Storlek på extern wastegate?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag kommer att köra med extern wastegate i mitt turbobygge, (p.g.a. att min turbo inte har en integrerad + att jag får lite mildare laddtrycksreglering med ett lite större membran är de som sitter i de vanliga wg-dosorna) så min fråga är = hur stor ska den vara? Jag vill ju inte ha för stor eftersom det kanske inte lirar lika bra som en med rätt storlek, och den minsta jag har hittat är på 35 mm. Är det lagom? Tänkte försöka hamna på ca 250 hästar på hjulet. En på 40 mm räcker ju till 500 hästar så det känns som lite overkill... Tror ni att det funkar bra med 35 mm?

Ingen alls som vet?

Well, jag kan i princip noll om externa wastegates men td04-13g'n jag kör med har jag i princip pluggat den interna wastegaten på. Finns ju hopers nya att få tag på på skroten. :)

35 mm lär definitivt funka på en -16 då den interna wg'n är mindre, typ runt 25 mm.

Jag har lite svårt att se vad som skulle vara nackdelen med en stor WG. Har du bara tillräckligt stort membran så att du kan tillåta dig en tillräckligt hård fjäder så kan du ju ha en rätt stor tallrik (utan att den trycks upp när du vill att den ska vara stängd).

Vi har diskuterat detta förut, vet att Peter kör med tryck på båda sidor membranet för att kunna få tillräckligt lågt grundtryck och ändå säkerställa att den håller tätt. Bättre kontrollerbarhet helt enkelt.

Sedan kan det ju finnas nackdelar med en stor extern WG av packningsskäl, och du kan ju kanske tvingas att ha större volym i avgassamlaren än annars, men eftersom hojar inte är lika känsliga m.a.p. transienta egenskaper så spelar väl den extra volymen säkert mindre roll.

/J

RG500-Johannes skrev:
Jag har lite svårt att se vad som skulle vara nackdelen med en stor WG. Har du bara tillräckligt stort membran så att du kan tillåta dig en tillräckligt hård fjäder så kan du ju ha en rätt stor tallrik (utan att den trycks upp när du vill att den ska vara stängd).

/J
Det som jag tänkte kunde vara nackdelen med en stor wastegate är att laddtrycket kanske blir svajigt när wastegaten reglerar, eftersom en stor tallrik släpper igenom större mängd gas vid ett visst lyft (på tallriken) än en mindre tallrik gör vid samma lyft och på samma tid. Bara en tanke?

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...