Stora (250cc+) Scooter-tråden

Är det ok att äga en scooter?


  • Antal röstningar
    24

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Eftersom SH numera inkluderar det mesta på 2 hjul som kräver riktigt MC-kort så borde vi ha en Scooter-tråd.
Dessutom så äger ju flertal här inne en scooter för både pendling och annan körning.

Själv drabbas jag ibland av tanken "man kanske skulle skaffa en scooter för att pendla med".
De har ju numera samma prestanda som gamla enstånkor, samt är klart mera bekvämare med vindsskydd och förvaringsutrymme.
Är jag helt fel ute med de tankarna?

Vad har ni för scootrar och är ni nöjda med dem?
Släng upp lite bilder på dem.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vespa 300 GTS. Min sjätte scooter. 125, 180, 200, 300, 500 cc.
Plus frugans trimmade 50 cc! :) Den var kul den med.

Mycket trivsammare att åka till jobbet med scooter än med bil. Utom när det snöar, förstås.
Och plats under sadeln för en kasse från systemet eller delikatessaffären!

1656658353062.png
 

horbror

Vi är vad vi heter
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
FE 650 + S1000R + Leonardo 300 + Typhoon 172cc
Har haft min Aprilia Leonardo 300 sen 2011. Funkar finfint för stadspendling men med 12"-hjulen blir den lite orolig i motorvägsfart.
Snart 3000 mil och fungerat felfritt än så länge ?
 

Bifogat

  • PXL_20220417_151124699.jpg
    PXL_20220417_151124699.jpg
    3.5 MB · Visningar: 12

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det står två moppescooters i garaget, jag har provkört större scooters, och bor man så till att man har barmark året om är det en utmärkt andrabil.
Så det är helt klart okej att äga en.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad finns det för olika stilar på Scootrar egentligen?
Finns det några officiella benämningar?

Den klassiska italienska med Vespan som förebild känner ju alla till.
Vespa.jpg

Modern scooter eller maxiscooter?
Xmax.jpg
Ap.jpg

Off-road scooter
ADV_0.jpg

Finns det mera?
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Vad finns det för olika stilar på Scootrar egentligen?
Finns det några officiella benämningar?

Den klassiska italienska med Vespan som förebild känner ju alla till.


Modern scooter eller maxiscooter?



Off-road scooter


Finns det mera?
Retro-futuristisk? ?
35AF1E69-C83F-489C-AE9B-52A2BB995F13.jpeg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Misstolka förresten inte mitt intresse för Scootrar. Jag tycker alla är asfula, med vissa små undantag för Vespor.
Men....släpper man utseendet så är de ju vettiga som transportmedel.

Skulle lätt till och med köra runt på den asiatiska modifierade varianten så länge den är bekväm och billig i drift.
JapScoot.jpg

Finns det ingen motsvarighet till citybeater/streetfighter?
En scooter som rolig att köra till jobbet och som har attityd.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Now we're talking!

1656697763823.jpeg

Allt sedan starten, 1999, har jag alltid ägt en mc-skoter parallellt med minst en vanlig hoj. Hojarna har kommit och gått, men byggstommen har bestått. Alltid en mc-skoter OCH oftast en lite vassare landsvägshoj. Ibland spetsat med en offroadare, eller semi-offroadare, och ibland med någon lite mer udda särling, typ, Honda Grom. Ett lyckat koncept, har det visat sig, då kärleken till tvåhjulingarna är minst lika robust idag som för snart 25 år sedan.

1656697860686.jpeg

Nu - tänker kanske någon? - är det tillfälle att bränna av den vanliga uppsatsen om alla förtjänster med Honda SH300i, men si... någon sådan blir det inte. Jo, SH300 är fortfarande stabil rödljuskung på kortdistans, fortfarande lastar den väl julgranar, platt-tv, Konsum-kassar, lådor med bira som valfri Volvo-kombi. Är dessutom en touringklippa av rang, som fört husse ToR Stockholm-Köpenhamn. Och några gånger Stockholm-Öland, både med och utan passagerare.

1656697929878.jpeg

Men, tiden har gått, och numera har den sett sig grundligt slagen av Hondas tronarvinge: SH350i

R.I.P bäjbi!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vilka märken är ok, dvs. är tillförlitliga och har bra kvalitet?

Honda, BMW och Yamaha gissar jag på.
Hur är det med Aprilia, Kymco, Vespa, Suzuki?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har haft en Yamaha Xmax 250, tror att det var en 2013, med ABS.
Fanstastiskt smidig och fin att åka på, och lite längre hjulbas än den Cygnus som jag har nu, och det känns helt klart.
Cygnusen är betydligt mycket mer "moped", känns helt enkelt mindre.
Jag köpte den faktisk för att ha något att göra under vintern för några år sedan.
Garaget var urstädat, och helt utan något projekt i sikte.
Så varför inte ta sig an en billig farkost och göra någonting kul av den?
Nu körs den alldeles för lite dock, det blir ett par rundor per år, mest för att jag har för långt till jobbet, tyvärr, för annars kan det vara ett avkopplande sätt att färdas på en fin sommardag, det känns mer legitimt att köra relativt naken med den.
Roligt i alla fall att IXIL kunde trolla fram ett "helsystem" till den :)

Cygnus_före3_2.jpg

Cygnus1_resize.jpg
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Skooter är grymt bra som pendlinghoj samt till träning o mataffären. Drar inget o biliga att försäkra samt serva. Köp!!!. Jag har för tillfället en xmax 250 2013. Har haft Kymco o Sym innan mest. Japanare är ett steg upp helt klart men de billigare verkar ändå hålla bra (förutom det riktigt biliga skiten i form av de värsta kineserna).
125 cc upp till 80 kmh. 250 cc till 110 kmh. 400 cc- om man vill kunna ligga utan att pressa motorn alltför mycket över 120.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Vilka märken är ok, dvs. är tillförlitliga och har bra kvalitet?

Honda, BMW och Yamaha gissar jag på.
Hur är det med Aprilia, Kymco, Vespa, Suzuki?
Mjae, jag brukar inte ge mig in i relativa kvalitetsjämförelser, som tenderar att bli lite slumpmässiga och inte sällan bygger på tycke och smak och vad vi faktiskt lägger in i ordet kvalitet? Är det helheten vi ser till? Enskild modell? Allmän byggkvalitet/hållbarhet? Antalet verkstäder/handlare? Prestanda? Teknik och bling-bling? Komfort? Prisvärdhet? Serviceintervaller/servicekostnader, o s v...?

Men, på lite varierande grunder och sett till hela paketet: Honda och Yamaha står en bra bit över alla andra om man även lägger in utbud i ekvationen. BMW? Visst, men deras skoterutbud är idag skäligen magert.

Äh, jag tar några exempel... Klassen +500 cc: BMW C600 och Yamaha TMAX560 är/var både subjektivt och objektivt (eeeh?) snabbast, starkast och bekvämast. Men roligast (och överlägset mest allround): Honda X-ADV. Tokrätt!
Lättast, smidigast och mest klassisk: Vespa 300 GTS. Men, most bang for the buck? Nope.
Vill du istället ha en klassiker med 16-tumshjul, helt plan fotplatta och rätt mycket mer pulver: Honda SH350i. (Jodå, Kymco har en copycat, People 300. Men hur nära har du till närmaste Kymco-mek?)

1656761335918.jpeg



Dock, nästan alla tillverkare har/har haft modeller som sticker ut lite extra. Så fastnar man för någon särskild egenskap kan det kanske vara värt att tumma lite på kvaliteten?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
I mitt personliga fall så går nytt bort helt. För de pengarna köper jag bara en till vanlig mc. Skall jag lägga t.ex. 60-70 papp på något med 2 hjul så kniper jag enAprilia V4 Tuono typ. Scooter för mig personligen är billigare :crash
Men säg en 15-30 då. Då börjar scooter kunna vara ett alternativ.
Service sköter jag själv. Reservdelar från nätet om inte handlare finns.

Finns en Honda Silver Wing -01 för 15' på Blocket. 5500 mil är kanske mycket, men det är ju en Honda.
En Burgman 400 borde kunna gå för 15-20'.
En Kymco Xciting 500 borde gå att få för 20'
Aprilia Atlantic 500 verkar gå för kring 20'
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
I mitt personliga fall så går nytt bort helt. För de pengarna köper jag bara en till vanlig mc. Skall jag lägga t.ex. 60-70 papp på något med 2 hjul så kniper jag enAprilia V4 Tuono typ. Scooter för mig personligen är billigare :crash
Men säg en 15-30 då. Då börjar scooter kunna vara ett alternativ.
Service sköter jag själv. Reservdelar från nätet om inte handlare finns.

Finns en Honda Silver Wing -01 för 15' på Blocket. 5500 mil är kanske mycket, men det är ju en Honda.
En Burgman 400 borde kunna gå för 15-20'.
En Kymco Xciting 500 borde gå att få för 20'
Aprilia Atlantic 500 verkar gå för kring 20'
En ny storscooter båda kostar och väger som en småbil, så något ekonomiskt eller praktiskt alternativ är det inte. Minsta Hyundai Atos ed har 4 sittplatser, tak över huvudet och rymligt bagage, något som ingen scooter kan matcha. En småbil kan dessutom användas året om utan problem.
 

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + Suzuki GSX-S 2022
Hade denna för ett par somrar sen, som så många andra fordon ångrar man att man sålde/ bytte in den...
Har även haft ett par Vespor på 90talet.
Inte samma ånger att man sålde dessa...
 

Bifogat

  • IMG_20200830_164431~2.jpg
    IMG_20200830_164431~2.jpg
    918.7 KB · Visningar: 17

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En ny storscooter båda kostar och väger som en småbil, så något ekonomiskt eller praktiskt alternativ är det inte. Minsta Hyundai Atos ed har 4 sittplatser, tak över huvudet och rymligt bagage, något som ingen scooter kan matcha. En småbil kan dessutom användas året om utan problem.
Men en Aprilia Atlantic 500 väger ju 195 kg,
har 29 kW/ 39 hästar
toppar 148 km/h.
Längd 2250 mm
Bredd 770 mm

Men vad drar en sådan?
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Hade denna för ett par somrar sen, som så många andra fordon ångrar man att man sålde/ bytte in den...
Har även haft ett par Vespor på 90talet.
Inte samma ånger att man sålde dessa...

Vad tyckte du om X-adv? Kikat lite på en sån, är dock rädd att den kommer kännas som en nedgradering jämfört med min Desert Sled?
Ska provköra vad tiden lider men är nyfiken på hur du uppfattade den?
 

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + Suzuki GSX-S 2022
En riktigt trevlig scooter/hoj, DCT lådan är ju faktiskt, Köpte min ny (precis innan Covid) för 84.5kkr. Idag hade jag haft svårt att motivera prisskillnad från en NC750 upp till 129.9kkr (utan att ha testat en NC) .
Är ju svårt att hitta en beg xadv, och då säljs de ju för priset jag gav för en ny...

Bytte in min spontant mot em MT09SP,
Då jag tyckte xadv var lite trött..

Summa summarum, xadvn är en topptrevlig hoj men genomgående Honda kvalitet, men kan tyckas dyr för ord pris.
Emot en destert sled skulle jag gissa att du kommer sakna lite effekt, men bli glad då du tankar, körde utan större problem under 0.3
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Finns det några kvalitetsscootrar på +300cc som väger under 150kg fulltankad?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top