Stora eller lilla öppningen till KN filtret?

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Jag har köpt ett KN filter som ska i ikväll. Jag har standardmunstycken i förknasarna och 4 - 1 system på.

Det finns två olika möjligheter att sätta i detta, med litet luftinsläpp (samma storlek som standard) och stort insläpp. Vilket ska jag välja?

Om jag sätter i lilla gummiringen, släpper det in mer luft än standardfiltret eller blir det samma sak?

Gjort...

Nu är det gjort! Tomgång och lågfart blev inte bättre som jag hade hoppats, däremot blev det bättre drag upp ca 9000, sen började den bluddra.

För lite soppa kanske, om jag nu ska sätta i större huvudmunstycke, hur mycket behöver jag gå upp, det sitter 105:or i nu (standard).

Anledning till hela operationen var att en insatt jag frågade trodde att lågfart skulle funka bättre med mer luft.

Vad kostar en bänkning i Östergötland nånstans?

Behöver man ta ner hela förgasarbryggan för att byta huvudmunstycke eller går det att komma år underifrån?

Hur illa mår motorn av att gå för snålt?

Hej hej. Troligtvis behöver du ta bort hela förgasarna. Munstyckena brukar sitta underifrån så det kan bli väldigt trixigt att komma till annars.

Risken är att motorn inte får rätt smörjning om den får för mycket luft. förbränningstemperaturen borde öka oxå.

Du vet att det inte är nån höjdare att sätta öppna filter på "vacuum" förgasare va?

Bara för att förtydliga. =)

Att byta munstycken på måfå/känn/"goda råd" är ganska bortkastat, lite som att be nån här prova ut skor åt dig. Bänkning är det enda rätta, och det brukar kosta 2-3000 nånstans.

Sen är som sagt motståndet väldigt viktigt, att det andas för fritt är ofta mycket sämre än att det andas som vanligt, eller tom lite sämre än vanligt. Samma sak om du tar bort avgassystemet, du får en otroligt trött motor!

Alla förändringar måste dessutom mötas av andra förändringar, öppnare avgas kräver att motorn får mer luft att suga i sig, och tvärs om. Mer luft kräver även mer soppa, osv. Det finns få genvägar till mer effekt! :fakta

Så vad rekommenderas?

- Bänkning
- Ta bort KN filtret och sätta dit standard
- Hitta ett standardsystem och ta bort KN filtret

<Micke> du får gärna förtydliga!

En komplettering...

Jag bytte ut standardfilter till ett KN filter i standardluftburken, så inga filter direkt på förgasarna.

Skälet till byte till V&H SS var att systemet som satt på hade rostat sönder och detta system var det jag hittade till rimligt pris.

Dålig tomgång och lågfart har jag haft sen jag köpet hojen, förgasarna rengjorda och synkade.

Så vad rekommenderas?

- Bänkning
- Ta bort KN filtret och sätta dit standard
- Hitta ett standardsystem och ta bort KN filtret

<Micke> du får gärna förtydliga!

Mickes kommentar gällde öppna filter som sätts direkt på fuggarna (vilket iofs funkar med K&Ns anpassade filter till gammelgixxer trots vakumfuggar). MEN - att med nytt öppnare filter, även i original luftbox, skapa ett öppnare luftflöde in ger mindre undertryck i förgasarna. Vilket i sin tur leder till att mindre bränsle sugs upp - tunnare blandning. Och således kan behöva kompenseras med större munstycken/höjd nål etc.

JAG hade:
1. Testat att montera filtret på det andra sättet så kanske den får lite mindre luft och därmed lite fetare blandning utan att behöva pilla med bestyckningen.

2. Testat att justera bränsleskruvar/pilotskruvar/tomgångsskruvar

3. Testat att höja upp nålarna ett snäpp och byta till lite större huvudmunstycken

4. Bänkning är förstås bäst, men har man tid och tycker det är kul kan man ju pilla lite själv :tummenupp

Dålig tomgång beror för övrigt ofta på slitna nålmunstycken/emulsionsrör.

Fredsfursten, tack för bra svar. Enligt 4. får man även dålig gång på lågfart med de slitna delar du nämner?

Filtret är monterat på luftsnålaste sättet, dvs lilla öppningen. Jag var inne på att fulfixa lite tills jag har koll på vad som egentligen behöver göras, silvertejpa för att minska insuget av luft... kanske skitdumt?

När du säger "lite större", vad menar du då?

En annan sak som jag undrar över är att den startar så bra utan choke... borde det inte tyda på att den får för mycket soppa?

Last edited:
Fredsfursten, tack för bra svar. Enligt 4. får man även dålig gång på lågfart med de slitna delar du nämner?

Filtret är monterat på luftsnålaste sättet, dvs lilla öppningen. Jag var inne på att fulfixa lite tills jag har koll på vad som egentligen behöver göras, silvertejpa för att minska insuget av luft... kanske skitdumt?

När du säger "lite större", vad menar du då?

En annan sak som jag undrar över är att den startar så bra utan choke... borde det inte tyda på att den får för mycket soppa?

Okej. Ja, om nålmunstyckena är slitna går den dåligt även på lågfart. Ju mer slitet desto längre upp i registret. Om den går bra när du startar den utan att du chokar så är det något som inte stämmer, den går klart för fett på tomgång.

Har du kollat att pilotskruvarna inte är utskruvade för mycket = för fet blandning på tomgång? Testa att skruva in dom ett varv. Om inte detta är problemet så är jag nästan övertygad om att det annars beror på slitna nålmunstycken. I synnerhet om symptomen kommit smygande och bara blir värre.

Nålmunstyckena är rören som nålarna går ner i, de sitter alltså rakt under trotteln. I botten på dessa rör sitter huvudmunstycket, detta ser du underifrån när du tar bort "koppen" underst på fuggen. Det är lite svårt att se om rören är slitna utan att ta bort dom, hur som helst måste du ta bort fuggarna och då du gjort det är det enkelt att plocka isär så mycket att du kan dra ur dessa nålmunstycken. Man ser att de är slitna genom att hålet i dom är ovalt, orsaken är att nålen har legat emot och nött.

Jag uppfattar det som du inte har skruvat med förgasare så mycket, om du tänker göra kollen själv så kan jag och/eller andra här lotsa dig igenom jobbet, det är enkelt men man måste vara lite försiktig med vissa moment.

Andra munstycken

Nålarna lyfta ett hack, 110 munstycken i istället, och ett helt öppet KN filter. Nu börjar den gå bra, men det är nog lite fixande till. Verkar som den fortfarande får lite för mycket soppa, så nästa steg är att sätta 108:or istället.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back