röda Korset är på väg, kan ju alltid hoppas att det hjälper något!

Tänkte sätta in pengar på nån utav hjälporganisationerna, jag vill veta vilken som är bäst och från vilken det blir mest % del av mina pengar som går till själva bidraget, nån som vet???

Allt är förfärligt och man har svårt att ta in det som hänt. Har luffat runt i Thailand ett par gånger så det känns overkligt att det inte kommer bli sig likt och just nu är ett katastrofområde.

Dock, vad tjänar man på att åka till t.ex. Kanarieöarna i Januari istället för Thailands östra kust? Genom att vara där bidrar man i alla fall med lite inkomst till Thailand i form av spenderade pengar, men visst... hur blir det med semesterkänslan..

Ofattbart är det och jag tänker på alla som är drabbade på ett eller annat sätt :(

Ravetrancer skrev:
Tänkte sätta in pengar på nån utav hjälporganisationerna, jag vill veta vilken som är bäst och från vilken det blir mest % del av mina pengar som går till själva bidraget, nån som vet???

Vilka som ger mest utdelning vet jag ej, men jag skänkte en liten slant via röda korset. De är obundna politiskt och religiöst vilket jag tycker känns bra, framförallt i detta fall.

Usch vad hemskt. Jag känner ingen som är där, (vad jag vet iaf), men jag lider ändå. Så hemska bilder och berättelser, jag orkar knappt läsa om det... :( Gjorde vad jag kunde och skänkte en slant jag med. Lider med alla som har drabbats på ett eller annat sätt.

Har förmodligen aldrig tidigare berörs så här mycket av en tragiskt händelse som jag gjort idag.
Lider verkligen med alla som berörts på något sätt, Fick nyligen beskedet att nyårsfyrverkeriet som Malmöstad anordnar är inställt. FINT intiativ tycker jag..
Har själv donerat en liten summa pengar som jag hoppas når fram.. önskar att jag kunde haft lite bättre ställt så kundehjälpa till mer :(..

Var rädda om er nära o kära innan det är för sent!!

Tom skrev:

En fin tanke men tyvärr står bara turismen för 6% av BNP i Thailand...

Saknar ord för detta... Hoppas innerligt att alla som saknar någon där nere får tag på dem snart, och att de är vid liv.
Även alla de anhöriga som kommer få veta att deras nära och kära inte längre är vid liv hoppas jag får veta detta jäkligt snart. Ovissheten är det värsta.

Skänker en slant. Det behövs där nere nu, mer än någonsin.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC