Stor hoj = roligt?

• Thread starter Thread starter überkill
  • Start date Start date

überkill

Guest
Jag undrar om ni som kör stora hojjar typ Hayabusa eller ZZR1400 m fl har roligt på samma sätt som man kan ha på en smidig 600 som min? Jag har sneglat på effektsiffror och sett lite filmer där folk busar med ZZR1400 och de verkar ha roligt men de kör ju bara på motorväg, alltså bara rakt fram. Hoppas ni med mer erfarenhet av olika modeller kan jämföra och förklara lite om känslan mm av att köra en effektstark stor hoj.

Dom hojarna du har nämnt är säkert trevliga motorvägslok.
Har du provat en motard ?
Om inte gör det :)

generellt kan man väl säga att ju större leksak desto större lekplats krävs.
som exempel kan jag säga att på riktigt krokiga vägar hade jag roligare på min sv650 än jag har på firebladen med dubbla effekten.

Jaha du skulle ha ett lok för motorväg.
Köp då en !

Finns ju inget bättre än dom stora GSXR1300, ZZR1400, ZX12R mfl

überkill skrev:
2604933 Jag undrar om ni som kör stora hojjar typ Hayabusa eller ZZR1400 m fl har roligt på samma sätt som man kan ha på en smidig 600 som min? Jag har sneglat på effektsiffror och sett lite filmer där folk busar med ZZR1400 och de verkar ha roligt men de kör ju bara på motorväg, alltså bara rakt fram. Hoppas ni med mer erfarenhet av olika modeller kan jämföra och förklara lite om känslan mm av att köra en effektstark stor hoj.
Har bara testat ZZR1400 en gång, så det finns ju garanterat folk som kan ge betydligt utförligare omdömen om den, men det jag tyckte var häftigt med den var just den brutala effekten som bara kommer och kommer. Körställning och attityd tyckte jag kändes mer touring än sport *. Väldigt trevlig hoj dock, och som fjärdehoj i mitt garage känns den för närvarande given. Tyvärr har jag inte råd med fyra hojar än...

*) Men duktiga förare kan ju uppenbarligen knäskrapa med Goldwing, så det går säkert att göra nästan vad som helst med den om man ger sig den på det.

überkill skrev:
2604933 Jag undrar om ni som kör stora hojjar typ Hayabusa eller ZZR1400
Har skittråkigt varje gång som jag är ute och kör med busan:rolleyes:

Tycker busan är smidig som attans på små krokiga vägar!

Busen...

Åker buse och är skitnöjd med den. Försöker undvika motorvägar och kör i huvudsak kurviga landsvägar. Efter 8 års hojåkande (första fem åren på en 600:a) går det mer och mer undan. Har dock aldrig känt att busen skulle begränsa mig än så länge. Åker inte bana, men har funderingar på att testa då alla säger att det är skitkul. Där känner jag dock att busen kanske inte är riktigt i rätt miljö och funderar på att komplettera med något mer passande. Skulle vara skitkul med motard.
Har dock sett tester där de som kan köra (testförare för brittiska hojtidningar)ligger ca 2s efter med busen på riktiga GP banor med en buse jämfört med till exempel gixxer1000 och liknande. Och dom divisionerna lilar man ju inte i, så mitt svar är att det i stort sett handlar om hur bra man är på att köra.

En gammal polare som körde roadracing i karlskoga i mitten på 80-talet berättade för mig om de där rävarna på stora feta BMW K någonting hojar (de med hängpattar :tuttar på sidorna) som smiskade många på fingrarna på Gälleråsen trots att de hade smidiga och snabba racehojar......

En annan kul story är två grannar som var och gjorde alperna för ett antal år sedan och blir avhängda av en guldvinge i något alppass. De trodde inte sina ögon - och dessa grabbar var inga nybörjare. Sporthoj åkte dom....

Så....600 eller 1300.... beror väl på kompisar, var man kör, plånbok, humör, längd på paketet, ålder, behov, hjärnsläpp, guts, intresse..... och 100 andra saker.

Bästa sättet att få lite koll är att testa hojar så mycket man får.

Men det känns långt till nästa sommar just nu...

:hojbusa

überkill skrev:
2604933 Jag undrar om ni som kör stora hojjar typ Hayabusa eller ZZR1400 m fl har roligt på samma sätt som man kan ha på en smidig 600 som min? Jag har sneglat på effektsiffror och sett lite filmer där folk busar med ZZR1400 och de verkar ha roligt men de kör ju bara på motorväg, alltså bara rakt fram. Hoppas ni med mer erfarenhet av olika modeller kan jämföra och förklara lite om känslan mm av att köra en effektstark stor hoj.

Hayabusan känd för att vara riktigt duktig när det svänger å de grövsta!

om man bara kollar på dom tycker jag zx12 an verkar minst touring.
har dock aldrig kört nån av dom.

Dom flesta förarna (inklusive mig) har ju väldigt långt kvar innan hojen blir begränsningen. De i stort sett oberoende av vad dom kör.
På en enduro kör dom flesta fortare på en 250 fyrtakt en med dom effekt starkare varianterna. Men frågan var ju inte vad man är snabbast på utan vad som är roligt med en stor hoj. Känslan av kontroll ökar med en liten/lättare hoj men samtidigt blir dom nervösare. En tung hoj är lugnare och framför allt i högre farter men kräver mer framförhållning. Känns lite mäktigt när man drar iväg och pressar den genom ett par snabba kurvor. Sen är det häftigt med den här strykjärns känslan i höga farter.
Sen är det ju också relativt sin egen vikt.

Heppe skrev:
2605320 Så....600 eller 1300.... beror väl på kompisar, var man kör, plånbok, humör, längd på paketet, ålder, behov, hjärnsläpp, guts, intresse..... och 100 andra saker.

Bästa sättet att få lite koll är att testa hojar så mycket man får.

:tummenupp

:hojraket

Ja det kan stämma det där med att en liten hoj är nervös och smidig medan en större är klumpigare men stadig. Däremot tycker jag inte min hoj är så nervös trots allt. Killen i videolänken jag postat ovan gör en u-sväng utan problem på en väg med den tunga ZZR1400 och får det att se ut som en barnlek. Däremot tror jag man måste ha lite mer koll och erfarenhet innan man tar sig an en bjässe för att den i många situationer kräver mera planerad körning för att inte kräva muskelmassa och baxning... Det som kittlar är den hysteriska accelerationen som man kan dse i några andra videor tagna på autobahn!

überkill skrev:

Det är såklart rätt subjektivt vad som är roligt...har bara testat Hayabusan och den är allt annat än tråkig, en helt makalös hoj :tummenupp Dessutom går den att köra riktigt fort med på krokiga vägar eller bana även om man får jobba lite (och det finns säkert många som tycker det är en del av tjusningen) :)

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back