Stora cykeltråden

Lidl säljer SPD-skor denna vecka :tummenupp

Inte helt jämförbart dock; Med singelklinga så har du ingen framväxel med växelförare som håller reda på kedjan och därav är det fiffigt med n/w.

2013 trampa jag mest omkring med min CX (2x10 50/34t) så det blev lite av en chock för kroppen att ge sig på 1x10 34t med än sämre rull =) Blir till att höja kadensen om det ska röra på sig helt klart men det är en vana det också, som sagt ska på med större klinga fram på mtb´n men hurvida det blir 36t eller möjligen 38t återstår att se.
Jag såg det. Klämde lite på de också. Men nja, de passade inte mina fötter i alla fall. Och plasten i yttersulan kändes lite väl hård. Ungefär som att om man behöver hoppa av hojen för att springa upp för en brant backe så kommer det vara svårt att inte halka på någon sten och slå sig halvt fördärvad. Men det kan ju vara en sån sak som blir bättre när de blir lite slitna.

Kanske en av varje och vara lite avancerad och byta mellan beroende den aktuella dagens förhållanden?

Efter att ha häckat en hel del på det där röriga trampcykelforumet de senaste dagarna så har jag nu glidit över från den fasta övertygelsen att crosscountry är det enda rätta för mig till att börja snegla mot hardtail all mountain. Mycket förvirrande.
 
Sådär, 100 mil rullat hittills i år. Märks att det inte varit mycket till vinter :tummenupp

Minst hundra till innan VR i Juni känns inte oöverkomligt.
 
Tips på bra butik/verkstad som är duktiga på att ställa in cykeln för sin chaufför.

Åkte på ett diskbråck i höstas. Cyklade en hel del innan och jag misstänker att man kan finlira för att få optimal inställning. Alltså undvika att få ett sånt jävla direkt tryck på disken. Den trasiga disken sitter där nere, typ precis i ländryggen.

Eller har ni experter några egna tips på vad man behöver tänka på. Avståndstabeller typ. För armar och röv och allt som ska vara på rätt ställe.

Tack på förhand.
//Madelene
 
Lite tips fanns i klippen här: http://vatternrundan.se/infor-start/utrustning/

För att minska belastning på ländrygg handlar det nog mycket om avstånd till styre samt hur högt det sitter. Det skall kännas bekvämt när man sitter med händerna i reglagen. Vill man inte labba runt själv kan man alltid ta med cykeln till en bra cykelaffär (dvs som kan landsvägscyklar). Där skall man kunna få hjälp med inställningar.
 
Jag som tyckte min gamla mtb kändes old school med v-bromsar. Nu känns den ännu mer old school när 26" börjar bli udda också! :cdevil Nästan så man börjar känna sig gammal!
 
Jag som tyckte min gamla mtb kändes old school med v-bromsar. Nu känns den ännu mer old school när 26" börjar bli udda också! :cdevil Nästan så man börjar känna sig gammal!
Inte udda. Retro :fakta
 
Most bang for the buck! Samma modell fast annat märke säljs i.a.f. för goda 800:- om jag kommer ihåg någesådär rätt, riktigt bra och brickan ser att vara uppdaterad på årets modell.

Haft mitt i ett år och den sköter sig klanderfritt.
 
Ska hämta nya cykeln nästa vecka, en cyclocross: Cannondale Caadx disc 3 Ultegra -14
Har varit alldeles för dåligt med cyklande dom senaste åren, men nu jäklar :banana
 
Most bang for the buck! Samma modell fast annat märke säljs i.a.f. för goda 800:- om jag kommer ihåg någesådär rätt, riktigt bra och brickan ser att vara uppdaterad på årets modell.

Haft mitt i ett år och den sköter sig klanderfritt.
Indeed. Ser man till vad man får för pengarna så verkar detta tämligen oslagbart.

T.ex. så kostar de som de har på Biltema och Clas Ohlson 899kr (fast de är dock av en lite annan modell, med två ben istället för fyra). Och jag tror ju inte riktigt att de skulle vara tre gånger så bra. Harald Nyborg har jag för mig ha haft något tämligen billigt mekställ, men de verkar inte ha det nu längre. På vissa utrikiska sidor kanske det handlar om 700-800kr som billigast, fast om det då inte ingår en verktygsbricka så kostar detungefär lika mycket att köpa till en sån som vad hela Lidl-stället gick loss på.

Upptäckte av en slump att den centrala rörets ytterdiameter är ganska perfekt för att sätta dit en rulle hushållspapper om man skulle känna för det.
 
I ett svagt ögonblick för ett par år sedan tänkte jag att cykel, det är min grej det! Köpte brorsans bättre begagnade hoj som han inte längre använde, och tog ut den på en tur i skogen. Jäkligt skoj var det, men pga. rapplande växlar och tidsbrist har den mest stått still sen dess.

Nu i vår blev den mer intressant igen, man vill ju inte ha den hängandes i cykelförrådet som ett dåligt samvete. Ett gäng youtubeklipp med Danny McAskill sågs, och med en hög tro på min egen förmåga samt röster i huvudet som säger "hur svårt kan det va" så började jag forska i hur man kan göra den lite roligare. Surfade runt lite och tyckte att inga växlar, det ska jag ha!
Sagt och gjort så åkte jag till cykelhandlaren där jag förklarade vad jag inte ville ha, och delar beställdes hem. Idag ringde telefonen, och efter jobbet bar det raka vägen för att hämta grejjer som skulle monteras.

Glad i hågen knallade jag ner till cykeln och rev bort bakhjulet. Efter en stunds inspektion och knackande på växelkasetten i ett tafatt försök att demontera denna fick jag ge upp, jag får ta med den till garaget och mer verktyg. Kedjespännaren kan jag i alla fall montera tänker jag, och börjar leta efter ett kedjelås.
Efter att ha dragit runt kedjan säkert två varv och inspekterat varje länk hittar jag fortfarande inget kedjelås. Får montera tillbaka alla gamla delar och forska vidare.

Så, nu undrar jag om någon mer kunnig kan hjälpa mig med två frågor?
1. Sitter växelkasetten bara hårt så att jag ska ta bort den med en avdragare?
2. Varför hittar jag inget kedjelås? Hur får man bort kedjan ur den bakre växelföraren??

Cykeln som besegrade mig:
DSC_1167.jpg

Delar jag ville montera:
DSC_1170.jpg

DSC_1168.jpg
 
1. Sitter växelkasetten bara hårt så att jag ska ta bort den med en avdragare?
2. Varför hittar jag inget kedjelås? Hur får man bort kedjan ur den bakre växelföraren??

Förutsätter att du har Shimanopryttlar, de är i särklass vanligast.
1. Avdragare köpes billigt på blå templet (Biltema)
2. Shimanokedjor brukar inte ha lås, de nitas på plats med medföljande engångsnit. Kedjebrytare och kedja finnes också i ovanstående tempel.

http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Verktyg/Kassettavdragare-54018/
http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Verktyg/Kedjebrytare-54022/
http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Kedja-och-vevparti/Cykelkedja-Shimano-270073/

Du kan förvisso få ut kedjan ur bakre växelförare genom att skruva isär den också.
 
Förutsätter att du har Shimanopryttlar, de är i särklass vanligast.
1. Avdragare köpes billigt på blå templet (Biltema)
2. Shimanokedjor brukar inte ha lås, de nitas på plats med medföljande engångsnit. Kedjebrytare och kedja finnes också i ovanstående tempel.

http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Verktyg/Kassettavdragare-54018/
http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Verktyg/Kedjebrytare-54022/
http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Kedja-och-vevparti/Cykelkedja-Shimano-270073/

Du kan förvisso få ut kedjan ur bakre växelförare genom att skruva isär den också.

Satan så fint, tack så mycket! :tummenupp
Hade faktiskt inte den blekaste aning om att kedjorna var nitade.. Tittade en snabbis på växelföraren, men det kändes inte helt rätt.
 
Kan inte garantera att den inte är nitad, jag har inte skruvat isär fler växelförare än på gammelräsern, men iaf Shimanos landsvägsväxlar hålls växelföraren ihop av skruvarna som utgör axlar för löphjulen. Om du gräver dig igenom lagren av oljeskit som brukar sitta där hittar du nog en insex så småningom.

Däremot kan du aldrig få bort kedjan från cykeln med mindre än att du bryter den, den löper ju genom ena bakre gaffeltriangeln.
 
Bra skit, haft min Cannondale ht-mtb i 10år och inte lyckats knäcka ramen ännu ;) (de har i.a.f. varit kända för att vara stryktåliga) CX är alltid att föredra framför räser!

gym4.jpg
 
Tips på bra butik/verkstad som är duktiga på att ställa in cykeln för sin chaufför.

Åkte på ett diskbråck i höstas. Cyklade en hel del innan och jag misstänker att man kan finlira för att få optimal inställning. Alltså undvika att få ett sånt jävla direkt tryck på disken. Den trasiga disken sitter där nere, typ precis i ländryggen.

Eller har ni experter några egna tips på vad man behöver tänka på. Avståndstabeller typ. För armar och röv och allt som ska vara på rätt ställe.

Tack på förhand.
//Madelene

Om man nu inte gillar teori kring sittställning och enbart vill ha svar: http://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp

Har du ryggproblem bör du kolla med en naprapat. Jag åkte på ryggskott för ett år sedan men var tillbaks på cykeln tre månader efteråt utan ny position. Det enkla svaret är annars en kortare styrstam med högre vinkel. Kolla ävens sadelns position i förhållande till vevpartiet, testa att flytta fram sadeln (5mm åt gången) för att avlasta. Nu vet jag inte vilken position du utgår ifrån men vad du kommer eftersträva är en position likt de triatleter kör med vad gäller höftvinkel. Nackdelen är att du tappar lite kraft men det kan man ju se som extra träning. Komplettera med löpning och rodd för bättre stöd i bålmuskulaturen och tänk på att överkroppen inte skall hänga på armarna utan bäras upp via bålen. Sen är det bara ut och trampa!
 
Känner ni någon som vill köpa en FS 29er på ca 10,2kg så hojta till. Tänkte sälja min Giant Anthem X ligger ute på blocket för 19,5. Riktigt fin spec på den.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top