Stora sporttouring VS sporthojar

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Jag är kanske lite partisk men jag tycker att sporttouring är en underskattad kategori.
Min VFR1200 släpar runt på rätt många kilo (även utan förare) och kardandrift stjäl ju lite men.. 172hk i maskinen hjälper till bra när man väl fått rull på aset.

Det är klart, på en bana skulle jag vara totalt uträknad och på småvägar får jag bryta runt mer än om jag kört en 1000cc sporthoj. Men frågan är ju hur ofta man kör med så mycket attack att det gör det värt.
Personligen skulle jag se en renodlad sporthoj som ett komplement. Jag gillar att köra långfärd och då är det, för mig, väldigt obekvämt på en sporthoj. Stor skillnad i komfort där.

Sen är försäkringspremien oftast sjukt mycket lägre på en sporttouring, bara det kan ju vara värt att hålla i minne.. :fakta
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Om du inte kollat på Kawa Z1000SX så tycker jag du ska göra det om det är sporttouring du söker. Där kan du ha bra packväskor lätta att plocka på/av. För söker man sporttouring antar jag man är ute efter att kunna hänga på väskor också.

Edit ! Ser nu att du frågar efter STORA sporttouring, mer än 1000cc. Då är nog mitt svar inte relevant.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag är kanske lite partisk men jag tycker att sporttouring är en underskattad kategori.
Min VFR1200 släpar runt på rätt många kilo (även utan förare) och kardandrift stjäl ju lite men.. 172hk i maskinen hjälper till bra när man väl fått rull på aset.

Det är klart, på en bana skulle jag vara totalt uträknad och på småvägar får jag bryta runt mer än om jag kört en 1000cc sporthoj. Men frågan är ju hur ofta man kör med så mycket attack att det gör det värt.
Personligen skulle jag se en renodlad sporthoj som ett komplement. Jag gillar att köra långfärd och då är det, för mig, väldigt obekvämt på en sporthoj. Stor skillnad i komfort där.

Sen är försäkringspremien oftast sjukt mycket lägre på en sporttouring, bara det kan ju vara värt att hålla i minne.. :fakta

Jag gillar också att köra långfärd och då är det, för mig, väldigt bekvämt med en SportHoj. :tummenupp
Och vill jag ut på bana kör jag kurviga vägar dit. Sedan är det bara lasta av tältet och skruva av backspeglarna!!
Fast så många som 172 hästar har jag inte till mitt förfogande... :(
20201011_Tista (2).jpg
Berlevåg.jpg
 
Last edited:

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Står väl ett par H2 SX från 2018 som inte Bike Trollhättan har fått sålt.
149' för en hoj på 200 häst som verkar gå både fort och långt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att de är helt väsenskilda förstår jag. Vad jag mest är ute efter är kopplat till köruppöevelsen. Vad får man ut av att köra en sporthoj som du inte får i en sporttouring. För de som är insatta är det kanske självklart, men det närmsta sport jag kört är Honda VFR800. Så jag vet inte riktigt hur man eventuellt skulle uppleva skillnaden förutom kanske sittställning och ren ergonomi.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Det du får ut med en renodlad sporthoj som du inte får ut med en sporttourer är knivskarp feedback, hög prestanda i alla komponenter för att köras aktivt, och komforten for alltid stryka på foten gentemot prestanda.
En sporthoj kräver mer av dig som förare än vad en sporttourer gör med. Inte att de är svåra att köra, men åtminstone de sporttourers jag testat har varit lättare att hantera, särskilt i stadstrafik och låga hastigheter.
 

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
Jag vill inte ha en äldre hoj. Uppskattar verkligen nya hojar med all elektronik och andra säkerhetsanordningar som kurv-abs, TC, quickshifter, cruise control, värmehandtag

Jag rekommenderar BMW S1000 XR som har allt det du räknar upp! Inga problem att hänga på sporthojar om hastigheten håller sig under 250 km/h. Funkar suveränt på bandagar, långtouring, med frugan bakpå eller själv i sadeln på kurviga småvägar!!

100% körglädje och suverän justerbar fjädring, TC, ABS beroende på körstil, man sitter upprätt och bekvämt!! Farthållare & quickshifter!!!

BMW S1000XR.jpg
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top