Storlek och längd på filmerna

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
När man redigerar filmer så får man komprimissa lite, filen får inte bli för stor samtidigt som du får bättre bild om man kör tex 1.5 M/sek. lagomt är lite beroende på hur pass bra utrustning man har, att visa snabba hojar kräver ibland minst 750 K/sek.

Detta innebär att filmerna inte kan vara speciellt långa om man vill ha en hyfsad kvalitet på rullen, variation och tema är bra om man kan hitta, kolla tex på Ketogans egna filmer, se och lär hur en bra film ska se ut, det känns som om en banfilm bör vara ungefär lika lång som en låt på 3-4 minuter, längre filmer blir lite sega att titta på speciellt om man bara har en kameravikel eller enbart kamera på tanken, musiksmaken är som baken, men en rulle utan musik känns lite tom.

Vad tycker ni :hej

Filmningen på Falken var väl okej, men kan förbättras en hel del. Förslag följer:

*Minst 4 kameror på olika platser runt banan, så att man täcker in alla intressanta partier
*En hojmonterad kamera
*Stativ till alla kameror
*Bättre samordning - alla ska ha klart för sig var man ska stå, hur man ska filma och om det är några speciella personer man ska koncentrera sig på

Jag anser att filmens längd inte har någon större betydelse, så länge som det är bra material. Om det är webbplats som är problemet så kan jag bistå med både plats och bra lina, i stort sett utan begränsningar.

Vad flummigt det blev... :3freak

GSXR1100R skrev:
När man redigerar filmer så får man komprimissa lite, filen får inte bli för stor samtidigt som du får bättre bild om man kör tex 1.5 M/sek. lagomt är lite beroende på hur pass bra utrustning man har, att visa snabba hojar kräver ibland minst 750 K/sek.

Detta innebär att filmerna inte kan vara speciellt långa om man vill ha en hyfsad kvalitet på rullen, variation och tema är bra om man kan hitta, kolla tex på Ketogans egna filmer, se och lär hur en bra film ska se ut, det känns som om en banfilm bör vara ungefär lika lång som en låt på 3-4 minuter, längre filmer blir lite sega att titta på speciellt om man bara har en kameravikel eller enbart kamera på tanken, musiksmaken är som baken, men en rulle utan musik känns lite tom.

Vad tycker ni :hej

*hear hear*

Men din senaste långkörare (180Mb) blev ju inte seg för den hade ju
en massa intervjuer och sånt i sig. Men är det bara en massa
åka bana från ett fåtal kamerapositioner så ligger det väl
en smärtgräns på ca 6 minuter. Iaf. gör det så för mig. :)

Filmen skall totalt inte gärna vara över 45Mb heller. Nån
osynlig, psykisk spärr ligger där. Eller så är min muspekare
emot större filmer, för det är inte så ofta jag råkar klicka på
dem. ;) ;)

McB skrev:
Filmningen på Falken var väl okej, men kan förbättras en hel del. Förslag följer:

*Minst 4 kameror på olika platser runt banan, så att man täcker in alla intressanta partier
*En hojmonterad kamera
*Stativ till alla kameror
*Bättre samordning - alla ska ha klart för sig var man ska stå, hur man ska filma och om det är några speciella personer man ska koncentrera sig på

Jag anser att filmens längd inte har någon större betydelse, så länge som det är bra material. Om det är webbplats som är problemet så kan jag bistå med både plats och bra lina, i stort sett utan begränsningar.

Vad flummigt det blev... :3freak
Mastodontfilmer som den ifrån R-1000 på Falken kan vara lite längre just pga variationer med intervjuer varvat med bankörning å sånt, men oftast känns det som om rena banfilmer blir monotona om dom är för långa, att sedan vissa sitter med 28.8 modem kan man inte ta hänsyn till, är man desperat så går det alltid att fixa en bränd kopia på cd eller nåt av en polare med fetlina.

Inför kommande Mastodontfilmning på Knudan i Augusti så kommer vi att ha ett sammansvetsat film team :tummenupp

GSXR1100R skrev:
Mastodontfilmer som den ifrån R-1000 på Falken kan vara lite längre just pga variationer med intervjuer varvat med bankörning å sånt, men oftast känns det som om rena banfilmer blir monotona om dom är för långa, att sedan vissa sitter med 28.8 modem kan man inte ta hänsyn till, är man desperat så går det alltid att fixa en bränd kopia på cd eller nåt av en polare med fetlina.

Inför kommande Mastodontfilmning på Knudan i Augusti så kommer vi att ha ett sammansvetsat film team :tummenupp

Fast du borde ju kunna släppa filmerna i två storlekar?
En stor och fet för de som har annat än fisklina och sen en
liten, pluttenuttefin för de med 0.25mm fisklina. =)

Ett hett tips är även att spana in hur TV-killarna zoomar
in och ut när det kommer ett ekipage genom en kurva,
de lär ju ha lite erfarenhet på att göra bra tv :)

[Akryl]*Amid skrev:
Fast du borde ju kunna släppa filmerna i två storlekar?
En stor och fet för de som har annat än fisklina och sen en
liten, pluttenuttefin för de med 0.25mm fisklina. =)

Ett hett tips är även att spana in hur TV-killarna zoomar
in och ut när det kommer ett ekipage genom en kurva,
de lär ju ha lite erfarenhet på att göra bra tv :)

Har man sett filmen med bra bild så känns det fel att göra en bantad version med suddig bild, förmodligen så kommer någon att gnälla på den dåliga kvaliten, att zooma så kräver vana och bra grejer.

Fast då tycker jag att folk borde börja träna på att just zooma och följa - det blir grymt bättre "kvalitet" på filmen om man är aktiv bakom kameran. *jubba* :whip

Dessutom behöver juh inte filmerna vara upp emot 50Mb (bara för att de kan vara det) - men jag håller oxå med om att det måste vara tillräckligt bra kvalitet annars faller hela grejen (kanske motsägelsefullt men du fattar vad jag menar)

Eders röst i konservburken / metallgutten

Det krävs inte så jättebra kameror för att få bra närbilder, däremot en hyfsat van hand och ett stativ. De kameror som vi använde på Falken duger alldeles utmärkt till sådant.

GSXR1100R skrev:
Har man sett filmen med bra bild så känns det fel att göra en bantad version med suddig bild, förmodligen så kommer någon att gnälla på den dåliga kvaliten

Fast om man klagar på suddig bild när man laddar hem den
sämmre versionen av en film så skall man kanske fundera
lite. ;)

Originally posted by GSXR1100R
att zooma så kräver vana och bra grejer.

Man behöver ju inte vålds-zooma in, utan bara kika lite
på när man skall zooma åt vilket håll. :) Klart det behövs
lite vana, men ni övar ju för fullt ju. ;)

Det krävs mycket av människan som filmar om man ska få bra svep och zoomningar.

Ett stativ är ett definitivt måste (jag klotade mitt stativ igår på sturup *hehe*) men kjelloco säljer nya så det är bara att ta fram lädret.

50MB är ingen begränsning som måste finnas på ketogan.com utan en som jag satt just pga av att folk pallar inte ladda ner rena tankcams som ej mixats på 200MB, det blir fort långtråkigt att glo på.

Värdet av en sådan film är för den som kört hojjen i fråga eller om man lyckats hamna framför filmaren så att man ser hur man kör.

Jag tycker micke har väldigt bra ideer.

Musiken spelar en väldigt stor roll för att få rätt stämmning och förmedla olika delar av en film.

Vill avsluta med att säga att jag inte anser mig vara någon expert utan ovan är mina tankar kring ämnet.

/KetogaN

KetogaN skrev:
Det krävs mycket av människan som filmar om man ska få bra svep och zoomningar.

Ett stativ är ett definitivt måste (jag klotade mitt stativ igår på sturup *hehe*) men kjelloco säljer nya så det är bara att ta fram lädret.

50MB är ingen begränsning som måste finnas på ketogan.com utan en som jag satt just pga av att folk pallar inte ladda ner rena tankcams som ej mixats på 200MB, det blir fort långtråkigt att glo på.

Värdet av en sådan film är för den som kört hojjen i fråga eller om man lyckats hamna framför filmaren så att man ser hur man kör.

Jag tycker micke har väldigt bra ideer.

Musiken spelar en väldigt stor roll för att få rätt stämmning och förmedla olika delar av en film.

Vill avsluta med att säga att jag inte anser mig vara någon expert utan ovan är mina tankar kring ämnet.

/KetogaN

Bra Kato, nu ska vi se till att folk lär sig att mixa sina filmer lite så att dom inte känns långtråkiga :tummenupp

Ett litet tillägg att beakta.

Om man ska filma wheelies och så vidare så stå en bit ifrån vägen med stativ eller åk med som passagerare på följehoj.

Om man står inne vid vägen får man filmer som liknar en prick för att övergå i ett streck sen tillbaka till en prick igen..
Väldigt vanligt fenomen av hemmafilmare som vi..

/KetogaN

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back