Stora GPS/Navigatortråden.

Maggelito

Green mean machine drinking gasoline!
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Kawazuki ZX9R
Jag har precis köpt mig en navigator som jag tänkt ha på hojen.
Och jag misstänker att jag inte är ensam om att ha GPS på hojen?
Därför startar jag nu stora GPS/Navigatortråden.
Här är det tänkt att vi ska kunna tipsa varandra om bra utflyktsmål och vägar.
Och det gör vi med hjälp av koordinater. Ange koordinater och gärna en liten
beskrivning av vad målet är för något.

Jag börjar med att tipsa er om Seatons kulle.
Koordinater: 57,41689 N 12,62720 E
En fantastisk utsikt över en sjö. Underbara vägar från och till denna kulle.
Sökning på Google ger http://www.google.se/search?hl=sv&newwindow=1&q=seatons+kulle&btnG=Sök&meta=lr=

Det är lugnt! Så långt hängde jag med. :)
Känner inte ni som jag ibland, att när man träffas ett gäng och ska ut en sväng att idéerna om vart man ska ta vägen kan sina? Det har hänt mig ett par gånger.
Tänk ni som kör bana. Ni skulle inte behöva gå runt och titta på banan och memorera den. Det är bara att lyssna. Efter 600 meter tag höger, kör sen rakt fram 250 meter. ;)

Last edited:
Café Grindmossen

Café Grindmossen har väl de flesta tagit en fika vid.
För er som inte gjort det kan det starkt rekommenderas!
Fantastiska vägar från och till detta café.
Koodinater: 57,28640 N 12,25525 E
Mer info finns på www.grindsmossen.com

med risk får att bli kallad touring nisse så erkänner jag kör gps i mobilen faktiskt haft nytta av den ett par ggr och man vill ju som sagt hitta dom där minsta kurviga asfalterade sträckorna så vid 2 tillfällen har gps åkt igång för att hitta närmsta väg ut ur skogen när asfalten tagit slut
men skulle vilja ha ett program där man kan lägga upp hela kör rutter int bara mål kordinater gps vet ju tyvär inte hur beläggningen är men drömmen skulle ju vara en gemensam fil bank med ex antal hundra kör turer på varierade längder bara tanka in och åk

Jag har precis köpt mig min navigator och håller på att sätta mig in i GPS världen. Jag vet att i min kan man lägga in en multirutt. Det består då av flera PO=points of interest eller på Svenska IP=intressanta platser.
På det sättet kan man lägga upp en hel körrutt. Man kan även välja att köra så lite motorväg som möjligt. Det finns även en ruta att bocka i för att undvika grusvägar.
Det finns mängder av filer på nätet att ladda ner. Olika navigatorer har olika sorts filer. Men vad jag har fattat det som så är de egentligen bara textfiler som innerhåller koordinater och har olika filändelser. Garmin filer heter kanske exempelvis skitgohojvag.gar medans mina filer som är till en Navman kanske heter skitgohojvag.nav
Jag vet också att det finns ett program som konverterar filer mellan olika navigatorer. Jag återkommer så fort jag blivit kunnigare om detta.
Här är en bra sida där ni kan informera er. www.poidatabase.se
Och här är deras forum www.poidatabase.se/phpBB2

Last edited:
Kul med navigator.

Är den vattentät?

En bra länk om du vill ha mycke gratis POI:s är www.poihandler.com

//SLAS

Magge skrev:
2477470 Jag har precis köpt mig min navigator och håller på att sätta mig in i GPS världen. Jag vet att i min kan man lägga in en multirutt. Det består då av flera PO=points of interest eller på Svenska IP=intressanta platser.
På det sättet kan man lägga upp en hel körrutt. Man kan även välja att köra så lite motorväg som möjligt. Det finns även en ruta att bocka i för att undvika grusvägar.
Det finns mängder av filer på nätet att ladda ner. Olika navigatorer har olika sorts filer. Men vad jag har fattat det som så är de egentligen bara textfiler som innerhåller koordinater och har olika filändelser. Garmin filer heter kanske exempelvis skitgohojvag.gar medans mina filer som är till en Navman kanske heter skitgohojvag.nav
Jag vet också att det finns ett program som konverterar filer mellan olika navigatorer. Jag återkommer så fort jag blivit kunnigare om detta.
Här är en bra sida där ni kan informera er. www.poidatabase.se
Och här är deras forum www.poidatabase.se/phpBB2

Nej min är inte vattentät. Jag har en Navman ICN 530.
Men jag vet att Tom Tom har en vattentät speciellt utvecklad för MC.
Rätt dyr dock...

Magge skrev:
2478228 Nej min är inte vattentät. Jag har en Navman ICN 530.
Men jag vet att Tom Tom har en vattentät speciellt utvecklad för MC.
Rätt dyr dock...
Ja, TomTom Rider. 6000:- med nordenkartor (Elgiganten). Funkar klockrent! Vägvisning får man i örat via ett bluetooth-headset. Det går även att koppla ihop navigatorn med mobiltelefonen. Ringer det i mobilen visas det på navigatorskärmen och så använder man headsetet för att prata. Funkar bra upp till ca 50 km/h och hjälpligt upp till ca 80 km/h.

Sammanfattningsvis, hål i plånboken men funkar skitbra!

(Hittar jag bra koordinater slänger jag självklart ut dem i tråden)!

Här finns det lite filer att ladda ner till olika navigatorer. Jag har själv laddat ner en massa "mysiga fikaställen" som jag besöker till och från. Det finns också en sida med trevliga vägar som är passande för mc-åkning.

Då var det monterat och klart för att köra av vägen när man tittar på denna.:tungan

Bifogat

• Dsc00311.jpg
    Dsc00311.jpg
    94 KB · Visningar: 244
  • Dsc00312.jpg
    Dsc00312.jpg
    105.1 KB · Visningar: 209
Ingen som har några goa koordinater som man kan lägga in inför "långhelgen"? :tummenupp
Det ska väl bli mestadels uppehåll men kanske inte skitvarmt så det blir nog en del åka av. Helst runt GBG med omnäjd.

Visar den korrekt hastighet med? hade varit ball att se hur fort der verkligen går på anderstorpsrakan med en standard 600 som tuggar varvstopp :tummenupp

På eniros kartdel på nätet kan man få fram GPS-kordinater.

Norr om Stenungsund, Närmare bestämt Ödsmål, finns det någrariktiga pärlor till vägar.

lat N 58º 6' 23.56"
long E 11º 51' 3.39"

kartor.eniro.se

Back