StormBringer vs. tapet och spackel 0-1

StormBringer

??????????
Gick med
13 Aug 2006
Hoj
gsx-R 750 -96 Streetfighter
Har länge gått och grunnat på att göra om mitt vardagsrum, inte för att det har varit något direkt fel på funktionen men jag har inte riktigt varit överens med det helt enkelt... Sagt och gjort, ställde möblerna i mitten av rummet och skruvade bort socklarna igår kväll. Finfint gick det, inte alls något som jävlades med mig :tummenupp

Idag började jag riva tapeter, gick oroväckande bra, men det var bara det yttersta lagret som lossnade så det var ju lugnt tänkte jag... Men väggen var rätt vågig och jävlig så jag insåg snart att jag skulle vara tvungen att bredspackla det mesta. Sagt och gjort, blev less på att riva tapeter efter jag gjort färdigt en vägg så jag beslöt mig för att spackla, för det är ju jävligt roligt, den innan jag fortsatte med nästa.

När jag hade hunnit spackla ungefär 3 kvm så hände det, det som inte fick hända! LAGEN OM DÖDA TINGS INNEBOENDE ONDSKA SLOG TILL!! Kvarvarande tapeter bokstavligen kastade sig ner från betongväggen där jag hade spacklat, jag fick ta skydd under täckplasten med möblerna för att inte kvävas i blandningen av spackel, tapet och segment från kritaperioden (troligen så hängdes första lagret tapeter upp då).
När infernot av väggbeklädnadsmaterial hade lagt sig ålade jag ut från mitt skyddsvärn och beskådade förödelsen...
Konstaterade snart att jag kommer att få avslägsna alla 247 lager tapet från väggen om det ska gå att göra något som inte ser ut som kattskit av mitt vardagsrum igen...

Varför in i hela helv..e ska man komma på så lysande ideer på en tisdag?:va

Ett tips, ta veck allt från väggarna, använd en ångmaskin för tapetborttagning.Äär väggen efter det fortfarande vågig å jävlig, använd 6 mm renoveringsgips. Sen en fin spackling, :tummenupp ,klart att tapetsera.

Gabor skrev:
2454620 Ett tips, ta veck allt från väggarna, använd en ångmaskin för tapetborttagning.Äär väggen efter det fortfarande vågig å jävlig, använd 6 mm renoveringsgips. Sen en fin spackling, :tummenupp ,klart att tapetsera.

Joru, jag har nog listat ut att allt måste ner... Ska inhandla tapetborttagningsmedel i morgon, iofs så funkade ju spackel bra också men det är aningens dyr metod. Sedan får vi se. Kan hända att jag gipsar 2 av väggarna, resterande 2 är gipsväggar så dom borde ju vara skapligt släta.

Jepp, hetvatten is the shit! Jag (läs; tjejen) tog ner en massa fula bårder med varma trasor, sen var det bara att sticka in spackeln under tapeten och börja trycka ner dem.

/2 rum av 5 klara hittills, inflyttningsfest den sista September :näsblod

Dee_cati skrev:
2454747 Jepp, hetvatten is the shit! Jag (läs; tjejen) tog ner en massa fula bårder med varma trasor, sen var det bara att sticka in spackeln under tapeten och börja trycka ner dem.

/2 rum av 5 klara hittills, inflyttningsfest den sista September :näsblod

Okaj! får prova vattentricket... bara jag får bort skiten så är jag grymt nöjd! Dock så ska jag inte göra ett skit mer ikväll för jag blev så less!

imaster skrev:
2454759 Jag läste "varma trosor". Fan va fel det kan bli... :va :hihi

haha... ja det kanske man kan prova!

man ser vad man vill se...

Last edited:
Nu fattas det bara att du meddelar att du bor i hyresrätt, och kommer därmed inte att ha gjort någon annan glad är hyresvärden!:pannkyss

Säg inte det, jag var tvungen att både beskosta och göra jobbet själv när jag ville tapetsera om vardagsrummet. Iofs var det gjort ca 4 år tidigare men man måste ju få hänga med i trenderna :näsblod

Dee_cati skrev:
2454884 Säg inte det, jag var tvungen att både beskosta och göra jobbet själv när jag ville tapetsera om vardagsrummet. Iofs var det gjort ca 4 år tidigare men man måste ju få hänga med i trenderna :näsblod

Jo, det var inte det jag menade, utan är om det en hyresrätt så spacklar man inte och håller på som om det var ditt eget, utan man bara smackar upp skiten på dom andra 12 lagrena...

Edit: Vår lgh är nästan nybyggd, men det var fel tapeter så vi gjorde om ca 75% av väggarna...

Nej då... ni kan vara lugn! Det är inte en hyresrätt... Helt omöjligt att få tag på en hyres i den här staden om man inte har 321 års kötid och har sugit av fastighetsägaren. Är inte från Luleå ursprungligen utan flyttade hit i december för att slippa pendla. Fick vackert ta fram jättepåsen med pengar och köpa ett bo. Dock kom jag över en kanonlägenhet! bottenplan med egen ingång, nyrenovrad, allt utom badrummet. Toppmodernt kök med side-by-side kyl/frys med ismaskin, infällnads ugn och häll, mm mm allt i rostfritt.

Men vardagsrummet är ganska litet och så var det rätt mörka tapeter så jag kännde för att ändra lite, blir nog 3 vita väggar och sedan en fondvägg med någon ball tapet alternativt en väggmålning. Får se, har många planer =)

Får väl återkomma när jag är färdig med lite bilder som alla andra som har projekt på den här sidan hehe

StormBringer skrev:
2454963 Nej då... ni kan vara lugn! Det är inte en hyresrätt... Helt omöjligt att få tag på en hyres i den här staden om man inte har 321 års kötid och har sugit av fastighetsägaren. Är inte från Luleå ursprungligen utan flyttade hit i december för att slippa pendla. Fick vackert ta fram jättepåsen med pengar och köpa ett bo. Dock kom jag över en kanonlägenhet! bottenplan med egen ingång, nyrenovrad, allt utom badrummet. Toppmodernt kök med side-by-side kyl/frys med ismaskin, infällnads ugn och häll, mm mm allt i rostfritt.

Men vardagsrummet är ganska litet och så var det rätt mörka tapeter så jag kännde för att ändra lite, blir nog 3 vita väggar och sedan en fondvägg med någon ball tapet alternativt en väggmålning. Får se, har många planer =)

Får väl återkomma när jag är färdig med lite bilder som alla andra som har projekt på den här sidan hehe

Vad får man ge för en lägenhet i Luleå?

lösningen heter 6mm renoveringsgips. Finns dessutom i behändiga 90 cm bredder. Skruva upp, spackla, slipa, tapetsera. Så gör jag alltid nuförtiden. Så jävla tröttsamt när den gamla tapeten släpper under den nya osv. Gör som ovan och du får ett perfekt resultat.

Men du... Det finns ju "problemlösartapeter"...
Sån man smäller upp för att täcka ojämnheter och gamla tapeter o fan vet vad... Vad jag har förstått, så ska det vara bra mycket billigare än renoveringsgips? Och ge ett bra resultat.
Har själv planer på att köra med sådan, men har inte kommit så långt än, så jag kan tyvärr inte ge ett utlåtande än.

Thundercat skrev:
2455151 Vad får man ge för en lägenhet i Luleå?

Inne i stan ligger 2:or mellan 500' och 900' beroende på läge, avgift mm. Jag bor dock lite utanför och här hamnar man på omkring 350'-400' för 2:orna

Hård skrev:
2455400 Men du... Det finns ju "problemlösartapeter"...
Sån man smäller upp för att täcka ojämnheter och gamla tapeter o fan vet vad... Vad jag har förstått, så ska det vara bra mycket billigare än renoveringsgips? Och ge ett bra resultat.
Har själv planer på att köra med sådan, men har inte kommit så långt än, så jag kan tyvärr inte ge ett utlåtande än.

Jag köpte sådana för ca 2500:- och sen ringde jag en tjejkompis som är målare och frågade vad jag skulle ha för lim till dem. Hon bara garvade åt mig och förbjöd mig att sätta upp dem, sen kom hon och bredspacklade vardagsrummet som är på ca 35kvm, det blev lite billigare och det tog henne 3 timmar att spackla 2 gånger :näsblod
Tydligen så är de inget vidare, dessutom hade det nog inte fungerat i hans fall då tapeterna under säkerligen hade lossnat även då...
De kostade iaf 289:-/rulle (1x10m) och det var det billigaste jag hittade.

Jo, problemlösartapeter är till för att täcka ojämnheter i väggen, dom hjälper inte om tapeten under lossar ändå. Renoveringsgips är inte jättedyrt men du får det absolut bästa resultatet, sen slipper man ju riva tapeter och oroa sig för att underlaget släpper.

Andyman_se skrev:
2456005 Jo, problemlösartapeter är till för att täcka ojämnheter i väggen, dom hjälper inte om tapeten under lossar ändå. Renoveringsgips är inte jättedyrt men du får det absolut bästa resultatet, sen slipper man ju riva tapeter och oroa sig för att underlaget släpper.

JA vi får se hur det blir... det är nog ingen fara med underlaget.. iaf inte på 2 av väggarna där det är dunderbetong från 70-talet. Skulle tro att väggen pallar en direktträff av en scud-raket typ :D Men dom 2 andra är gips så där får vi se hur det blir...

Men idag blir det inget jobbande, vare sig i vardagsrummet eller någon annan stans. Är så jävla risig, har varit förkyld i 6 veckor nu.. varit till läkaren och tagit 654 prover och alla visade normala värden. Så nu ska jag vila!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph