Stort jordskalv i asien.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nu har jag äntligen fått ett litet glädje besked min tjejs mammas bror hade fått ett telefon samtal från thailand där en tjej lämna ett medelande att "Gunnel(mamman) va okey" man tar det som att hela familjen e okey och förhoppningsvis kan dom åka hem imorgon med planen som kommer åka ner dit.

här e ett nummer som stod på aftonbladet.se 08-405 10 00 , som man kunde ringa om man hadde anhöriga där!
hoppas alla får tag i sina nära o kära och att situationen går åt rätt håll!

//jocke

Det nummret är till UD (utrikesdepertementet) men det går inte att komma fram bara upptaget. Samma sak med fritidsresor där dom flesta av resenärerna verkar ha åkt med..över 3000

En i min klass var i Phuket med sin familj när det hände, mitt i skiten var dom.
Men en polare har pratat med honom nu och allt är okej, men han hade dock sett ett lik flyta runt på vägen precis jämte honom.. :S Dödsantalet på svenska turister var ju inte alls högt i Thailand, var uppe på 2 bekräftade om jag inte minns fel, men en del saknas fortfarande.

Känns konstigt att man var i just Phuket och brukade ligga på Patong Beach för ganska så exakt 3 år sedan..

Tragiskt, verkligen. Har ett par arbetskamrater som är där, och jag ska själv dit i februari. Återstår att se hur det går med det. Stabiliteten i landet lär ju inte förbättras direkt.

hm.. syrran e på Sri Lanka, hon har fått iväg ett mess genom vän, till oss, och verkar vara ok, då var hon på nån kulle och allt va fint. Ett tag sen ringde researrangören och sa att alla i deras grupp var skickade till ett hotell i huvudstaden vars bottenvåning var vattenfyllt. De skulle spendera natten där och plan hade skickats för att hämta de så fort som möjligt. Låter ju mindre säkert med tanke på risk för efterskalv med mera men vafan ska man göra... :(

Vad gäller Khao Lak såg jag på en researrangörssida att just det området var väldigt svårt att få kontakt med alls. Vet inte om skadorna men om man inte kan få kontakt med området låter ju ganska illa.

Hoppas vi slipper fler vågor och efterskalv under natten nu så kan vi få hem alla nära och kära under de närmaste dagarna :gnissla

problemet med khoa lak är att det ligger ute i djungel vad jag förstår..tror mest det är de som är problemet..vad jag har läst mig till så har khoa lak vart det ställe som klarat sig bäst. Nån som vet annat?

Nu har jag ringt till UD och Resebyrån i 9 timmar i sträck..och det är upptaget helatiden..jag måste ju komma fram snart!

Jocke W skrev:
problemet med khoa lak är att det ligger ute i djungel vad jag förstår..tror mest det är de som är problemet..vad jag har läst mig till så har khoa lak vart det ställe som klarat sig bäst. Nån som vet annat?

Nu har jag ringt till UD och Resebyrån i 9 timmar i sträck..och det är upptaget helatiden..jag måste ju komma fram snart!
Hoppas att det ordnar sig för dig snart...
Det är ju inte kul att gå och inte veta hur det är och inte få tag på någon...
Du får tala om för oss när du får tag på dem där nere...
Ska förresten ner till Khao Lak om knappt tre veckor, man får ju hoppas att det klarat sig bra där så att hotellet fotfarande finns kvar... :)

//Micke

ingen som hittat henne än och föräldrarna kommer med all troligen att flyga till ner i morgon för att se om dom kan hitta henne, hur nu det ska gå till vet jag inte men dom försöker i allafall, är det någon mer som fått kontakt??? eller fått besked??

Det enda jag hört är att fritidsresors anläggningar i khoa lak och i området är hårt drabbat..vilket inte är bra nyheter..

Nu har jag pratat med både UD och Fritidsresor. UD hade inte mer information än nyheterna vilket jag tycker är extremt dåligt och konstigt, man skulle höra av sig till dom vid 8 imorgon då dom hade mer folk på plats.

Fritidsresor hade igentligen mest info om khao lak och enligt dom var det hårt drabbat eftersom dom flesta hotellen låg på en strand där som va ganska stor, allt det verkar vara borta. Det har förekommit sms och korta samtal till anhöriga därifrån så det är så Fritidsresor har fått uppgifterna.

Khoa lak ligger delvis i djungel med dåliga förbindelser till tex phuket vägar och telefoni är utslagna och det kommer nog ta lite tid för räddningsmanskap att komma fram, nu har det iochförsig gått ca 24 timmar så dom borde väl nästan kommit fram vid det här laget.

Fritidsresor och andra bolag kommer sätta in extra flyg, det står att dom inte ska det på text tv och dylikt men enligt han jag pratade med ska alla som vill evakuera kunna det så fort som möjligt.

Det är det jag lyckats luska ut..antagligen kommer döds siffran växa när all information kommer från khao lak men vi får hoppas på det bästa.

Nu vet ni kanske lite mer. Vi får hoppas att alla som har anhöriga där får glädjande besked imorgon!

HönaPower skrev:
Såg filmen Day After Tomorrow.....den filmen börjar mer & mer bli verklighet nu, tycker det kommer konstigare & konstigare väderfenomen & naturkatastrofer....tur att man inte lever om 100 år.

det är väl knappast ovanligt eller konstigt att det är en storm i asien?

honkiie skrev:
det är väl knappast ovanligt eller konstigt att det är en storm i asien?
Storm?? :va Det var ju för fan en stor fet jävla jordbävning, en av de kraftigaste i modern tid, med efterföljande svallvågor (tsunamis). Det är inget man brukar kalla storm...

sgtpepper skrev:
Storm?? :va Det var ju för fan en stor fet jävla jordbävning, en av de kraftigaste i modern tid, med efterföljande svallvågor (tsunamis). Det är inget man brukar kalla storm...

Hade det för att det vart storm? Men det låter ännu mindre oväntat att det skulle vara en jordbävning i asien

honkiie skrev:
Hade det för att det vart storm? Men det låter ännu mindre oväntat att det skulle vara en jordbävning i asien
Nej, jag håller med, jordbävningar och andra naturkatastrofer har ju funnits i all tid, den här jordbävningen var dock exceptionellt kraftig.

honkiie skrev:

Asien är stort och det området var det ungefär lika troligt att drabbas av skalv som europa, därav lite väl överaskande kan det vara att bland de kraftigaste skalven som någonsin uppmätts sker just där.

Själv är jag dock fundersam över samband mellan skalvet på antarktis i veckan som var även den bland de starkaste de senaste hundra åren.

Saxat från Fritidsresors hemsida :

Fritidsresor kämpar tillsammans med lokala myndigheter och UD med att komma i kontakt med och hjälpa de områden som i dagsläget varken kan nås via vägar eller telefon.Speciellt svårt är det att nå Khao Lak-området, norr om Phuket, dit vägarna inte är framkomliga och telefonerna inte fungerar.

Villee skrev:
Asien är stort och det området var det ungefär lika troligt att drabbas av skalv som europa, därav lite väl överaskande kan det vara att bland de kraftigaste skalven som någonsin uppmätts sker just där.

Själv är jag dock fundersam över samband mellan skalvet på antarktis i veckan som var även den bland de starkaste de senaste hundra åren.

Fel fel fel, det området som drabbades av jordbävningen är mötesplattsen för 2 kontinentalplattor. Kan inte deras svenska namn på rak arm men engelska namnen är "Indian plate" och "Euroasia plate". Och en jordbävning uppstår som sagt när dessa plattor antingen kolliderar eller dras isär från varandra

FG07_016.jpg

En bild på skalvens epicentrum
skalv12.jpg

Beklagar sorgen för er som har anhöriga där.

Men nu måste jag sova, klockan är mycket och jag ska upp snart :död

För alla er som inte har hittat eller fått något samtal från thailand kan ringa det här nummret 006676211044 Det är till phuket och någon sorts central där som tydligen har en del namn på sånna som är hittade skadade och folk som saknas. Dom ska enligt uppgift vara svenskar så ni behöver inte göra er förståda på engelska.

Större delen av flickvännens släkt bor på Sri Lanka. Som tur är va alla oskadda, men dom har ingen lätt tid att se fram emot :(

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026