Stora cykeltråden

Jag är rädd för att jag har skitit i det gröna skåpet.

Min tandemcykel har ett väldigt dåligt hjullager och lagerbana. Skulle behöva två av varje. Min närmsta cykelhandlare, som har ett väldigt gott rykte, kunde tyvärr inte hjälpa mig.

Jag är inte så haj på det här med tramphojar så jag skulle behöva lite hjälp. Kan någon tipsa om hur man får tag på en delar?

Kallar men det för hjullager och lagerbana?
Vad heter det på engelska och tyska?

Hojen är en Shcauff och det är tyskt. Finns lite tyska cykelforum har jag sett. Förstår dock desto mindre :(

schauff lager.jpg
 
Jag är rädd för att jag har skitit i det gröna skåpet.

Min tandemcykel har ett väldigt dåligt hjullager och lagerbana. Skulle behöva två av varje. Min närmsta cykelhandlare, som har ett väldigt gott rykte, kunde tyvärr inte hjälpa mig.

Jag är inte så haj på det här med tramphojar så jag skulle behöva lite hjälp. Kan någon tipsa om hur man får tag på en delar?

Kallar men det för hjullager och lagerbana?
Vad heter det på engelska och tyska?

Hojen är en Shcauff och det är tyskt. Finns lite tyska cykelforum har jag sett. Förstår dock desto mindre :(

View attachment 411130

Kan inte hjälpa dig men har du prövat här www.happymtb.org
 
Någon som kör med fultemas trainer...? Har en kollega som har en lätt använd sådan för halva nypriset (femhunka), jag har ändå tänkt hitta något sätt att vänja mig vid längre stunder på min racer inför den där turen runt en avlång sjö...
 
Någon som kör med fultemas trainer...? Har en kollega som har en lätt använd sådan för halva nypriset (femhunka), jag har ändå tänkt hitta något sätt att vänja mig vid längre stunder på min racer inför den där turen runt en avlång sjö...

Köp INTE !
Finns 2 stycken Tacx flow på www.happymtb.org för 800 st som faktiskt ger samma motstånd vid samma inställningar , mekaniska trainers är i detta samanhang bara sk.t .
För att utvecklas optimalt gäller att veta vad man gör .
Bor du i lägenhet med någon under lär du dessutom få påhälsning av grannen betydligt oftare med en Biltema eller liknande .

M
 
20140907_135714.jpg
Räknas Testcykel ? :) ( På tal om trainer )
Vinterns nöje med Quarqvevparti från racern :tummenupp
 
Jag kör Tacx Booster när det är för mörkt och snöigt ute, grymt nöjd :tummenupp Jag hade en Elite nånting förut med någon elastogel-rulle, men den spann om man tog i lite för mycket, vrrrIIIIIKvrrrIIIIIKvrrrIIIIIKvrrrIIIIIK :gnissla

Men ja, det mullrar en del :( Så jag köpte en sån här matta: http://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/golvplattor-och-mattor/mattor/skyddsmatta-375049/ och klippte ut en lagom stor bit, på den la jag en fleecefilt för en tia eller så från Rusta för att slippa ev gnissel. Sen köpte jag 5 betongplattor, 40x40, eller om dom var 35x35 :va Hursom, fyra bak och en som framhjulet står på, för att slippa cykla i nedförsbacke konstant. Det blev betydligt mycket mindre resonans i golvet av det, och jag fick på köpet ett skydd för golvet, för all svett som rinner av en :tummenupp En sån här http://www.decathlon.se/svettskydd-id_8056757.html skyddar ramen dock.
 
Hybrid eller Cyclocross - vad skiljer i användningsområde? En Cyclocross med bockstyre ser ju snabbare ut, men sen då..? :va
 
CX är i princip en förstärkt lätt räser med andra bromsar för att få plats med bredare däck.
Hybrider, iaf de jag sett, är grövre, tyngre, har (oftast) billigare komponenter samt mer avslappnad geometri.

Det är inga problem att köra en Vättern på en CX med landsvägsdäck, på en hybrid är det jobbigare (fast kanske mest beroende på styret).
 
Jaha, en CX kanske bara är en vädertålig racer? Och en hybrid är mer gjord för grus å stig än en CX? Men om man tar en hybrid och sätter dit bockstyre, har man då skapat en allätare?
 
Nix , bara skit .
Hybridreglagen är inte kompatibla med riktiga växlar .

En cykelcross är en racer med lite mer utrymme vid hjulen så att du normalt kan ha typ 32 mm dubbdäck och skärmar .
Om man inte köper den allra billigaste sk...n är det sannolikt skivor på också vilket är + .
Och funkar som racer på sommaren om man vill :brinnerup
Allra helst 3 hjulpar , 1 landsväg , 1 cross , 1 dubb :tummenupp
Crossen är den optimala allätare .

Funderar kraftigt på om min nästa racer inte ska bli med skivor då de börjar komma mer o mer .
Tillåtet om man inte tävlar :tummenupp

M
 
Och då är man anmäld till VR 2015, starttid 05:52 , som vanligt är målsättningen att ta sig runt.
 
Jag är rädd för att jag har skitit i det gröna skåpet.

Min tandemcykel har ett väldigt dåligt hjullager och lagerbana. Skulle behöva två av varje. Min närmsta cykelhandlare, som har ett väldigt gott rykte, kunde tyvärr inte hjälpa mig.

Jag är inte så haj på det här med tramphojar så jag skulle behöva lite hjälp. Kan någon tipsa om hur man får tag på en delar?

Kallar men det för hjullager och lagerbana?
Vad heter det på engelska och tyska?

Hojen är en Shcauff och det är tyskt. Finns lite tyska cykelforum har jag sett. Förstår dock desto mindre :(

View attachment 411130

Kolla gängan..

Sist jag skruvade med en cykel med kilbultsvvevparti kunde man använda ett standard kassettvevlager iom att det var vanlig engelsk gänga.

Det du behöver veta är hur lång axel du behöver..

Kassettvevlager kräver dock Nya vevpartier.

Annars får du bege dig till din lokale secondhand och köpa dig någon gammal Puch SLC eller liknande ratcykel från tidigt 80tal.. De kör också med kilbult.

Bygg bort om du kan.. Det är MÖG av rang :smasha
 
Någon som kör med fultemas trainer...? Har en kollega som har en lätt använd sådan för halva nypriset (femhunka), jag har ändå tänkt hitta något sätt att vänja mig vid längre stunder på min racer inför den där turen runt en avlång sjö...

Köp ett sambodäck med.. Finns speciella däck för att köra på trainers..

Kallar dem för sambodäck för de är betydligt tystare och skräpar inte ned så mycket.. Bättre grepp mot rullarna och du slipper förstöra ditt vägdäck..

Jag gillar Contis hometrainer mest för att de är ilsket KTM orangea :)

Fast de senaste versionen är outlaw black :yoparty
 
Någon som kör med fultemas trainer...? Har en kollega som har en lätt använd sådan för halva nypriset (femhunka), jag har ändå tänkt hitta något sätt att vänja mig vid längre stunder på min racer inför den där turen runt en avlång sjö...

Köpte en Elite med oljemotstånd och testat en månad, mest rehabcyklat 30-60 min. Rätt tråkigt är det. Man måste variera passen (tungt/lätt, hög/låg kadens...). Tycker den är riktigt tyst och bra så länge man är på samma våning. I våningen under bullrar det en del.
 
Japp, anmäld och klar, kvart över 3 startar rundan runt sjön :rock Eventuellt kör tjejen tjejvättern, eller så tar vi båda halvvättern helgen innan också. I år blev det bara en femtonmila och 5 tiomilor innan, det ska bli fler såna turer i vår, och inte bara nöta 6-8 milsrundor.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top