Stora insexnycklar

Asch, hade bara 2 hylsor med sexkant i änden, och båda var för stora. :/
Jaja, ska som sagt ändå till biltema och proviantera, så det får bli lite till prylar. :D
 
köpte ett sånt 17" "kraft" hylsa till min trajja... funka fenomenalt bra... men som sagt bara 1 hylsa borde nästan skaffa mig det dära kittet.
 
Jag insåg inte att du hade en förhistorisk R6:a. Är hjulaxeln gängad i vänster gaffelben eller har där en gång i tiden suttit en hjulaxelmutter (eller invändig skruv)...?
 
Jag insåg inte att du hade en förhistorisk R6:a. Är hjulaxeln gängad i vänster gaffelben eller har där en gång i tiden suttit en hjulaxelmutter (eller invändig skruv)...?

:hihi Ja, förhistorisk är nog rätt beskrivning. Billig med! Tänkte att det nog var smart att börja med något billigt gammalt lik när jag ska börja köra med licens.
Nej, jag ser inga gängor på vänstersidan.
 
Som sagts tidigare två gånger i tråden: det är biltemas adapter 19/22/24mm du ska ha. Sedan en vanlig hylsa 19 eller 24 över den fria delen.
 
Biltema har en adapter som är 19/22/24 mm: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Adapter-framhjulsdemontering-82419/

Jag har en, men jag tror aldrig att jag har använt den. På alla hojar jag ägt har jag lossat eller dragit åt hjulaxelmuttern med hjulaxeln klammrad i bottenstycket. Brukar fungera alldeles utmärkt.

Jo, det funkar ju. MEN, det finns ju en liten risk när man drar åt på detta sättet att den "flytande" ändan inte är riktigt i botten... Och en liten risk om klämskruvarna sedan lossnar på den sidan så glappar hjul och distanser i sidled.

Drar man åt axeln med båda sidors klämskruvar lösa så säkerställer man att allting är ansatt innan man fixerar.

Ska inte säga att jag själv kör så varje gång (speciellt ett panikdäcksbyte 15min innan passets början :) ), det beror på om jag hittar var fan jag lagt den där biltema-adaptern... :hihi Men det finns ju en liten poäng med den.
 
Köp förlängningsmuttern på Biltema, blir inte billigare. Jag har en likadan R6...
 
Last edited:
Dagens stora bump? ?

Fick noja pga framdäcket som var 12 år gammalt, mycket mönster kvar och ser fortfarande väldigt fräscht ut.
Men hojen var väldigt lite använd de 6 åren innan jag köpte den.
3 år senare så känns ytan kanske lite plastig s a s.
Funkar absolut bra för modest körning, och torra vägar inga problem alls.
Men stundande weekend resa kan ju även betyda våta vägar och regn så jag tyckte det var dags trots mina ganska få mil om året.

Men jag fick inte av hjulet då jag inte hade insex i den stora storleken som finns på Trajan.
Nödlösning med stor skruv och motspända muttrar var alldeles för klent, eller snarare då någon återmonterade hjulet för ca 11-12 år sedan så spände de hjulaxeln på tok för hårt!

Bits eller insex i den dimensionen gick inte att hitta lokalt i vanliga konsumentbutiker, och få alternativ på internet.
Tills jag googlade fram denna tråden!
Perfekt tips!
Förlängningsmutter M12 på Biltema löste det.
Nå delvis, axeln satt som berg.
Men hjulmutterskaftet med teleskopförlängaren till bilen har ju 17/19mm hylsa som standard, och detta gjorde susen.
Så, nu är även framdäcket i topp och jag får sinnesro vid regn ?

Tack för tipset! ?
 
Dagens stora bump? ?

Fick noja pga framdäcket som var 12 år gammalt, mycket mönster kvar och ser fortfarande väldigt fräscht ut.
Men hojen var väldigt lite använd de 6 åren innan jag köpte den.
3 år senare så känns ytan kanske lite plastig s a s.
Funkar absolut bra för modest körning, och torra vägar inga problem alls.
Men stundande weekend resa kan ju även betyda våta vägar och regn så jag tyckte det var dags trots mina ganska få mil om året.

Men jag fick inte av hjulet då jag inte hade insex i den stora storleken som finns på Trajan.
Nödlösning med stor skruv och motspända muttrar var alldeles för klent, eller snarare då någon återmonterade hjulet för ca 11-12 år sedan så spände de hjulaxeln på tok för hårt!

Bits eller insex i den dimensionen gick inte att hitta lokalt i vanliga konsumentbutiker, och få alternativ på internet.
Tills jag googlade fram denna tråden!
Perfekt tips!
Förlängningsmutter M12 på Biltema löste det.
Nå delvis, axeln satt som berg.
Men hjulmutterskaftet med teleskopförlängaren till bilen har ju 17/19mm hylsa som standard, och detta gjorde susen.
Så, nu är även framdäcket i topp och jag får sinnesro vid regn ?

Tack för tipset! ?
Kul att höra att en gammal tråd var till nytta. Själv har jag ett 10-tal jätteinsex"hylsor" för !/2-tum. Har behövt dem två gånger tror jag, men det är trevligt att ha det när det behövs. :hihi
 
Kul att höra att en gammal tråd var till nytta. Själv har jag ett 10-tal jätteinsex"hylsor" för !/2-tum. Har behövt dem två gånger tror jag, men det är trevligt att ha det när det behövs. :hihi
Trodde jag var klar med projekt däckbyte, men innan slutligt återmontage så kollade jag hjullagerna.
Helt katastrof!
De kärvar nästintill låsning.
Obegripligt då framhjulet bara rullat 150 mil max från besiktningen, inte indikerat problem under körning eller rullat hojen vid garaget.
Men faktum kvarstår, lagerna har nästintill kärvat.
Tur att jag beslöt byta däck, annars kunde lagerna ha klappat ihop under körningen… ?
Vad kan det kosta för byte av hjullager om man lämnar in det till verkstad tro?
Jag har ingen special hjullageravdragare hemma, och köpa en kostar minst 1800kr:
1661705192550.png
 
Här är förresten en multianpassad hjulaxeladapter, om man vill ha hemma ett proffesionellt alternativ till Biltema mutterförlängare ?
1661705419827.png
 
Trodde jag var klar med projekt däckbyte, men innan slutligt återmontage så kollade jag hjullagerna.
Helt katastrof!
De kärvar nästintill låsning.
Obegripligt då framhjulet bara rullat 150 mil max från besiktningen, inte indikerat problem under körning eller rullat hojen vid garaget.
Men faktum kvarstår, lagerna har nästintill kärvat.
Tur att jag beslöt byta däck, annars kunde lagerna ha klappat ihop under körningen… ?
Vad kan det kosta för byte av hjullager om man lämnar in det till verkstad tro?
Jag har ingen special hjullageravdragare hemma, och köpa en kostar minst 1800kr:
View attachment 475650
Det borde finnas billigare än så dock. Mitt kit kostade nog bara några hundra, men är helt klar inte lika fint som det där.
 
Det var faktiskt inte så lätt att hitta billigare avdragare.
Inte som kit i alla fall.
Hittade dock motsvarande kit på Autodoc för ca 1000kr.
Lager 6005 RS2 i C3 utförande beställs lätt det med, kostar ca 200kr inkl frakt för SKF lager.
Kan köra till proffsbutik, men jag får hem det inom några dagar ändå, förhoppningsvis verktyget med.
Det lär inte bli billigare med verkstad oavsett, och nu har jag avdragare till andra tillfällen ?
1661713639015.png
 
Trodde jag var klar med projekt däckbyte, men innan slutligt återmontage så kollade jag hjullagerna.
Helt katastrof!
De kärvar nästintill låsning.
Obegripligt då framhjulet bara rullat 150 mil max från besiktningen, inte indikerat problem under körning eller rullat hojen vid garaget.
Men faktum kvarstår, lagerna har nästintill kärvat.
Tur att jag beslöt byta däck, annars kunde lagerna ha klappat ihop under körningen… ?
Vad kan det kosta för byte av hjullager om man lämnar in det till verkstad tro?
Jag har ingen special hjullageravdragare hemma, och köpa en kostar minst 1800kr:
View attachment 475650
Knacka ut från andra sidan och knacka i med gamla lagret går finemang annars så slipper du handla dyra avdragare , funkar på både hojar och släpkärror ?
 
Knacka ut från andra sidan och knacka i med gamla lagret går finemang annars så slipper du handla dyra avdragare , funkar på både hojar och släpkärror ?
Japp det är det spontana tillvägagångssättet ?
Tyvärr är inre diameter på lager samma som insidan av fälgen, så det går inte att finna en kant på lagren att knacka på.
Och det är bara ca 0,5-1,0mm mellan lagernas sidor och lagersätena så jag hoppas verkligen att verktyget jag beställde kommer in i den lilla springan och att lagerna inte sitter extremt hårt mot lagersätena.
1661716477043.jpeg
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top