Stor skillnad på 750 och 900cc?

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Hoj
hojlös
Tjenare.

Har börjat bli lite nojjig att 750 inte kanske kommer "räcka till" när man har vant sig att köra hoj. Är de väldigt stor skillnad på 750 och 900 motor?tänkte om de blir någon herrejösses skillnad? hur är de mot nyare 750/900 motorer vs den motorn som sitter på min tex? om man jämför en som kommer från kawa zx7/9r eller honda cbr 900 tex?

Tacksam för svar:)

Ja det är en betydande skillnad. Om man utgår från att motorerna är lika utom i storlek skiljer det 20% till fördel för den större maskinen. I praktiken känns skillnaden större än så genom att den större maskinen ger högre effekt även på låga varv och de 20% som läggs till på toppen är lekhästar som märks mycket mer än vad siffran i sig säger.

Därmed inte sagt att du inte kan köra precis lika fort och ha lika roligt på kurviga vägar. Men för raktframkörning om det är viktigt så vinner 900an med hästlängder.

Svaret på frågan om en 750 räcker till är förstås ja på samma sätt som en 600 räcker till och blir över för de som inte lider av kubikkomplex. Nackdelar med en liten maskin är dock att man måste växla mycket mer för att hojen inte ska kännas seg. En 750 är egentligen ett bra och vettigt val, speciellt nyare sådana som ger mer effekt och går bättre än gamla 1000-hojar.

Last edited:
tackar för ett bra svar. nej, har inget kubik komplex direkt. får hoppas man nöjer sig med en 750 mtoor då. men om de skulel vara så, tror du personligen att de skulle vara värt att byta till en zx9r motor jämfört mot min 750 motor som sitter på nu?

Nej jag tror inte det. Är 750 maskinen i hyfsat skick är det nästan dumt att inte använda den och det blir dyrt att konvertera till en frisk zx8r motor som helst bör vara -98 eller nyare. Men även dessa har problem med växellådan under ett par år.

Det är dessutom väldigt kul att köra med en motor där man kan piska ur maskinen ordenligt utan att det går överstyr och man lär sig att leta fart på rätt sätt lättare än med en tusenhoj.

Bättre att sälja den du har och köpa något annat i framtiden när du vill prova på något nytt.

okey. får la bli så sen i så fall. föresten. är du insatt i den motorn som sitter på min hoj? tänkte om du vet några" sjukdomar" man kanske behöver veta? glömde kolla upp detta när jag köpte den tyvärr

Nej jag är inte insatt i den maskinen men skulle förmodligen känna till om det var en problemmaskin.
Skicket på maskinen beror nog mest på hur långt den har gått och hur den har sköts och körts. Många kallstarter sliter mer än många mil.

Risken med lite äldre hojar är att de har passerat tiden när ägare hade stort intresse att sköta den. Men det finns massor med hojar som har haft ägare hela tiden som har haft vett att sköta dem bra. Inte tokgasat med kall maskin och sett till att olja och filter har bytts när det ska.

Börjar maskinen låta skramlig och det luktar olja om avgaserna är det dags att dra öronen åt sig.

Mer kubik ger oftast ett lugnare varv och mer kraft än en dito kubikmindre motor och så slipper du röra om i växellådan hela tiden med en kubikstörre hoj.

Som exempel gör jag en utgång från t ex en CBR600 och en CBR 1000.Bägge hojarna är enligt mig snabba så det räcker men dom gör det på helt olika sätt där CBR600:an naturligtvis måste ligga i hårt vartalsmässigt för att ens komma i närheten av CBR 1000.Mindre kubik ger mer stress och mer kubik ger mer kraft naturligtvis.Fysisk realitet med andra ord.Vad man sedan föredrar är ju helt olika beroende på vem du frågar. :crash

Last edited:
jo klart. har ju nyrenoverad motor nu tills nästa säsong så får hopopas att de blir bättre klös sen då och hoppas på att man nöjer sig med 750:)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park