Stora motormek-tråden (for noobs)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nu har jag sprutat ur mig nya trådar i min iver att förstå saker.. Lika bra att ta allt i en å samma tråd.

Men vi kan väl hålla denna så "ren" som möjligt (snälla) så att den som läser i efterhand kan reda ut vad som hör vart osv.

Tråden kan väl få bli nån sorts samlingstråd för frågor om allt mellan vevaxel och tändstift. Kopplingar, vlx-lådor och tändsystem kan få egna trådar sen. Mer mekanik här så blir det lite tydligt avdelat. :)

* Håll ner gissningar och spekulationer

* Om ditt tips är en "genväg" eller rentav fulmek, var tydlig med det.

* Försök hålla svaren på en nivå som inte bara är rätt, utan börjar lite "i tid" så att den som inte redan kan förstår också :Bugar

First out.

Efter ventilkolls/-justeringsfrågorna har jag läst på lite i servicemanualen och grottat lite. Då kommer frågor om kamkedjesträckning osv upp. I manualen står att man ska kontrollera kedjan, men inte hur den ska kännas :va.

Jag har läst mig till hur jag justerar den, men hur ska den kännas? Tom (driv)kedjan har ju ett "spel" tydligt specificerat i handboken. Hur är det med kamkedjan. Tvärstum, glappa så man kan få den att röra sig utan att skära sönder fingret, inte kunna "lyfta" den av dreven?

Vart går gränsen?

Med spännaren sträckt så skall du inte ha något spel på samma sätt som den vanliga drivkedjan. Du har automagisk spännare och skall i princip bara kolla så att den kan ta upp slacket och att där alltid är spänning på kedjan. Ja där finns sätt att mäta sig till korrekt slack på kedjan om man använder sig av manuell sträckare men för dig är det bara att inspektera att det ser vettigt ut och att den automatiska sträckaren klarar av att ta upp slacket.

Då kommer frågor om kamkedjesträckning osv upp. I manualen står att man ska kontrollera kedjan, men inte hur den ska kännas :va.

Jag har läst mig till hur jag justerar den, men hur ska den kännas? Tom (driv)kedjan har ju ett "spel" tydligt specificerat i handboken. Hur är det med kamkedjan. Tvärstum, glappa så man kan få den att röra sig utan att skära sönder fingret, inte kunna "lyfta" den av dreven?

Vart går gränsen?
Kamkedjan har en spännare som ska ta upp slacket så den ska kännas spänd oavsett slitage.
Med erfarenhet av just den motorn man håller på med kan det vara möjligt att bedöma slitage genom att "lyfta den av dreven" men generellt går det inte att ge några råd. Det bör finnas en angivelse i boken om antingen kedjans maxlängd mellan X antal länkar, hur mycket spel kedjespännaren max får ta upp eller annat relevant mått.

Ett generellt råd blir inte 100% men om spännaren börjar närma sig slutet av sitt arbetsområde så är kedjan definitivt sliten.

Ett generellt råd blir inte 100% men om spännaren börjar närma sig slutet av sitt arbetsområde så är kedjan definitivt sliten.

Bra, tack. En honda som gått 13-1400 mil borde ju inte behöva ventiljustering enl. alla som yttrat sig. Så jag misstänker att det inte är det (även om jag vill säkra det). Men då saker ändå ska rivas vill jag passa på att kolla annat också som kan tänkas vara slitet så jag slipper stå halva säsongen med en rasad hoj.

Slack kamkedja var en sak manualen tog upp som potentiell orsak till tickande (även om det än så länge bara är jag som tycker att det tickar, andra som lyssnat tycker det är normalt)..

Nåt annat man enkelt kan kolla som man borde se över när man ändå har saker öppet?

Bra, tack. En honda som gått 13-1400 mil borde ju inte behöva ventiljustering enl. alla som yttrat sig. Så jag misstänker att det inte är det (även om jag vill säkra det). Men då saker ändå ska rivas vill jag passa på att kolla annat också som kan tänkas vara slitet så jag slipper stå halva säsongen med en rasad hoj.

Slack kamkedja var en sak manualen tog upp som potentiell orsak till tickande (även om det än så länge bara är jag som tycker att det tickar, andra som lyssnat tycker det är normalt)..

Nåt annat man enkelt kan kolla som man borde se över när man ändå har saker öppet?

I det fall det finns mekanism, typ vipparmar som öppnar ventilerna finns det en risk att slitage gör att ventilspelet ökar. I dom fleste nyare, sportigare hojar, där ventilerna mer eller mindre öppnas direkt av kamaxeln, så på verkar slitaget i ventilsätet att ventilspelet minskar. Alltså bör man vara vaksam om motorn blir FÖR tyst!.

En helt ny motor finns det risk att ventilerna sätter sig lite i början, spelet minskar. Därefter "Brukar" det hålla sig väldigt bra 5-7000 mil utan justering. Beroende på hojmodell. Vissa modeller, typ FZR1000, är det ingen ide att justera ventilerna. materialet ger upp och en ny justering måste göras igen efter 200 mil. Då är det bara att byta till nya ventiler.

Följer man hojens intruktioner så brukar det fungera väldigt bra. Dokumentera också ev justeringar så kan man nästan förutspå när det är dags näste gång.

Mats

Bra, tack. En honda som gått 13-1400 mil borde ju inte behöva ventiljustering enl. alla som yttrat sig.
Slack kamkedja var en sak manualen tog upp som potentiell orsak till tickande (även om det än så länge bara är jag som tycker att det tickar, andra som lyssnat tycker det är normalt).

Vanligtvis är det så att en sliten kamkedja rasslar medan ventiler med för stort spel tickar. Lite tick från ventilerna är normalt/bra.
Ska du bara kolla ventilspel så är det inte mycket du kommer åt "på köpet". Kolla efter missfärgning eller repor på kamlobarna, det tyder på problem med smörjningen. Har hojen gått så lite och smörjningen har funkat så ska det mycket till om något annat än ventilspel är i behov av översyn. Synka spjällen efter ventiljusteringen så är du hemma.

??? :va

Nu är jag ju tveksam på om det ens krävs justering, steg 1 är ju bara kontroll och då lyfter jag ju ingenting förutom "locket". :)

Sojällen då menar han insprutningspjällen och det har inget med ventiljusteringen i sig utan det är bara en nice åtgärd för att hålla cykeln i topptrim.

Din moppe som gått 1000mil mest bana kommer inte att behöva bry som om kamkedjan och med största sannolikhet är ventilerna inom spec. När du mäter notera varje ventil noga och spara datan så att du vid nästa inspektion kan se om någon ventil har rört sig. En ventil som rört sig från 0,29-0,20 (när specen är 0,20-0,30) är betydligt allvarligare än en ventil som ligger på 0,18.

Last edited:
Sojällen då menar han insprutningspjällen och det har inget med ventiljusteringen i sig utan det är bara en nice åtgärd för att hålla cykeln i topptrim.

Vad heter det på engelska så jag kanske kan läsa mig till lite insikt i manualen?

(Fan, det är svårt det här. Jag vet knappt vad sakerna är på svenska, men allt som är skrivet är på engelska och då blir det ju inte lättare att söka info :))

Throttle body sync heter det. Men på din moppe är det starter valve sync (om det inte är en racemoppe där starter valve är bortplockad, göres ibland)

Throttle body sync heter det. Men på din moppe är det starter valve sync (om det inte är en racemoppe där starter valve är bortplockad, göres ibland)

Ska vara byggd som SST600, så då får man väl inte modda motorn hur som helst när det gäller sånt?

Tack, ska läsa sen..

Mitt råd är att skita i det. På en racemoppe spelar det så minimal roll att vinsten inte överskrider risken att skruva bort sig.

Angående kamkedjekontrollen så kan ett alternativ vara att skruva loss kamkedjespännaren på sidan av motorn och kolla hur många "klick" den spännt kedjan med på returspärren.
Inte alla kamkedjespännare har en returspärr, en del bygger helt på att oljetrycket spänner kamkedjan lagom genom en liten hydraulkolv och går därmed inte att använda för kontroll.
En spännare som har returspärr ser ut nånting såhär: spännare.jpg och trycks innåt av en fjäder (eller oljetryck) som sitter under den stor skruven som sticker ut bakåt, glöm inte att ta bort den spännfjädern först, annars kommer spännaren åka ut hela vägen och inte kunna visa dig nånting när du skruvar loss den ut motorn.
på bilden ser man returspärrs-"klicken" som små ränder.
Är spännaren utmatad väldigt långt så kan det tyda på att kedjan tänjt sig en hel del och kanske är dags för byte, att veta hur många klick den får ge sig ut brukar vara diffust, men med google brukar man kunna hitta samstämmiga rekomendationer på märkesforum. (står den absolut längst ut kan man nog misstänka att nåt är dåligt också naturligtvis)
Det kan vara bra att ställa motorn i TDC innan man skruvar ut spännaren också, så man inte riskerar att kedjan blir slapp och kuggar över på nåt drev. (väldigt liten risk, men varför chansa)

Med det sagt så borde ju kedjan på din hoj vara som ny och du behäöver antagligen inte ens göra kollen ovan.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back