Stora öltråden

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Hibernation Ale - Great Divide Brewing Co
666398.JPG
:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Det här var smaskigt. Måste nog köpa ett par till. En eller två till inför julen och nån som man kan gömma längst in i graderoben och ta fram nästa jul eller ännu senare..
Kan bli en tumme till om jag skulle ha något gott att äta till som förhöjer det ytterligare.
Ni som testat Yeti Imperial Stout kommer att känna igen er även om detta är en lättare och sötare ale.

Edit:
Missförstå mig rätt, när jag skriver att det är en lättare Ale menar jag inte som någon blommig och frisk IPA utan det var bara i jämförelse med Yeti. Även Hibernation Ale är en kraftig tingest full med smaker. Knäck, sirap, choklad och massa juliga frukter smyger fram...
 
Last edited:

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Kan bara saligt instämma med föregående inlägg. Har ett par Yeti kvar men det får nog bli påfyllning av HA nästa gång jag passerar röda näsan.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Mysingen midvinterbryggd - Nynäshamns Ångbryggeri
666302.JPG
:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Min julfavorit sen ett par år. Alltid minst fyra klara tummar men i år är det nästan lite väl mycket kryddighet vilket gör att den inte når upp till en femma. Jag hade kunnat tänka mig lite mindre kryddnejlika och muskot. Däremot är den given för dig som vill byta ut julmusten mot något vuxnare.

För mig är den här nästan lika viktig till jul som julskinksmackan med senap och Kalle. :fakta
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
"The one and only"

IMG_2016.jpg

Kunde inte ha sagt det bättre själv, Newcastle Brown Ale är bäst. Har ni inte druckit en så är jag lite avundsjuk, ni har en riktigt fin upplevelse att se fram emot.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Anchor Christmas Ale- Anchor Brewing Company
666416.JPG
:tummenupp:tummenupp:tummenupp

God men inget som jag kommer bunkra med.. Tydlig bas av mörk lager/ale som ger en torr smak där kaffe, karamell och mörk choklad tittar fram. Påtagligast och mest karaktärsgivande är julkryddningen där kryddnejlika är mest framträdande och gör att första sipparna ger direkta glögg & pepparkaka-associationer.

Julebryggd - Mariestads
667439.JPG
:tummenupp:tummenupp

Menlös och meningslös. Smakar som en tamare version av den öl som utgör basen i Anchor Brewings julöl och när den dessutom helt saknar julkryddor förstår jag faktiskt inte varför man över huvud taget säljer den. Inte illasmakande på något sätt och skulle säkert kunna förädlas till en året-om-mörk-lager men som julöl är den lika onödig som blindtarmen.
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag tipsar om en schysstans ölsite, www.oltorget.nu :tummenupp:tummenupp
(förmodligen så känner nog några till den men det finns newbies som läser också)
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Idag fick det bli några Valentino Rossi-öl från systemet :)

NASTRO_AZZURRO_24X33CL_BOTTLE_beer.jpg
nastro-azzurro-rossi.jpg

Jag och frun körde till Italien med en gammal hundkoja för 5 år sedan. På var restaurang vi åt beställde jag en Nastro Azzurro till maten just för att det är Vale-öl.

-Solly bat wee dånt haave Nastro Azzurro. Bat wee haave Carlsberg... :gnissla
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Får väl slå ett slag för det lokala bryggeriet också.

Stallhagen red ale, gott så helvitte!

us-red-ale-h500.png
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jólabjór - Ölvisholt Brugghús
666281.JPG
:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Detta blir ett ambivalent utlåtande... Betyget pendlade mellan en knapp tvåa till denna trea som inte heller den är särskilt stark...
Första smuttarna var väldigt förvirrande och första doften var mest som nån gammal sur disktrasa..
Sen insåg jag att det blev lite väl mycket kontrast från Anchor(som jag testade strax innan) och dessutom var jag nog inte beredd på vad som väntade..
Alla tidigare julöler har varit just julöl eller möjligen ale. Detta är något helt annat...
Detta är Rökbock, alltså en rökig bocköl som dessutom är tillägnat just julen. Det som möter är en rökigt sötsur smak som kontrasterar ordentligt mot Anchors torra karamell och kryddighet och som gjorde att det inte var helt angenämt i första början.
Jag behövde ta en liten paus, äta lite tilltugg och nu när jag återupptar testet är upplevelsen helt annorlunda. Doften är behagligare med samma rökighet som jag verkligen gillade i deras rökstout, Lava. Jólabjór är dock en betydligt anonymare dryck än Lava och även om den återhämtar sig nu när jag bara har en tredjedel kvar i glaset så blir nog sammanfattningen: Jaha? Det här var ju lite annorlunda men jag kommer nog inte skriva hem till mamma om det här....

Testa Lava istället eller köp med en Jólabjór bara för att sponsra ett coolt bryggeri med ännu coolare lokal, på Island med flera vulkaner inom synhåll..
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Kan inte påminna mig om att jag tidigare druckit detta så ingivelsen när jag var på bolaget igår var trevlig.

Smakar, eh, mumma.


Kan även tänka mig att det smakar mycket gott till en god cigarr. :)
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1355601088105.jpg
    uploadfromtaptalk1355601088105.jpg
    28.9 KB · Visningar: 86

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tror jag får revidera favoritlistan lite.

Släpade hem denna idag och hällde precis upp ett glas, direkt märker jag att detta är absolut en av, om inte det allra bästa ölet jag smakat. :öl

Ölet i fråga är en bernstensbrun ale; Fuller's 1845.

DSC_0019.jpg
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Alldeles för mycket tjejöl i den här tråden. Newcastle brown ale, ipa osv. fy!

edit: Eller är ni bara nyinflyttade söderbor från landet?
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Jag tycker Singha och Chang svalkar bra när man ligger på stranden i Thailand. Hemma blir det mer Ale och en och annan Guinness. Skål flickor ;)

Med vänlig hälsning, Try
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Beställde hem en platta N stor stark från systembolagets beställningslista.
9 kr per 50 cl burk gör den till systemets billigaste.
Smaken motsvarar priset. Ganska jästig och mäskig. Väl kyld går den iallafall ner och släcker törsten vid behov. En öl för den som vill bli full billigt. Kommer nog köpa den igen...
Betyg 38/100.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Meantime chocolate porter

Dricker mycket meantime då en av pubarna mellan kontor och tunnelbana är ägd av dem. Idag sprang jag på den här portern i affären, fina don.

image.jpg
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Dricker en helt vanlig Pripps Export ikväll, ska inte underskattas faktiskt.

Men imorgon bär det av till Prag och tjeckisk pilsner!

ImageUploadedByTapatalk1369080495.152545.jpg
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top