Stor motor.. Minst sagt!

Men vad fan, den är ju inte "big-bang", hur fan ska då propellrarna få grepp i vattnet vid fullgassvängar? :gnissla

Last edited:
Han har ju katalysator fattaruvell :dummer annars går den ju inte genom besiktningen. Ja se dagens ungdomar :rolleyes:

Eru rent stukad eller?:rolleyes:

I vilken av dessa reaktioner löses svavelproblematiken?:rolleyes:
2NOx → xO2 + N2
2CO + O2 → 2CO2
CxH2x+2 + 2xO2 → xCO2 + 2xH2O

Ja se dagens pensionärer de lärde inte ut kemi i folkskolan va?:rolleyes:

Eru rent stukad eller?:rolleyes:

I vilken av dessa reaktioner löses svavelproblematiken?:rolleyes:
2NOx → xO2 + N2
2CO + O2 → 2CO2
CxH2x+2 + 2xO2 → xCO2 + 2xH2O

Ja se dagens pensionärer de lärde inte ut kemi i folkskolan va?:rolleyes:

Det var tänkt som en ironisk pik mot alla miljönissars propagerande om den magiska katalysatorn. Men tji fick man.

Om jag inte missminner mig så var denna uppe på forumet första gången ungefär strax efter jag reggade mig här på SH (2002 tror jag, före stora krashen) :tungan

Men imponerande motor, tillverkad av Wärtsilä bland annat. Klart det ska till finnar att bygga riktiga motorer :D

Stämmer.

Crossplane resp flatplane brukar mer användas om 90-grader- resp 180-gradersvevar i V-motorer.

Vad kan du :va när det handlar om förbränningsmotorer?

Lek med tanken att du skulle få fullt betalt, gå en kurs 100%, vad skulle det handla om då, får bara vara nåt som har med motorer och göra såklart :)

Jag råkar jobba på Wärtsilä som tillsammans med Sulzer tillverkar dessa pjäser. Ni turbokåta skulle bli till er av glädje av våra snurror. :) Strax över metern i diameter.

Hojta om nån bygger turbogixxer... :D

Last edited:
Lek med tanken att du skulle få fullt betalt, gå en kurs 100%, vad skulle det handla om då, får bara vara nåt som har med motorer och göra såklart :)

Enkelt....

http://www.qub.ac.uk/schools/SchoolofMechanicalandAerospaceEngineering/

QUB är bla kända för Gordon P Blair och att ha sysslat med motorutveckling i 250GP. De har dessutom rätt goda anslag så där finns en hel del riktigt heta testbänkar att leka med....

Hade jag haft obegränsat med tid/pengar så hade jag doktorerat där, tänk vad mysigt att få lägga dagarna på att forska om turbinbladsdesign i turbos

går man in på deras hemsida så finns det CAD-ritning att ta hem för den som får för sig att snida ihop en egen motor hemma i garaget.

går man in på deras hemsida så finns det CAD-ritning att ta hem för den som får för sig att snida ihop en egen motor hemma i garaget.

Är dom inte rädda för pirat-kopiering?

Näjuste, pirater väntar tills man har byggt färdigt, sedan bordar dom båten när man har full last...

Svavelutsläppen från att köra på soppa i stil med asfalt måste vara härliga.....

Vanligtvis innehåller bunker till den typen av motorer runt 3% svavel. Vid fullt effektuttag sörplar motorn i sig runt 200 ton per dygn.

Så, runt 6 ton svavel per dag går ut i luften per dag per fartyg. Blir många ton SOx...

Jag råkar jobba på Wärtsilä som tillsammans med Sulzer tillverkar dessa pjäser. Ni turbokåta skulle bli till er av glädje av våra snurror. :) Strax över metern i diameter.

Hojta om nån bygger turbogixxer... :D

Nice! :D
Fast byggs några tvåtaktare i Vasa nuförtiden? Eller är det "bara" Wärtsilädesignade fyrtaktare som byggs där?

Så är motorn rak så heter det crosshead eller är det när fasvridningen är annan än 90-grader?

Nej. Om du tänker dig en vev till tex en V8:a. Det vanliga är det att det är 90-grader mellan skänklarna.

Men på en rejs-V8:a är det ofta 180 grader mellan skänklarna på vevev. Dvs flatplane. Så skulle man såga bort motvikterna skulle veven kunna kunna ligga platt på ett bord.

Crossplane-vev ger mulligare ljud i en V8 men en tyngre vev med fler motvikter. En crossplanevev kan byggas i alla olika vinklar mellar cylinderraderna. En flatplane-vev kräver i en v-motor 90-grader mellan cylinderbankarna om det ska bli bra balans.

De flesta fyrtakts radfyror (även tex B20) har flatplane-vev.
Nya R1-motor är dock ett undantag, den har crossplane-vev, men då blir det i en radmotor assymetrisk tändföljd. Sk odd fire. Som HD

Last edited:
Nej. Om du tänker dig en vev till tex en V8:a. Det vanliga är det att det är 90-grader mellan skänklarna.

Men på en rejs-V8:a är det ofta 180 grader mellan skänklarna på vevev. Dvs flatplane. Så skulle man såga bort motvikterna skulle veven kunna kunna ligga platt på ett bord.

Crossplane-vev ger mulligare ljud i en V8 men en tyngre vev med fler motvikter. En crossplanevev kan byggas i alla olika vinklar mellar cylinderraderna. En flatplane-vev kräver i en v-motor 90-grader mellan cylinderbankarna om det ska bli bra balans.

De flesta fyrtakts radfyror (även tex B20) har flatplane-vev.
Nya R1-motor är dock ett undantag, den har crossplane-vev, men då blir det i en radmotor assymetrisk tändföljd. Sk odd fire. Som HD

Så crosshead hette det aldrig utan det hette crossplane?

Så crosshead hette det aldrig utan det hette crossplane?

Det jag och Cuba menade var att tvärstycke, dvs det maskinelement som särskiljer motortypen i första inläggat från många andra motorer, heter cross head.

Du skev något kryptiskt bara ett ord i ditt inlägg: "crossplane?" Jag trodde då att du undrade om crossplane betydde tvärstycke.

Det var som sagt ett ganska fåordigt inlägg du gjorde. Så vi kanske missförstådde dig. Tvärstycksmotor är ju bland de vanligaste benämningarna på motortypen i första inlägget.

Men visst är Sulzerns vev en crossplane-vev!

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!