Stora cykeltråden

Går det inte bara att låsa bakfjädern på downcykeln?
För det är väl fjädring bak.
För 20 år sen cykla många tokar med fjäder både bak å fram på cykeln:gråta
Tack å lov är dom borta på gator åtminstone:glömdet
 
Går det inte bara att låsa bakfjädern på downcykeln?
För det är väl fjädring bak.
För 20 år sen cykla många tokar med fjäder både bak å fram på cykeln:gråta
Tack å lov är dom borta på gator åtminstone:glömdet

Jag skulle vilja påstå att de flesta cyklar som faktiskt har bakdämp av en anledning saknar låsning. Som nämnts tidigare så vore det bästa nog att köpa en mer ändamålsenlig cykel.
(Alternativet är såklart att bli mer vältränad.)
 
Låsa bakdämpen helt verkar inte gå men du kan göra den mkt styvare alternativt gå ner i vikt :D
Min plan b är att ta min Haro flightline mtb och sätta motorn på den fast det är ändå dämpningen och hållbarheten i downhillen jag vill åt!
Men det bästa är nog ändå att köpa en enduro cykel och bygga på :gnissla

3000w motorn är ändå ett alternativ då hojen fortfarande kommer ha någorlunda markfrigång samt många verkar köra batteripacket i en ryggsäck.
cyclone-chain.jpg

Priset för 3000w motorn med batteri och frakt hamnar också på runt 1000 dollar med ett 48 13ah 3.2 kg batteri.
 
Hur många mil brukar ni landsvägscyklister cykla per månad i genomsnitt?

Hur mycket tappar ni (om något) under vintern? (Vet att många håller igång med annan träning/spinning/trainers etc).
 
Jag körde lite drygt 800 mil förra året. Minst kördes i februari med 46 mil, övriga 70-80 mil. Och det berodde nog mest på att vi var bortresta två veckor i februari ;-)
Hjälper såklart att jag bor där jag gör, sällan halt. Har också dubbdäck till vintercrossen för de dagarna.
 
Jag körde lite drygt 800 mil förra året. Minst kördes i februari med 46 mil, övriga 70-80 mil. Och det berodde nog mest på att vi var bortresta två veckor i februari ;-)
Hjälper såklart att jag bor där jag gör, sällan halt. Har också dubbdäck till vintercrossen för de dagarna.

Imponerande siffra hursomhelst! Sätter mitt eget mål till något mer blygsamma 500mil såhär första året med racer.
 
500 är inte kattskit heller, speciellt första året. Brukar ta ett tag att lära den gamla kroppen vad Velominati regel #5 innebär.

Jag kör nästan bara jobbpendling, 2-4 dagar per vecka och 3-4 mil enkel beroende på väder/humör, vilket gör att milen ändå rinner på ganska bra.
 
Hur många mil brukar ni landsvägscyklister cykla per månad i genomsnitt?

Hur mycket tappar ni (om något) under vintern? (Vet att många håller igång med annan träning/spinning/trainers etc).

Cyklar ungefär 12-1300 mil , då inräknat innecykling vintertid (och Gran Canaria ).
Kör numer 3 pass inne under vintern , svinhårt , lite mindre svinhårt , och ännu lite mindre svinhårt , och ett distanspass ute på cross m dubbdäck .
Ökade tröskeleffekten markant till dess jag började cykla ute :tummenupp
 
Cyklar ungefär 12-1300 mil , då inräknat innecykling vintertid (och Gran Canaria ).
Kör numer 3 pass inne under vintern , svinhårt , lite mindre svinhårt , och ännu lite mindre svinhårt , och ett distanspass ute på cross m dubbdäck .
Ökade tröskeleffekten markant till dess jag började cykla ute :tummenupp

Helvete, maken till volym och seriöst träningsupplägg...

Kanske inte borde vara helt och hållet förvånad dock med tanke på din mer än fina tid på Vättern. Kör du vinterpassen på trainer eller spinningcykel?

Själv drog man en 7.5-mila runda i helgas. Tyckte jag var fullt tillräckligt långt utan avbrott :hihi
 
Helvete, maken till volym och seriöst träningsupplägg...

Kanske inte borde vara helt och hållet förvånad dock med tanke på din mer än fina tid på Vättern. Kör du vinterpassen på trainer eller spinningcykel?

Själv drog man en 7.5-mila runda i helgas. Tyckte jag var fullt tillräckligt långt utan avbrott :hihi

Ombyggd Monark testcykel .
 

Bifogat

  • IMG-20170121-WA0000.jpg
    IMG-20170121-WA0000.jpg
    149.5 KB · Visningar: 72
Jag trampa åxå en 7, 5 ena dan upp till uppsala och 7, 5 hem nästa dag. I höstas
Motvind i 2, 5 mil upp och körde fel några mil hem.
I år har jag bara trampat landsväg nån mil.:gråta
 
Last edited:
Förra året blev det 13182km, hittills i år har det bara blivit 8721km, än. Sen har jag ju nött åtskilliga timmar trainer inomhus i vinter också. Jag ligger på 100-160 mil per månad året runt :) Min sambo tycker att jag är speciell, som blir piggare och gladare efter 10 mil cykling än att sitta still i soffan med en godispåse och en bra film :va
 
Blev minst sagt lite fel bild :död

Såg ju, spontant, lite mer passande ut ja :tummenupp

Får se hur jag lägger upp vinterträningen själv. Börjar redan bli ganska kyligt på morgonen. Förtar känslan litegrann när det är kallare än 10 grader C enligt eget tycke. Mer så än för motorcykel faktiskt.
 
Vinterträning är nyckeln till utveckling .
Att kunna komma ut på våren och vara starkare än på hösten ( eller åtminstone behålla samma prestanda ) och lunna ladda vidare i solskenet
 
Fan, nu blev det sådär svårt igen. Har i tidigare inlägg konstaterat att min HT blivit lite krokig och behöver ersättas. Lättare hitta hela cyklar än ram som passar till mina komponenter, så bara för det har jag ramlat in på två helt olika spår: antingen lättare, rejsigare HT än tidigare eller FS... Budgeten är löjligt begränsad då allt gått till det svarta hålet roadracing senaste åren så just nu sitter jag och tittar på nya, osålda äldre årsmodeller.

- Fuji SLM 29 2.0 Bike 2012
- Giant Anthem X 29Er 4 2013
- GT Bikes Zaskar 9R Pro 2012

Fuji lockar med kolfiberram, Giant för att jag gillar märket och är heldämpad. GT för att den är lätt och pga nostalgi, karriären började på ett par GT. Vad säger den samlade visheten, ska man prova sig en Anthem fast man kör mycket grus och "längre" sträckor inte bara trail? Och kanske med ålderns rätt... Eller köra vidare på hardcore? :gnissla
 
Fan, nu blev det sådär svårt igen. Har i tidigare inlägg konstaterat att min HT blivit lite krokig och behöver ersättas. Lättare hitta hela cyklar än ram som passar till mina komponenter, så bara för det har jag ramlat in på två helt olika spår: antingen lättare, rejsigare HT än tidigare eller FS... Budgeten är löjligt begränsad då allt gått till det svarta hålet roadracing senaste åren så just nu sitter jag och tittar på nya, osålda äldre årsmodeller.

- Fuji SLM 29 2.0 Bike 2012
- Giant Anthem X 29Er 4 2013
- GT Bikes Zaskar 9R Pro 2012

Fuji lockar med kolfiberram, Giant för att jag gillar märket och är heldämpad. GT för att den är lätt och pga nostalgi, karriären började på ett par GT. Vad säger den samlade visheten, ska man prova sig en Anthem fast man kör mycket grus och "längre" sträckor inte bara trail? Och kanske med ålderns rätt... Eller köra vidare på hardcore? :gnissla

Jag passade nyss på att köpa ny MTB när dom börjat höstrea lite, men ett av kraven var att den ska ha metallram eftersom jag inte vill ha kolfiberram som allt för lätt blir skrot av en smäll.
Jag ska bara träna och inte tävla så lite mer vikt ger bara mer träning.

SÅ resonerade jag med med kolfiber i alla fall, sen är vi ju alla olika.
 
Jag passade nyss på att köpa ny MTB när dom börjat höstrea lite, men ett av kraven var att den ska ha metallram eftersom jag inte vill ha kolfiberram som allt för lätt blir skrot av en smäll.
Jag ska bara träna och inte tävla så lite mer vikt ger bara mer träning.

SÅ resonerade jag med med kolfiber i alla fall, sen är vi ju alla olika.
Ok! Jag delar inte riktigt de farhågorna, min alu kroknade av en skitsak så det känns hugget som stucket. Men alu-GTn jag tittar på väger ändå i princip som fiber-Fuji så det spelar mindre roll. Geometri bestämmer nog där. Bägge dock HT att ställa mot Anthem. Eller mot en Jamis HT med stålram...

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top