Stora körtråden! Läs gärna körtips i första inlägget!

Blött på vägarna så jag stannar hemma.Kanske tar en sväng i eftermiddag om vägarna är torra.Imorgon blir det till att åka till Falken och kolla årets sista race,hoppas på uppehåll så man kan åka hoj,annars får det bli bilen.
 
Nu kommer solen...jag e på GP kl 12.

Jag hänger också gärna på. Hinner inte riktigt till 12, men 12:10 eller så borde jag vara på plats. :)

EDIT: Lägger till ett litet "kanske" på det. Inte helt 100% på att jag dyker upp så vänta inte på mig.
 
Last edited:
Tack för idag!

Det blev dock lite kortare än jag tänkt mig. La mig sist för att det var första gången för mig, men visade sig att killen på r6:an jag följde efter på motorvägen hade mindre koll än jag. Då var det redan för sent, vi hade tappat bort er.

Hoppas på bättre flyt nästa gång!

Andreas
 
Håller med körningen var riktigt rolig :) nu e de "bara" 6-7 månader till nästa gång :P
 
Det var nämligen min landsman som körde r:6an. Det var hans första tur också, han köpte hojen i tisdags.
Jag och brorsan i den gula gixxer fick avbryta turen också och leta efter våran vän som missade avfarten vid E:6. Men trevligt var det ändå.:tummenupp

Tack för idag!

Det blev dock lite kortare än jag tänkt mig. La mig sist för att det var första gången för mig, men visade sig att killen på r6:an jag följde efter på motorvägen hade mindre koll än jag. Då var det redan för sent, vi hade tappat bort er.

Hoppas på bättre flyt nästa gång!

Andreas
 
Fick bli en egen tur till Uddevalla o Orust idag.
Jag tappade bort er vid Kungälv.

Jag tror att om gruppkörnigarna skall funka bra så måste "körledaren" (föråkaren) alltid vänta till hela gruppen är samlad. När hela gruppen är samlad så måste info ut till SAMTLIGA om nästa etapp (var nästa stopp skall vara och vid behov kända faror efter vägen m.m.

Vid start ifrån GP eller senast vid första bestämda stoppet i Stadens utkanter skall det hållas ett "förarmöte" där den BESLUTADE färdvägen beskrivas för alla deltagare. Detta för att ej folk skall åka efter en "diskuterad färdväg". Om den beslutade färdvägen måste ändras av något skäl skall föråkaren stanna och kommunicera ut detta till samtliga.

Som det har funkat ofta, så är det den snabba hälften av gruppen som hinner o få info vid stoppen. Den mindre snabba hälften som verkligen behöver informationen får ingen info. Det gör att den delen av gruppen ofta kör fel väg helt onödan.

Jag anser att vi måste använda denna något strikta metod när gruppen är såpass stor som 10 -15 hojar. Andra metoder funkar bara om det är typ 5 hojar där förarna känner varandra väl.

Det funkar inte att följa andra hojar bara. Det kommer ofta in andra MC mitt i gruppen. På lite avstånd är det svårt o se om det är en MC som tillhör gruppen eller ej. Det gör att det inte bara är o följa framfövarande MC i alla lägen.

Innehåller gruppen många nybörjare och är stor. Så kan vara lämpligt med en extra föråkare mitt i gruppen som "leder" nybörjarna.

Förövrigt Gasa och ha roligt.
/ Torbjörn
 
Fick bli en egen tur till Uddevalla o Orust idag.
Jag tappade bort er vid Kungälv.

Jag tror att om gruppkörnigarna skall funka bra så måste "körledaren" (föråkaren) alltid vänta till hela gruppen är samlad. När hela gruppen är samlad så måste info ut till SAMTLIGA om nästa etapp (var nästa stopp skall vara och vid behov kända faror efter vägen m.m.

Vid start ifrån GP eller senast vid första bestämda stoppet i Stadens utkanter skall det hållas ett "förarmöte" där den BESLUTADE färdvägen beskrivas för alla deltagare. Detta för att ej folk skall åka efter en "diskuterad färdväg". Om den beslutade färdvägen måste ändras av något skäl skall föråkaren stanna och kommunicera ut detta till samtliga.

Som det har funkat ofta, så är det den snabba hälften av gruppen som hinner o få info vid stoppen. Den mindre snabba hälften som verkligen behöver informationen får ingen info. Det gör att den delen av gruppen ofta kör fel väg helt onödan.

Jag anser att vi måste använda denna något strikta metod när gruppen är såpass stor som 10 -15 hojar. Andra metoder funkar bara om det är typ 5 hojar där förarna känner varandra väl.

Det funkar inte att följa andra hojar bara. Det kommer ofta in andra MC mitt i gruppen. På lite avstånd är det svårt o se om det är en MC som tillhör gruppen eller ej. Det gör att det inte bara är o följa framfövarande MC i alla lägen.

Innehåller gruppen många nybörjare och är stor. Så kan vara lämpligt med en extra föråkare mitt i gruppen som "leder" nybörjarna.

Förövrigt Gasa och ha roligt.
/ Torbjörn
Det låter som om körningarna har blivit jobbigt organiserade sen jag senast bemödade mig med att åka med. Vars tog spontaniteten vägen?
 
Min personliga åsikt om gruppkörningarna är att de flesta brukar hänga med i tempot utan några som helst problem.
Rödljusen innan man kommit ur stan kan ställa till det ibland, men det brukar lösa sig bra.

De som är nybörjare brukar inte heller ha några problem att hänga på.
Om vi är 10-15 så är det klart att man får vänta in de sista när vi byter riktning på körningen.

Sen då kanske det är så att det finns de som kör så sakta att de skulle få ett större utbyte av att hänga med t.e.x ngn grupp som kör touringhojar.
När jag var nybörjare så var det inte alltid jag hängde med i tempot.
Men då valde jag att avstå eller valde att köra med jämlika istället för att åka med de snabba då jag visste att de som körde mkt snabbare än mig ville köra snabbt.
Det är helt ok att vänta vid vägbyte...men som sagt jag kör med sporthojar för att jag tycker om när det går lite fort och vill helst slippa att vänta allt för länge vid vägbyte.
Hade jag velat köra sakta så hade jag kört med ngt gäng som kör mer touring.

Nu är säsongen snart slut och hojen ska få sin vintervila.

Det har varit en kul sommar med en hel del gruppkörningar som varit lyckade.

Tack för idag och ha en skön lördagskväll...
 
Min personliga åsikt om gruppkörningarna är att de flesta brukar hänga med i tempot utan några som helst problem.
Rödljusen innan man kommit ur stan kan ställa till det ibland, men det brukar lösa sig bra.

De som är nybörjare brukar inte heller ha några problem att hänga på.
Om vi är 10-15 så är det klart att man får vänta in de sista när vi byter riktning på körningen.

Sen då kanske det är så att det finns de som kör så sakta att de skulle få ett större utbyte av att hänga med t.e.x ngn grupp som kör touringhojar.
När jag var nybörjare så var det inte alltid jag hängde med i tempot.
Men då valde jag att avstå eller valde att köra med jämlika istället för att åka med de snabba då jag visste att de som körde mkt snabbare än mig ville köra snabbt.
Det är helt ok att vänta vid vägbyte...men som sagt jag kör med sporthojar för att jag tycker om när det går lite fort och vill helst slippa att vänta allt för länge vid vägbyte.
Hade jag velat köra sakta så hade jag kört med ngt gäng som kör mer touring.

Nu är säsongen snart slut och hojen ska få sin vintervila.

Det har varit en kul sommar med en hel del gruppkörningar som varit lyckade.

Tack för idag och ha en skön lördagskväll...

Håller med detta var min första mc säsong tod mc kort förra hösten e en nybörjare men tycker man hänger med hyfsat ändå å andra väntar förstår att man inte vill vänta 10-15 minuter om man kört en mindre sträcka.Har varit några tillfällen även jag har varit med om att vänta länge.Hur kan de vara skoj å följa med på gruppkörnigar om man aldrig kör ihop med gruppen.
Tack för idag helt nya vägar dom var grymma :yoparty
 
Det låter som om körningarna har blivit jobbigt organiserade sen jag senast bemödade mig med att åka med. Vars tog spontaniteten vägen?

Då jag åkt med denna sommaren så har det funkat bra. Ingen idé att förklara vägen för mig då jag inte kan vägarna eller namnen på ställen för 5öre. :D

Det är väl bara att stanna upp/sakta ner vid korsningar/avfarter så folk hänger med?

Det är min första hoj men jag har hängt med ändå. Ta en SMC kurs och ut och testa lite själv så hänger man snart med på gruppkörningarna. Så jäkla fort tycker jag inte vi kör. Precis lagom så det är kul!

Högre tempo när jag åkte med lite folk från Stenungsund! :D

Håller med Peter S, om man känner att man inte hänger med i det tempo som är i en grupp alls så ta en lite lugnare grupp.. när man känner sig redo så kör med en snabbare, man kan ju testa att hänga med någon lör/sön från GP och se om man är redo :yoparty
 
Last edited:
Det var nämligen min landsman som körde r:6an. Det var hans första tur också, han köpte hojen i tisdags.
Jag och brorsan i den gula gixxer fick avbryta turen också och leta efter våran vän som missade avfarten vid E:6. Men trevligt var det ändå.:tummenupp

De e lugnt!:tummenupp

Har kört lite i grupp tidigare, men det var i o f s några år sedan sist, och på en annan hoj och andra vägar och jag behöver nog vänja mig vid lite av alla tre.

Förhoppningsvis ska det bli lite mindre vänta mycket på mig i framtiden!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top