Stor service av CM400

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Är nu stolt ägare av en CM400 Custom! En maskin med potential känner jag.
Den går bra och allt verkar funka men tänkte det kanske skulle vara på plats att justera ventiler och synka förgasarna så man får ut det där sista av effekten i detta monster.
Är det något man kan göra själv eller lämnar man in den till händig firma?
Eller ska man "skita" i det och bara låta den vara?
Jag har mekat mycket i mina dar men aldrig justerat ventiler på annat än en opel 1900 så risk finns att det blir sämre när jag är klar :(
Vad hade ni gjort med en hoj som denna som rullat 3000mil?
Det är en 81:a vill jag minnas så skall besiktigas (huuh) en gång och sedan aldrig mer till detta trauma.
Mycket sugen på ett Cafe Racer - projekt men först ska den iordningställas därav service-frågan.

Edit: någon med Cafe racer modification experiances av gamla jappar får gärna tipsa med länkar och annat, jag tänkte CM400 kunde vara en bra plattform för sådant projekt men vill helst inte skära i ramen om det går att undvika för att få den cool
 
Det är enkelt att synka förgasare med bra verktyg, köpte mitt från braigasen. Osäker på om du får någon särskild performance-ökning av att ställa ventilerna, men det är inte heller särskilt svårt och insatserna är inte heller jättehöga och är kul att kunna.
Vill du pilla så hade jag pillat, om inte annat så hade jag kört som den är :) Den går ju uppenbarligen bra
 
Jag skulle nog köra säsongen ut innan jag börjar skruva, sen vet man aldrig vad som händer. Bra att hinna åka lite innan hojen blir dissekerad...
 
Om du har planer på att bygga/såga isär så kör säsongen ut först, för sedan blir det inget mer kört med den. ?
 
Ska börja till hösten tänkte ja - har flera projekt pågående som ska avslutas innan.. men ni tror att justera ventiler och synka förgasare är rimligt att göra själv?
Någon sa att man ska justera kamkedjan oxå och ville ha 4k för vinteiler, kamkedja samt förgasare..
låter dyrt..
 
För den oväsen eller verkar gå tokigt? Om inte, låt bli. kör bara. Låt helst bli att bygga om den när du ändå är igång med att låta bli saker, finns tillräckligt många cafe-räsers av gamla trevliga japsar.
 
CM400har väl samma motor som CB400N, vilken i princip är samma som 250:in men med större cylindervolym.

Köp Haynes manualen så har du nått att gå efter, tror det mesta är samma på CM som CB i alla fall då det gäller motorn.

Ventilerna är ju lätta att justera, låsmutter och justerskruv. Har inte justerat ventilerna på Opel men på B18 och det är inte svårare än så på Hondan.

Synka gaserna kan man ju göra och det är ju bara två gasare och vad jag minns behövs ingen lång mejsel eller så. Dock behöver du klockor eller annan mätare att synka med, har sett dom som synkar med slangar på en planka, kolla Youtube.

Kamkedjan justerar man med att bara lossa lite på justerskruven på tomgång och sen dra åt den. Finns också en justering på balansaxelkedjan men hur den justeras kommer jag inte ihåg just nu men tror man bara lossar en mutter, men här är det nåt att man kan få kugga om nåt om kedjan är för sträckt om jag minns rätt.

Jag skulle byta olja och filter, kolla och ev justeras ventilerna och kamkedjan. Sen skulle jag nog bara köra och se att hojen går.

När det sen kommer till bygga cafe racer, bygg nåt snygg som harmoniserar och skruvainte bara ihop nåt, väldigt få universal grejer från tex eBay passar rakt av snyggt på en hoj. Räkna med att det tar minst dubbelt så lång tid och kostar minst dubbelt så mycket som man tänkt från början.
 
Förgasarna synkar du enkelt med baksidan på en borr eller annan stålpinne, Mer noga är de inte på en sådan maskin. Justera in höjderna på spjällen så de blir sugpassning på stålpinnen vid ett speciellt lyft. Tomgången justera man in med tunnare typ ståltråd eller kolla bara så de är samma glipa på bägge spjällen på tomg.
 
Jag avvaktar lite med mekandet då och kör en säsong så jag lär känna hojen.
Men - "låt bli att bygga om" fattar jag inte riktigt..
Allt bygger på att jag ska ha en sådanhär: brat racer
Jag kan nämna att jag inte köpte hojen för detta projekt utan fick "ta över" den och nu sitter jag med en CM400C.. vad gör man med en sådan?
Den är i bra orginalskick och en vecka med puts så kan den bli riktigt fin.. men inget jag vill ha..
vad göra?
 
From here:

cm400c.PNG
To here

CZ_build.PNG


Verkar inte vara jättemycket inverkan på konstruktionen eller är jag fel ute?
Tror inte svinge är förlängd men kotare dämpare..
Verkar som man bara skurit bort den lilla platformen som orginalsadels sitter i..
Vad gissar ni om tanken? - orginal?
 
Mycket snyggare original, finns massor av projekt du kan ta över för en billig peng
 
Okey
Jag behåller den orginal tills vidare och gör iordning den.
Skulle i så fall villa hitta ett par mindre snygga packväskor - sådana med rem som man tar in i butiken.. tips?
 
Håll lite koll på tradera, brukar dyka upp grejer till bra priser där!
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top