Stora generatorproblem ktm 660 - 05

Gick med
20 Jul 2009
Ort
åkersberga
Hoj
KTM lc4 prestige
Har stora problem med Laddningen på min KTM 660, Har pratat med dem stora aktörerna inom KTM men ingen har några ideér. (lelles,DinMc, hammarströms)


Hojen har ej batteri så generatorn är av enklare typ. Har 2 kablar som kommer ut från generatorn och mäter jag mellan dem får jag ut 3V på tomgång, 6-7V som max när man varvar.

Mäter växelström före likriktare/Voltregulator.
Har bytt ut statorplattan enligt inrådan men får ut exakt samma värden som innan.

All ideér mottages.

20160224_174959.jpg
 
Det händer att svänghjulens magnetisering svimmar.

Nu bor jag lite långt bort men jag har kompletta elsystem liggande man kan plocka bitar ifrån för felsökning. Du råkar inte känna någon åkare som vill ta med din cykel på en lastbil till skåne så ordnar jag det?
 
Det händer att svänghjulens magnetisering svimmar.

Nu bor jag lite långt bort men jag har kompletta elsystem liggande man kan plocka bitar ifrån för felsökning. Du råkar inte känna någon åkare som vill ta med din cykel på en lastbil till skåne så ordnar jag det?

Tack för svaret.
Har ingen möjlighet att få ner hojen till dig tyvärr.
Du har inte lust att sälja ett svänghjul?

Mvh Robin
 
När du mäter
Har 2 kablar som kommer ut från generatorn och mäter jag mellan dem får jag ut 3V på tomgång, 6-7V som max när man varvar.

Så är väl statorplattans två utgående sladdar INTE anslutna till nått.
Hoppas jag.
För då kan dålig spänning bero på tex "kortis" i regulatorn eller nått annat !

Och du mäter förståss VAC.

Och mäter du motståndet mellan statorsladd och motorn , ja då ska det vara oändligt, över 100kOhm i varje fall !
Så du har inte kortis mellan statorn och motorn.

(Kolla att du har bra kontakt på motorn genom att mäta motståndet mellan två punkter på motorn, ska vara lågt, mindre än 1 Ohm.)
Så inte motstånds mätningen stator motor blir fel pga dålig kontakt / aluminiumoxider på motorn.

Och vad det gäller svänghjul, kolla din lokala MC-skrot. Kan ha något svänghjul.

(Och det skulle inte förvåna mig att man genom att lägga statorn i ett svänghjul och lägga på 20A från ett batteri under 1 sekund på statorn, kan magnetisera upp ett svänghjul ! Jag skulle göra det med ett 12 Volt batteri och leda strömmen genom två 12 Volt 55/60W lampor i parallell för att få ca 20A. OBS: Ej mitt fel om statorn eller svänghjulet går sönder !)
 
Last edited:
När du mäter


Så är väl statorplattans två utgående sladdar INTE anslutna till nått.
Hoppas jag.
För då kan dålig spänning bero på tex "kortis" i regulatorn eller nått annat !

Och du mäter förståss VAC.

Och mäter du motståndet mellan statorsladd och motorn , ja då ska det vara oändligt, över 100kOhm i varje fall !
Så du har inte kortis mellan statorn och motorn.

(Kolla att du har bra kontakt på motorn genom att mäta motståndet mellan två punkter på motorn, ska vara lågt, mindre än 1 Ohm.)
Så inte motstånds mätningen stator motor blir fel pga dålig kontakt / aluminiumoxider på motorn.

Och vad det gäller svänghjul, kolla din lokala MC-skrot. Kan ha något svänghjul.

(Och det skulle inte förvåna mig att man genom att lägga statorn i ett svänghjul och lägga på 20A från ett batteri under 1 sekund på statorn, kan magnetisera upp ett svänghjul ! Jag skulle göra det med ett 12 Volt batteri och leda strömmen genom två 12 Volt 55/60W lampor i parallell för att få ca 20A. OBS: Ej mitt fel om statorn eller svänghjulet går sönder !)

Hej
Yes kablarna har ej vart anslutna under mätningen,Har mätt VAC ja.
Har nu vart ute och mätt enligt dina råd, mellan statorsladd och motor är det oändligt.

Får försöka jaga runt efter svänghjul på måndag, tack för råden.

/Robin
 
Pröva att lägga på en vanlig h4 eller liknande glödlampa som last direkt innan voltregulatorn för att bekräfta att där är ont om volt.

För det vanligaste är att om svänghjulet svimmat så blir även spolen som sköter tändningen svagare och det brukar bli svårstartat eller misstända på höga varv.
 
Då har jag införskaffat mig ett nytt svänghjul för 2700, ingen skillnad alls!
Får fortfarande bara ut 3volt. Tokvarvar jag motorn (tänk ylande motor tidig lördagmorgon) så kan jag komma upp i 12Volt.

Nånting här är ju konstigt, är generatorn beroende av någon typ av jordning?

En grej som jag inte tänkt spelar någon roll är att motorn (660) sitter på en Ktm 640 hoj.
Har även batteriet kvar som är jordat i chassiet/motorn.
Det borde ju inte spela någon roll eftersom 660 maskinen även den är jordat i chassiet efter likriktaren.

Iaf så har ja även demonterat batteriet men det gör ingen skillnad i värdena :huvet

Ideér?
 
Ta och mät motståndet mellan de två sladdarna från generatorstatorn.
Motståndet ska vara lågt, gärna under 1 Ohm.
Annars har du avbrott nånstans i statorlindningarna eller avbrott i sladdarna från statorlindningarna.
 
Ta och mät motståndet mellan de två sladdarna från generatorstatorn.
Motståndet ska vara lågt, gärna under 1 Ohm.
Annars har du avbrott nånstans i statorlindningarna eller avbrott i sladdarna från statorlindningarna.

Det har jag mätt, det ligger på 2 Ohm både på gamla statorplattan och på den nya jag köpt.
 
Då verkar Boris ha rätt i att rotorn "svimmat".
Eller visar instrumentet fel ?
Har du möjlighet kontrollera dina mätningar med ett annat instrument ?
Har du ett digitalt instrument, vilken spänning har batteriet ?
(Jag vet att man inte kan kolla batteriet utan ett annat instrument, men häromdagen skulle jag kolla batteriet på Sprint RS som står på underhållsladdning i garaget. Batterispänningen var 16,28V. Det kändes inget vidare, :huvet har den hemmabyggda underhållsladdaren som ger ca 13,7 Volt kontinuerligt ballat ur och kokat sönder batteriet ? NIX hojen startar utan problem och vid kontroll så hade batteriet i multimetern ca 5 Volt mot normal 9 Volt. Med nytt 9V batteri så visade multimetern "rätt" igen. Dvs avvek mindre än 0,1 Volt från två andra multimetrar.)
 
Jo men jag har ju bytt svänghjul nu.
Har bytt statorplatta och svänghjul och nu finns det inga fler delar att byta ut?
Jag har prövat med 3 olika multimetrar.
 
Mycket märkligt.... För med nytt shjul och stator så återstår ingen för att få V i primärkretsen.
 
Avbrott/glappkontakt i sladdarna från statorn till hojen? Märks när motorn går igång och börjar vibrera kontakt glapp kontakt glapp osv ? :va:va:va
 
Kablaget följde med den nya statorplattan och mäter direkt där på.
Finns det nånting som ska starta laddningen? tänker magnetiseringspänning som man har på bilar?

Eller funkar det så enkelt att när svänghjulet snurrar runt statorn så ska det komma 12v?

/Robin
 
Kablaget följde med den nya statorplattan och mäter direkt där på.
Finns det nånting som ska starta laddningen? tänker magnetiseringspänning som man har på bilar?

Eller funkar det så enkelt att när svänghjulet snurrar runt statorn så ska det komma 12v?

/Robin

När svänghjulet snurrar så skall där komma massor av volt AC ur kablarna förutsatt att man mäter rätt.
 
Helt utan magnetisering? spänning behövs inte och blocket ska inte va jordat/ojordat eller så?
Vill bara förstå,

Angående mätningen så förstår jag inte hur man kan göra fel?
Kommer 2 kablar ur generatorn och låter ja dem hänga i luften obelastade så får jag ut 3V växelström på min Fluke (multimetern)
 
Fast då mäter du ju inte rätt....

Om du inte har en sluten krets med last på så levereras där ju ingen ström. Du kan inte bara koppla in din voltmeter i de två gula och mäta med sladdarna hängande fritt. Läs 7-50D i manualen.
 
Haka inte upp dig på vad du har för värde före voltregulatorn. Det viktiga är vad du har efter. Koppla in lite last på strömkretsen typ belysning och mät sedan. När den går helt tom så kan regulatorn ha svårt att lyckas dumpa strömmen.

Har du verkligen 30V efter regulatorn så lär du poppa lamporna rätt fort. Lever de så mäter du troligen fel...
 
Nu försvann mitt förra inlägg?
Iaf så vart det helt andra värden när man kopplade ihop systemet och mätte när allt var ihopkopplad.
Fick ut strax över 12 Volt och med en ny likriktare så fick Jag upp det i 13.8V när det var obelastat :)

Tack för all hjälp
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top