Stor Service, quanto costa, BMW F800ST?

Akinari

Aki
Gick med
28 Mar 2009
Hoj
2009, Yamaha R6
Tjenixen, vad kostar en stor service hos en auktoriserad BMW verkstad för en F800ST ?

Tänkte investera i en full service inför kommande säsong.

Har även planer på att att köpa nya däck och såg att 3 000:- är vad man får punga ut i en mc-affär för Metzeler fram och bakdäck inkl viktning och montering, låter väl rimligt?

Ville bara höra vad priserna bör ligga på.

må väl

/Aki

Last edited:
Då är det bara en liten service som ska göras, typ byta olja och lite vanliga kontrollpunkter, ca 1500 betalade jag förra året på Mc-proffsen i Hägersten. Ang däck så kan jag rekommendera att du också tittar på Dunlop Roadsmart. Har varit mycket nöjd med dem.

hur vet man att bara en liten service ska göras? i manualen står det krypterat i bmw-språk att service skall göras varje år och blabla.. ?

antar att man ska köra en efter 100mil 500mil 1000 mil 1500 osv?

Last edited:
Har för mig att det framgår ganska tydligt i boken att det bara är en liten service som ska göras, hur som haver är det bara en liten service som ska göras. Skulle tippa på att sk årsservice inbegriper samma kontrollpunkter. Det är var 2000 mil du ska hålla i plånboken då det ska göras ventiljustering och då trillar kronorna iväg ganska fort...

Och intervallerna är således 1000 mil alt sk årsservice..

Last edited:
1000 mil är liten service, 2000 stor (inkl ventilkontroll). Liten har för mig kostat 1500-2000, stor 2500-3000.

Det här har jag fått som svar på 2000 mil service gällande en BMW F800GS.
Serviceställe: AVAMC

2000 mila service med 2 års tillägg med ventilspeljustering: 6186:-
2000 mila service med 2 års tillägg med ventilspelkontroll: 5610:-
2000 mila service med ventilspeljustering: 5044:-
2000 mila service med ventilspelkontroll: 4467:-

Vad betyder "service med 2 års tillägg"?
Är det verkligen rimlig kostnader, någon som vet?

Jag skall givetvis ringa och fråga när dom öppnar.

Låter dyrt, mina priser är från Bike Trollhättan och dom är ju inte precis billiga. Nu har jag inte kollat kvitto och det kan hända att mitt minne underskattar priset, men inte med mer än 500 spänn.

Dock är det priser utan att de behövde byta delar utöver normala serviceåtgärder.

Ava verkar ha förvånansvärt liten skillnad i priset mellan ventilkontroll och justering. Dock bör man veta att det är väldigt sällan som ventilerna behöver justeras.

Last edited:
Låter dyrt, mina priser är från Bike Trollhättan och dom är ju inte precis billiga. Nu har jag inte kollat kvitto och det kan hända att mitt minne underskattar priset, men inte med mer än 500 spänn.

Dock är det priser utan att de behövde byta delar utöver normala serviceåtgärder.

Ava verkar ha förvånansvärt liten skillnad i priset mellan ventilkontroll och justering. Dock bör man veta att det är väldigt sällan som ventilerna behöver justeras.
Ruska dom på den och sa att det lät ok:va

Vad betyder "service med 2 års tillägg"?
Är det verkligen rimlig kostnader, någon som vet?

Bromsvätska ska bytas med 2 års mellanrum i BMW. Ingår även lite annat i 2års-servicen, minns inte just nu dock.

Hade jag jobbat kvar på BMW hade jag kunnat kolla upp servicekostnader. Men efter vad jag har kvar i huvudet så tycker jag det ser ut som rimliga priser.

Ventilspelskontrollen på just 800-twin;en är rätt jobbig/tidskrävande att utföra. Därför är det ganska dyrt. På 800 R,S och ST är ramen utformad på ett sätt som gör det till ett helvette att få av ventilkåpan.

Jag har gjort ett antal sådana servicear och kan säga att man oftast får betala för mindre tid än vad arbetet faktiskt tog, då BMW tycker att det ska ta en viss tid, och verkligheten oftast är en annan.

Ava verkar ha förvånansvärt liten skillnad i priset mellan ventilkontroll och justering.

När du väl har kommit ner under ventilkåpan så är det rätt snabbt gjort att justera.

Last edited:
Bromsvätska ska bytas med 2 års mellanrum i BMW. Ingår även lite annat i 2års-servicen, minns inte just nu dock.

Ventilspelskontrollen på just 800-twin;en är rätt jobbig/tidskrävande att utföra. Därför är det ganska dyrt. På 800 R,S och ST är ramen utformad på ett sätt som gör det till ett helvette att få av ventilkåpan.

Jag har gjort ett antal sådana servicear och kan säga att man oftast får betala för mindre tid än vad arbetet faktiskt tog, då BMW tycker att det ska ta en viss tid, och verkligheten oftast är en annan.
.

:tummenupp Har för mig att det var lite lager som sving, stötdämpare mm som ska ses över vartannat år också.
Det är inte förbrukningsvarorna som kostar utan tiden.. Vissa hojar är helt sanslöst tidskrävande i sin konstruktion, tyvärr.

Här är exakt vad som ingår. Det är byte av olja+filter +luftfilter i övrigt bara kontrollpunkter. Visst det tar tid att kolla ventilerna på denna modell men AVAs prisbild är knappast vettig....

Bortsett från ventiljustering så tar denna service under 2h att utföra. Nog för att ventilkåpan sitter illa till men med tanke på priserna AVA specar så kan man tro att det tar en dag. (Dessutom har AVA väldigt uselt rykte när det kommer till att hoppa över tidskrävande moment i en service men ta betalt för det)

Bifogat

Last edited:
Inskickat av Limez

Inskickat av Boris JR
Här är exakt vad som ingår. Det är byte av olja+filter +luftfilter i övrigt bara kontrollpunkter. Visst det tar tid att kolla ventilerna på denna modell men AVAs prisbild är knappast vettig....

Bortsett från ventiljustering så tar denna service under 2h att utföra. Nog för att ventilkåpan sitter illa till men med tanke på priserna AVA specar så kan man tro att det tar en dag. (Dessutom har AVA väldigt uselt rykte när det kommer till att hoppa över tidskrävande moment i en service men ta betalt för det)

Tackar för info. Väntar på svar från AVAMC samt gjort förfrågan på några andra ställen.

Mitt tips är att du kollar Mc-proffsen, har fått absolut bäst bemötande där.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing