Storlek På Skinnställ

Targ

Hojbiten
Gick med
8 Jan 2005
Hoj
Honda CBR 600 1999, Daytona 675 - 2008
Jag har läst runt på sporthoj.com under två dagar nu och bli inte klokare... Vilken storlek ska jag ha på ett skinnställ? Jag väger 78kg och är 179cm...

Jag var och provade ut ett ställ på rean (IXS) i storlek 48 och efter MYCKET bråk kom jag i det. Jag tyckte att det sitter helt otroligt tight och speciellt över paketet och höften... Jag har läst att det ska sitta tight men det finns inte en chans att jag t.ex. får på mig ett underställ under när det bli kallt vilket bekymmrar mig (när jag provade hade jag boxershorts och t-shirt). Jag tyckte att skydd etc satt skönt och jag fick plats med ett ryggskydd under.

Jag tror att längden var bra (jag vet inte eftersom jag inte har provat tidigare) och när jag försökte stå normalt upp så gick det hyffsat bra men stelt... När jag satt på en hoj var stället skönt när jag höll i styret men inte när jag satt rakt upp då det veckade in sig i magen... Efter att ha gått runt en stund satt det bättre...

Är stället för litet eller kommer det att töja sig och sitta ljuvligt?

Tycker att 48 låter litet. Jag har 48 (Dainese) och jag är 169cm. Sitter bra på mig tycker jag, men storlekarna varierar mellan märkena.
Som sagt det töjer sig. Mitt förra som också är Dainese köpte jag för stort. Valde mellan 48 och 50. Tog det större för att det satt skönare. Men efter jag haft det ett tag blev det för stort.
Lycka till!!

MVH Martin

Tänk på att prova flera ställ. Man känner oftast direkt när man får på sig ett som siter bra. Skinnet kommer att töja sig en del. Tänk bara på att inte tyget gör det (om du har tyg i skrevet tex)

Jag är 182 lång, väger 72 å har 48, men det kan så klart variera från ställ till ställ.

48 låter lite väl litet för dig, skulle gissa att 50 passar bättre (de flesta modeller, inte alla). Men visst, om du kan klämma in dig i ett 48 och fortfarande röra på dig kommer nog det ge bäst skydd.

Detta kanske bara gäller mitt, men när jag köpte det var det som en beggad kondom :zpy . Nu mera sitter det lite väl löst för mitt eget bästa.Dom töjer sig men det kan ta nångra månader. Tänk också på att när du sätter dig på din älskling kommer grenen fara upp i :arsele .

Jag ska prova 50 imorgon och känna på skillnaden. Annars köper jag nog 48:an :)

ta det minsta du får på dig. det töjer sig alltid lite. dessutom om du tar ett för stort så sitter inte skydden på plats om du skulle vurpa!

Nu har jag läst fler trådar och hittade dessa som tycker att man inte ska köpa IXS:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=63315&highlight=ixs
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=54501&page=1&pp=20&highlight=ixs

Nu blev det svårt...

Priset efter 30% rabatt är 4545:- är det för mycket? Ska jag vänta och köpa ett annat ställ? Jag har nämligen inte kortet än (ska ta det i vår/sommar) utan tänkte passa på nu under rean eftersom när jag väl har fått kortet vill jag iväg a.s.a.p.!

Det är ju inte kul att ha ett ställ som spricker så fort det får lite asfaltskänning samtidigt vill jag inte lägga ut allt för mycket på ett ställ...

Ni som har IXS, är ni nöjda?

Please, är ni med IXS nöjda eller lider ni i det fördålda med era ställ?

:bow

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...