Storlek på skinnstället?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Okaj, har gått igenom en hel massa trådar för att få tips men det hjälpte inte så nu startas en ny. Är på jakt efter ett tvådelat skinnställ. Har testat ett Alpinestars-ställ strl. 50 och det var på tok för litet. Stramade bra mellan axlarna och i blixtlåset mellan de bägge delarna. Även blodet stannade i knävecken vid ett test av aktiv körställning. Krängde sedan på ett 52 och kom i det utan större problem, dock upplevdes det pösigt om röven och lite här och var. :va

Behöver nu få lite kött på benen vilken storlek som kan verka vettig att kika efter om man inte ska köpa ett helt nytt ställ. Vill inte åka långväga o testa något för litet ställ som sedan kräver tvål för att komma i det.

Jag är ca 187cm lång, väger runt 78kg och är väl normalbyggd. Finns det någon internetsida som tar upp lämpliga intervaller i förhållande till skinnställsmärke? Typ Dainese, Alpinestars, IXS...mfl. :va

Fyll gärna på tråden enligt nedanstående mall:

Märke och typ av skinnställ: ???
Längd: ???
Vikt: ???
Övriga kommentarer: ???

//KaliZ

125kubik skrev:
Låter som att du ska ha ett stl 58 ställ.
:va Noooot helping!!
Kraschpucken skrev:
58?
jag är 196cm, 96kg
kör med alpinstars, 54 på brallorna, 56 på jackan..
Med andra ord...borde 54 vara för stort för mig...

Skiljer det mkt mellan Alpinestars o Dainese-ställen i storlek?

//KaliZ

Last edited:
Det är en hel jungel med storlekar...

Jag är ca 187 cm och vägde 77 kg för 3 timmar sen, så vi borde vara jämförbara i storlek.

Jag var på Lelles i nästan 3 timmar för 2 veckor sedan och provade olika ställ i olika storlekar hela tiden. Enligt Anita eller vad hon heter skulle jag ha antingen 54 eller 56, men inget jag provade satt bra...

När jag hade gett upp och skulle därifrån så gick vi till kassan (tjejen köpte nya stövlar) och då tipsade killen där om ett Dainese-ställ som heter RR-27 tror jag. "testa i storlek 52" var rådet jag fick... Pucko tänkte jag, det kan ju inte gå, jag har ju precis sålt ett ställ i storlek 52 för att det var för litet. Hursomhelst så provade jag iallafall, mest för att han skulle få se hur fel han hade, men döm om min förvåning när det satt som en smäck!

Jag köpte det på studs, och jag blir fortfarande förvånad varje gång jag tar det på mig.

Det jag kan rekommendera är alltså följande:

- Prova allt du kan.
- Orkar du inte testa allt, så testa åtminstone det som jag köpte, eftersom vi verkar vara lika stora.

Psychodad skrev:
Det är en hel jungel med storlekar...
Jorå, visst har man stått i en del omklädningsbås o svettats. Inte blir det lättare att kränga på dem när det blir varmt heller.

Okaj...men då låter det som jag ska ha 52 i dainese-ställen. Om man inte har något under då. För det ska man ju ändå inte ha. :arsele

//KaliZ

Är 183/76, har ett vanucci 2-delat, storlek 50. Sitter kanon nu, var tajt så in i helvete i början men dom slappar snabbt till sig. Låter som du borde ha en 52. Jag testade även ett A-stars GPU innan jag bestämmde mig och det satt kanon också.

FUBAR skrev:
Är 183/76, har ett vanucci 2-delat, storlek 50. Sitter kanon nu, var tajt så in i helvete i början men dom slappar snabbt till sig. Låter som du borde ha en 52. Jag testade även ett A-stars GPU innan jag bestämmde mig och det satt kanon också.

Bra!... MEN du ser ju inte så smidig ut på avataren! :7peta :hihi
Fortsätt gärna att fylla på. Finns säker flera där ute som är skeptiska till vad de ska kika efter för storlekar! :tummenupp

//KaliZ

KaliZ skrev:
Okaj...men då låter det som jag ska ha 52 i dainese-ställen.

//KaliZ

Jag testade massor av andra Dainese, men dom passade inte mej alls bra. Just detta (RR-27) var lite längre i modellen enligt killen på Lelles... Det fanns ett liknande Alpinestarsställ, men det minns jag inte vad det hette, och det passade inte mej lika bra heller.

KaliZ skrev:
Jorå, visst har man stått i en del omklädningsbås o svettats. Inte blir det lättare att kränga på dem när det blir varmt heller.

Okaj...men då låter det som jag ska ha 52 i dainese-ställen. Om man inte har något under då. För det ska man ju ändå inte ha. :arsele

//KaliZ

Har ett Spyke Vector (Racemodell) stlr. 54
Jag är 187 och väger 77-78 kg :)
Det stället sitter kanon över ben,axlar armar m.m
Men det är lite stort i midjan (för liten ölmagen antar jag :rolleyes: )
Antagligen skulle jag väl haft ett storlek 52, men eftersom att jag inte är gjord av pengar så blev det en ekonomisk sak.
Nu finns det utrymme för att lägga på sig nåt kilo över magen, det har ju en tendens att göra så :va

Edit: Kan bara ha kalsingar och t-shirt under :hoppa

alpinestat gpu
stl 48
längd 176
vilkt 72

sitter tajt som ett skin men hur skönt som hellst

Jag har Alpinestars TZ-1 i stl 48. Är 182 x 76. Sitter nästan sladdrigt över lår & överarmar....

Jag har ett Dainese 2-delat, modell okänd, men har följande värden

längd: 174
vikt: 78, jämnt fördelat. Inte kula på magen.
storlek: 50

Köpte det beg(ca 3 år gammalt), sitter perfekt.

/Pär

Jag var på Lelles i flera timmar och till slut lyckades vi enas om att det som sitter/satt bäst var ett 2-delat Dainese strl 50

längd typ: 185
vikt: runt 85 (ganska jämnt fördelat, dvs, ingen isterbuk)
normal kontorskropp :)

det känns redan nu att stället börjat töja sig och det sitter riktigt bra...

men mitt råd är, att ska du åka långväga så ring innan o kolla att de har mycket inne i storleksväg så du inte står där sedan utan ställ att prova...annars kan det vara väl värt att åka långt för att hitta bra ställ, du ska ju ändå ha det ett bra tag...

Lycka till!

Längd 186cm
Vikt 76kg

Har ett begagnat Dainese T3 storlek 50

Testade ställ på Lelles i våras och skulle bytt till ett Dainese Luce stl 50 om pengarna räckt.
Det var trångt men skulle inte ha köpt större ialla fall, det töjer sig på de ställen det behövs.

Prova med ryggplatta också, den stjäl ganska mycket plats.

Längd: 193 cm.
Vikt: 92 kg.
Normalbyggd

Ställ: Alpinestars V4 helställ.
Storlek 56, Tight och perfekt.

/ Johan

KaliZ skrev:
Okaj, har gått igenom en hel massa trådar för att få tips men det hjälpte inte så nu startas en ny. Är på jakt efter ett tvådelat skinnställ. Har testat ett Alpinestars-ställ strl. 50 och det var på tok för litet. Stramade bra mellan axlarna och i blixtlåset mellan de bägge delarna. Även blodet stannade i knävecken vid ett test av aktiv körställning. Krängde sedan på ett 52 och kom i det utan större problem, dock upplevdes det pösigt om röven och lite här och var. :va

Behöver nu få lite kött på benen vilken storlek som kan verka vettig att kika efter om man inte ska köpa ett helt nytt ställ. Vill inte åka långväga o testa något för litet ställ som sedan kräver tvål för att komma i det.

Jag är ca 187cm lång, väger runt 78kg och är väl normalbyggd. Finns det någon internetsida som tar upp lämpliga intervaller i förhållande till skinnställsmärke? Typ Dainese, Alpinestars, IXS...mfl. :va

Fyll gärna på tråden enligt nedanstående mall:

Märke och typ av skinnställ: ???
Längd: ???
Vikt: ???
Övriga kommentarer: ???

//KaliZ

TJENA!

Jag är 187 cm o väger ca 82kg.
Stället jag använder är 2-delat dainise T3 storlek 54, det stället sitter perfekt på mig.

Lycka till/

Tyvärr så är inte alla modeller inom Dainese lika stora/små....
Vissa modeller är lite pösigare än andra osv.
Och så skiftar det mellan åren.
Jag hade 52 ett år sedan när jag bytte året därpå fick jag gå ned en storlek.

Längd: 170 cm
Vikt: 80
Stl. 50
Märke/ modell: Dainese Tatoo

Källa: Yamaha-Center Göteborg

Alpinestars TZ-1 eller vad det nu heter
Strl 52
Är ca 183 cm
Vikt vägde 80 när jag köpte ställer väger idag 75.
Skitbra ställ nöjd som fasen. Lite tajt över axlarna har jag dock märkt nu.

Jag är 185 cm / 85 kg. = Stl. 52

Har förövrigt helt nya Arlen Ness skinnställ till salu á 4500 kr st.
SUPERB KVALITÈ.

Så här ser mitt ut:
P2090001.JPG

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...