Stor/lång billig ljuddämpare?

Joukko

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2015
Hoj
Kawasaki Gpz 900 1984
Jag har försökt hitta på Ebay men hittar inget. Jag har nu en kort och liten ljuddämpare som låter lite väl mycket. Skulle vilja att själva dämparen är ca 50cm lång och ca 10cm i diameter. Eller ska man bygga något själv? Vill helst att det ska låta mer dovt.

Haha. Nä fy f*n.

Lite för dyrt för mig.

Har kollat lite på den. Någon som har provat den?

Dessa låter dovt som fan!

View attachment 423513

Mått på EXC101EM samt EXC101:

- Totallängd: 56.5 cm

- Ytterdiameter ljuddämpare: 11,5 cm

- Innerdiameter på anslutningsrör: 5.15cm

http://www.hojstyling.se/viper-race-cans-slip-on-bolt-on-slip-on-exc101

Den kanske inte är så dum. Jag har en Kawasaki Gpz900 1984. Borde väl funka på den. Jag har 4st rör som går ihop till ett rör på ca 5cm (2tum).

Haha. Nä fy f*n.

Lite för dyrt för mig.

Har kollat lite på den. Någon som har provat den?

Den kanske inte är så dum. Jag har en Kawasaki Gpz900 1984. Borde väl funka på den. Jag har 4st rör som går ihop till ett rör på ca 5cm (2tum).

Jag har en gpr-dämpare, kan mäta upp innerdiametern, har för mig den är 54mm, den är din för 1500 pengar+frakt.

En sånär: http://www.ebay.com/itm/Honda-Horne...-GPE-Ti-Slipon-Muffler-Silencer-/271208321620

Kolfiber skall även ge ett lite dovare ljud, sägs det.

Dessa låter dovt som fan!

View attachment 423513

Mått på EXC101EM samt EXC101:

- Totallängd: 56.5 cm

- Ytterdiameter ljuddämpare: 11,5 cm

- Innerdiameter på anslutningsrör: 5.15cm

http://www.hojstyling.se/viper-race-cans-slip-on-bolt-on-slip-on-exc101

Viperdämparen låter högst och vassast av alla dämpare i den storleken jag testat. Jag brukar rek dessa till folk som står ut med extremt högt ljud för de är billiga ifv. Kolfiber och titandämpare går i regel tystast.

Håller med att den låter riktigt vasst. En rad-4 med Viper går ingen obemrärkt förbi.
Samtidigt som den har ett dovt fint ljud när man inte illvarvar. Utan att låta alltför partisk skulle jag vilja säga att det är en riktigt schysst för priset faktiskt.

Jag hade en Viper-burk på min förra hoj, en SV650. Sålde hojen till en polare och det jag saknar mest är utan tvivel ljudet, riktigt mustigt twin-muller :tummenupp

För det priset får man mest ett rör med ett mindre perforerat rör i mitten så ljuddämpningen är som sagt rätt marginell. På en twin tycker jag det bara det låter skönt men till radfyra hade jag nog köpt den med dB-killer i så man kan hyssja den lite när det behövs. Killern tar ju bara 30 sekunder att montera/demontera så det kan man gott kosta på sig. Köper man från Ebay är man nästan nere på Biltema-pris också.

Begagnad OE burk från en literhoj borde väl vara hyffsat billigt?
Min gamla GSX med en Laser dämpare lät alldeles förskräckligt, så ett par hundra kronor senare satt det en GSXR1000 burk från starten af 2000-talet på plats. Inte för tyst, inte för högljudd men väldigt billigt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT