Stora ATV-Tråden (fyrhjuling-quad-UTV-ozzypress-kalledenvadduvill)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hej,

Finns ett gäng kortlivade specifika trådar om ATV, men jag tänker att vi behöver en tråd att samla allt! Vilket jag inte hittade så här är den!

Börjar med att fråga vad man riktigt villhöver?
Jag har funderat till och från ganska länge, men nu börjar jag verkligen kunna motivera behovet (för mig själv).

Tänker mig något i stil med en TRX 420. Inbillar mig att Japanerna som vanligt kan bäst?
Skall ha primärt till att ploga snö med, men också släpa ris och ved på gården, köra släp med tex grus, jord, samt prylar från ladugården ner till altanen /garaget tex. Samt att åka runt på sajtsing i skogarna runt byn.

Behöver man större till blötsnön? (Grizzly/Brute Frce?)
Vågar man kinesiskt och spara några slantar? (skillnaden blir ju inte "jättestor", mot en liten Honda)
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag nöjde mig med en kinesisk maskin för 10 år sen. Den funkar fortfarande, men går nästan enbart för att flytta snö. Fästena för snöbladet har vållat en del bekymmer, men jag tror inte att det beror lika mycket på ursprunget som på mina missbedömningar av avståndet till omgivningen.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Trx420 är en bra maskin. Har ägt två.
Mer nöjesåka än jobb: Delad bakaxel.
Mer jobb än nöjesåka: Stel bakaxel.
Ploga snö är plättlätt.
Köp en plog som hänger i dragkroken med en stålprofil som går under hela maskinens längd, tex Hondas orginalplog. Slänger du på pigg-kedjor på framaxeln går det bra att ställa plogen lite mer på snedden.
Köp.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kawasaki brutforce 750 en sådan maskin får du för 50k den har sett likadan ut i 20 år och anses oförstörbar.

Arktic att 650 har kawasakins motor och det finns mängder med biggbore stroker tuning delar.

Byter man original ecu mot eftermarknad ostrypt ecu hänger Bruteforce med canam 1000 genom myrar o blöthål utan problem.

Drivrems byte efter 400 timmar ca 1000 spänn
Bränsle pump byte ca 300 spänn. IMG-20211010-WA0000.jpg
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Trx420 är en bra maskin. Har ägt två.
Mer nöjesåka än jobb: Delad bakaxel.
Mer jobb än nöjesåka: Stel bakaxel.
Ploga snö är plättlätt.
Köp en plog som hänger i dragkroken med en stålprofil som går under hela maskinens längd, tex Hondas orginalplog. Slänger du på pigg-kedjor på framaxeln går det bra att ställa plogen lite mer på snedden.
Köp.
Jobb är väl nog planen att det skall bli mest, dock ganska lätt arbete, plogning, böka runt släpvagnslass med ved, ris, skräp, grus på gården, typ.
Sedan åka ut och utforska stockstigarna i skogarna här omkring med sonen, i lugnt takt tror jag att skulle uppskattas.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Honda med stel axel är bättre på att bära släp typ skogskärra o gruslass pga stel bakaxel som inte sätter sig.

Canam arktikcatt kawasaki medflera med delad axel sjunker ihop bak när man drar tunga släp.

Vi har förutom kawasaki brutforcen även en honda 500 4hjuling o där honda med besvär tar sig fram med 4 hjuls drift i åker man ledigt utan 4 hjuls drift med brutforcen.

Bägge har samma typ av däck så det beror endast på hur chassiena arbetar.

Ett chassie med stel axel bak tar sig inte fram lika bra som ett chassie med delade axlar och diffbroms.

Vi har 220 hektar skog o 50 hektar mark så hjulingarna får jobba, honda drar skogsvagn o brutforcen lunnar hela träd efter sig där det är trångt. IMG_20210214_172419.jpg
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Honda med stel axel är bättre på att bära släp typ skogskärra o gruslass pga stel bakaxel som inte sätter sig.

Canam arktikcatt kawasaki medflera med delad axel sjunker ihop bak när man drar tunga släp.

Vi har förutom kawasaki brutforcen även en honda 500 4hjuling o där honda med besvär tar sig fram med 4 hjuls drift i åker man ledigt utan 4 hjuls drift med brutforcen.

Bägge har samma typ av däck så det beror endast på hur chassiena arbetar.

Ett chassie med stel axel bak tar sig inte fram lika bra som ett chassie med delade axlar och diffbroms.

Vi har 220 hektar skog o 50 hektar mark så hjulingarna får jobba, honda drar skogsvagn o brutforcen lunnar hela träd efter sig där det är trångt. View attachment 464733
Siddu, lite seriösare än jag. :tummenupp

I mitt fall tror jag att det kvittar hurdan bakaxel, då den i princip ersätter vad som idag görs med skottkärra.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Siddu, lite seriösare än jag. :tummenupp

I mitt fall tror jag att det kvittar hurdan bakaxel, då den i princip ersätter vad som idag görs med skottkärra.
Du anar inte hur mycket onödigt man kan hitta på när man väl kan?, CF moto är bra maskiner har sett dom som gått över 2000 timmar utan bekymmer, dom tillverkar ju även KTM o hojar åt kawasaki/Suzuki.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Någon som har erfarenheter av Linhai 400 ?
Skräp antar jag, men då jag knappast kommer att köra mer än 10-20 timmar i året, kommer det att duga till lite plogning och småskit?
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Vissa (många) såna har visat sig vara förbannat sega... så jo, det kan mycket väl funka, faktiskt!
...sen är ju frågan om det är nån av de tidiga från typ 2006... eller om det är en ny, redan där skiljer ju en del.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Hur har jag kunnat missa denna tråden.
själv nöjesåker jag cf 625. Har haft en can am 570 tidigare. Båda är bra hjulingar, men cf har diffspärr på knapp. Vilket can am saknar.
cf har och andra sidan värdelösa stötdämpare. IMG_2337.jpegIMG_2283.jpegIMG_1090.jpegIMG_1089.jpegSista 2 bilderna är på 570in. Saknar den lite då den hade större däck och bättre komfort.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vissa (många) såna har visat sig vara förbannat sega... så jo, det kan mycket väl funka, faktiskt!
...sen är ju frågan om det är nån av de tidiga från typ 2006... eller om det är en ny, redan där skiljer ju en del.
Detta var en 2015.
Hade hellre köpt en 10 år äldre japanare tror jag, men det verkar sällan finnas.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Nån som har erfarenhet av de allra billigaste kineserna 110-200 cc?
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Behöver något för snöplogning endast och svampplockning tillsammans med enstaka dov som ska ur skogen. Vad rekommenderar ni?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nån som har erfarenhet av de allra billigaste kineserna 110-200 cc?
Rena leksaker!

Alla jag känner som har provat har gett upp på dom och antingen slutat med fyrhjuling eller köpt något känt märke.

Dom som kan och gillar att skruva och svetsa kan hålla dom vid liv rätt länge ändå, men sen slutar dom som Svarte Petter på Blocket.

Edit: Farsan har haft Polaris 500 och plogat vägen här med, det har fungerat bra, han bytte upp sig till en nyare Polaris och har plogat på ett annat ställe med den utan problem.

Jag höll i några år uppe en isbana på sjön här med Polarisen, då kunde den gå 20 timmar i veckan med plogen nere, och det pallade den.

Sonen har plogat/busat i skogen med en Arctic, men sist jag kollade hade han 4 fyrhjulingar i olika storlekar från 50cc till 500cc, dom två minsta är nog för barnen att leka med, han som är 6 år tycker nog att 50cc är för lite att åka med så den får lillasyster
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top