Stora jakttråden

AR 15 är 223 rem, vilket motsvarar 5,56 nato oftast, men vissa börrsor som tex min kan vara beställda med en räffelstigning som inte stabiliserar lätta kulor utan tunga som tex för jakt.

AR10 är .308, men den är inte aktuell för att dras in? Sjukt de luxe i vanlig ordning.

Man konverterar inte med enkelhet en ar15 till full auto
Teksamt för övrigt om man vill ha svenska AR15 då alla har lång pipa pga svensk lag så de är inte smidiga precis

Nej, om den inte kan skjuta 5.56 nato ammunition och dessutom är svårkonverterad till full auto så är dom inte mycket att ha i Ukraina.
Piplängden kunde dom eventuellt leva med, annars är dom väl inte omöjliga att korta ner heller

Vi hade ju en gång i tiden olika långa AK5 för olika uppgifter.

Risken är ju betydligt större att dom hamnar i fel händer om dom ska fraktas runt och läggas i militärlager än om svenska jägare har dom hemma.
Se bara på alla gamla Balkankrigs-vapen som snurrar i fel kretsar.

Men det är ju bra symbolpolitik här hemma... tills dom kommer tillbaka i fel kretsar.

Har ju varit en helt hemsk höst då det gäller jakt, har varit så varmt att man inte vågat släppa hunden många dagar. Har haft två veckor semester för att jaga men jag har då åkt lika mycket hoj som det blivit jakt. I dag var det på gränsen men lovades inte lika varmt mitt på dagen så jag släppte och det blev resultat, inget bra hundarbetet då älgarna var stötta av passare och inte vill stå men det blev i alla fall en älg. Hade det varit en unghund hade jag aldrig skjutit.

20250913_085027.jpg

Nummer fyra för i höst detta var ett bra hundarbete med stånd idag upptaget och det stod pall. Ko med dubbel kalv och det var svårt att få skottläge på nån av kalvarna med det gick tillslut. Hunden for efter kon och andra kalven men släppte hyfsat fort för att vara honom och kom bakspåret tillbaka.

20251005_100503.jpg20251005_110621.jpg

Andra och tredje kalven sköt jag för två veckor sen också på stånd för hunden, dock en ofrivillig double. Missade jag att det var två kalvar och efter första skottet gick dom så jag fick ett tätt område mellan mig och älgarna så jag inte såg dom och sen kom dom fram igen en öppning igen och kalven gick fortfarande så då sköt jag ett andra skott på kalven men det visade sig vara två kalvar. Hade gärna sparat ena kalven del som livförsäkring till kon och möjlighet till ett till hundjobb, men det blev som det blev.

20250921_081158.jpg

Fick skjuta mig en i morse jag med.
533a5d6c0aef914a1b1e952598dccd88.jpg

Första skottet, gick undan in i skogen. Kom tillbaka ut på myren några minuter senare och såg halvdöd ut redan då. Stod länge och lyssnade bakom några myrtallar och gick sedan långsamt emot mig och fick en till Mega på ca 45 m avstånd. Så var det klart.

Med vänlig hälsning,

Nyheter
Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Back