Stort jordskalv i asien.

Status
Ej öppen för fler svar.
Ett enkelt sätt å skänka pengar e att sms:a asien till 72105..

"SMS:et kostar 30 kronor plus ev. operatörsavgift. För Telia-kunder går 24 kr direkt till Röda Korset. Vodafone- och Tele2-kunder bidrar direkt med 20 kr. "

Lite dåligt att operatörerna ska ta pengar, men det e iaf ett enkelt sätt å bidra med nått.

Läste detta när jag skulle in på djm2k:

There are moments when silence is a necessity, more than a duty. Moments when the world can't be locked outside your front door.
This is not a NYE like the others. All of us at djmixes2k would like to invite you to spend just a moment when you'll be out partying and celebrating the new year to think about the people from all over the world that lost their lives, or even just everything they had because of the earthquake in Asia. Our hearts go out to all the victims and their families.

Gixxer Rolle skrev:
Ni som tycker att man ska skicka Hercules för att ta hem folk har förmodligen aldrig varit in i en kärra och kollat. Den är INTE lämplig för transport av passagerare en så lång sträcka (ca 30h). För övrigt har jag lite svårt för att alla är så kritiska mot regeringen, jag menar att dom kan ju inte bara ta en massa beslut om en det ena eller det andra utan att ha så säkra underättelser som möjligt. Visst dom har säkert gjort någon tabbe här och där men tänk på att det är inte lätt att få en överblick över situationen samt att katasrof området ligger inte direkt i grann kommunen. Förnödenheter och sjukvårds resurser tar tid att få ihop och lasta på ett ledigt flygplan och när planet är lastat så tar det ett halvt dygn innan det är på plats osv.
med detta menar jag att det är svårt att göra någonting så mycket fortare än vad som har gjorts.

Sluta och tjafsa med varandra nu och skänk de drabbade en tanke och om du vill göra något mer sätt då in pengar till hjälporganisationerna.
Dom tabbarna här och där kan kosta liv, tycker regeringen skall ta snabba kraftiga beslut.
Och som jag sa om hercules, tror du verkligen folk vill vara där hellre bland lik som ruttnar, stanken förödelsen? Tror dom skiter i dom 30 timmar det tar att åka med ett plan som är obekvämt

Ravetrancer skrev:
Dom tabbarna här och där kan kosta liv, tycker regeringen skall ta snabba kraftiga beslut.
Och som jag sa om hercules, tror du verkligen folk vill vara där hellre bland lik som ruttnar, stanken förödelsen? Tror dom skiter i dom 30 timmar det tar att åka med ett plan som är obekvämt
Har du sett lastrummet i en Hercules på vykort ens?

4 mellanlandningar med typ, nä det är inte nån poäng jämfört vanliga jetplan.
De rymmer inte så många heller och det är inte direkt första klass.

valmers skrev:
Precis.. Kan man inte ligga på bagaget, så är det olidligt, och på bagaget kan bara en eller ett par st ligga... 30 tim, nej du, fy fan...

Ravetrancer skrev:

Då vet dom iaf att dom är påväg hem och lever på hoppet.

valmers skrev:
har du sett lik med delar som saknas? Har du känt lukten av ett människolik? Har du vart hungrig törstig och utan dina anhöriga. utan att veta vart dom är? Har du vart fötvivlad? Har du behövt en kram från nån anhörig??

Jaja jag kan hålla på hur länge som helst, du verkar inte förstå alls vad dom genomlider där nere!!!!

Ville bara säga i mellan allt smutskastande att företaget jag jobbar på gick och samlade in pengar bland anställda idag och skickade i väg.
Det vart några tusen iaf hoppas det hjälper.

Försök att håll tråden med fakta för de som söker o saknar nån istället för att skriva 10 sidor med sån man kan ta i en ny tråd Tex. har regeringen gjort rätt tråden.
Inget illa menat men tycker att det har spårat ur lite.
Det är min åsikt.

Ravetrancer skrev:
har du sett lik med delar som saknas? Har du känt lukten av ett människolik? Har du vart hungrig törstig och utan dina anhöriga. utan att veta vart dom är? Har du vart fötvivlad? Har du behövt en kram från nån anhörig??

Jaja jag kan hålla på hur länge som helst, du verkar inte förstå alls vad dom genomlider där nere!!!!
Nej, men skickar vi Hercules ordnar det givetvis upp sig på stört.

valmers skrev:
Nej, men skickar vi Hercules ordnar det givetvis upp sig på stört.
Men sluta dumma dig nu, du vill ju som alltid bara hetsa.....

Ang herculesen var menat då första dygnet då dom inte kunde skaffa andra plan, då kunde dom lika gärna skickat ner dom o hämtat folk, nu behövs dom inte längre. Vart vill du komma?

Ravetrancer skrev:

Att transportera hem sjuka och skadade med ett Hercules är inte ett val, eftersom det är praktiskt omöjligt över så långa avstånd.

Hercules är ett transportplan för stor och tung materiel, inte människor. Av den anledningen finns det ingen isolering, ingen värme, ingen trycksättning och inga sitt- eller liggplatser. De sjuka skulle alltså vara tvugna att i minusgrader ligga på golvet, utan syre och med ett öronbedövande oväsen runt omkring sig. Dessutom skulle det ta minst 30 timmar, och eftersom planet saknar både toaletter och pentry skulle de vara tvugna att utföra alla behov vid mellanlandning.

Är det en realistisk valmöjlighet att transportera hem sjuka och skadade människor under sådana förhållanden? Nej. Hur sjukt det än kan låta så har de det bättre där de är nu.

McB skrev:
Att transportera hem sjuka och skadade med ett Hercules är inte ett val, eftersom det är praktiskt omöjligt över så långa avstånd.

Hercules är ett transportplan för stor och tung materiel, inte människor. Av den anledningen finns det ingen isolering, ingen värme, ingen trycksättning och inga sitt- eller liggplatser. De sjuka skulle alltså vara tvugna att i minusgrader ligga på golvet, utan syre och med ett öronbedövande oväsen runt omkring sig. Dessutom skulle det ta minst 30 timmar, och eftersom planet saknar både toaletter och pentry skulle de vara tvugna att utföra alla behov vid mellanlandning.

Är det en realistisk valmöjlighet att transportera hem sjuka och skadade människor under sådana förhållanden? Nej. Hur sjukt det än kan låta så har de det bättre där de är nu.

Tyvärr måste jag nog för en gångs skull hålla med dig McB...... det bär emot men ok för den här gången

Fast jag måste säga att det är URUSELT dåligt av dom att inte skicka ner hjälp förrsen nu, så får det inte gå till :4skrika

Last edited:
fast som jag sa tidigare många sidor bakåt så tänkte jag mer på dom som inte var allvarligt skadade..., och om nu förhållandena e så dåliga så kan jag förstå att det kan vara ett stort problem....

Saknade

Har lite svårt att koncentrera mig. Ni förstår säkert varför.

I morse ringer en kamrat och ber mig kolla Aftonbladets förstasida (pappers-
upplagan). En av mina bästa kamrater från gymnasietiden saknas från
katastrofen i Asien. Vi har inte haft kontakt på över 7 år, men plötsligt
kändes det som igår. Har nu suttit och bläddrat i gamla foton från student-
tiden och vår vecka i Val D´Isere på tidigt 90-tal. :(

Enl artikeln över saknade ( http://www.aftonbladet.se/nyheter/saknade/saknad4.html )
så har Joakim Nilsson och hans sambo Heléne Wahlgren samt deras 8 månaders
son Felix varit i Khao Lak denna ödesdigra dag. Jag ser ingen anledning med
att dölja namnen då de framgår i tidningen. Hör av er om ni vet något.

Jag fattar nog inte riktigt förrän jag kommer hem och läser mer om Khao Lak.
Hotellet de bodde på, Blue Village, finns överhuvudtaget inte mer och Khao
Lak är uppenbart ett av de värst drabbade turistområdena i Thailand.
Ytterligare personer, bl a en som var min gamla arbetskollega, har försvunnit,
tillsammans med sin familj på totalt 4 personer.

Ni, liksom jag, tänker och förstår säkerligen att det med all säkerhet är kört
för dessa personer. Dock är hoppet det sista som lämnar människan och tills
vidare tänker jag inte ändra på detta. Jag behöver dock inga kommentarer om
"tyvärr så är det nog kört" - det inser jag smärtsamt innerst inne.

Mitt nyårsfyrverkeri i år känns meningslöst. Pengarna kommer jag lägga på
Röda Korsets insamling för Tsunami-offren.

Nu ska jag krama min sovande 3-åring så att han antagligen vaknar.

Med största vördnad,
Er MC-broder
/Joakim

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...