STOR fråga

Testpilot

Yamaha
Gick med
4 Aug 2007
Hoj
FZ1-n 07
Tjena. Ja måste få svar på några frågor. Om man ska byta hoj, vilken motard ska man ha och vilken är de som går bäst igentligen? Och hur mycket service är det på den? (för det hör man olika saker om hela tiden) Tacksam för svar.

Du får allt lägga upp några alternativ, den hojen du har nu har väldigt lååååång serviceintervall.

Det komme ju upp sånna här trådar varje dag känns de som:huvet
Använd sökfunktionen istället.
Finns det egentligen nån motard som är "bäst" ?
Jo ja har svaret, det skulle vara den hojen med Husa 650s kraft, 525ans smidighet, hondans kvalite och sedan 1000mils service intervaller. De är bare o bygg:tummenupp

Hehe. Nä det är inte mycket service på den. Men ja är sugen på nått bättre. Vad är bäst av KTM- Husqvarna- Hondahojarna?

Nja sorry men du får säga lite mer exakt vad du menar för hojar om du ska köra enbart bana dvs riktig supermotobana eller bana rent allmänt alt gata?

Det är en jäkla skillnad mellan XR650 & CRF450

Ok. Jag ska använda hojen för gatbruk och bana kan det bli några gånger per säsong men mestadels gakörning. Men jag vill ha en motard som är lätt att dra upp på bakhjulet med i 50 km/h iaf och uppåt. Har kollat lite på KTM 660 (inte lika mycket service som andra efter vad jag har hört). Har även kollat på Hondas CRF450 som jag har förstått går väldigt bra. Och Husabergs 650 som tydligen går ruskit bra men som en del säger att man får bo i garaget när det gäller service. Eller är det att köpa en cross som gäller och sätta dit lampor och sånt (verkar jobbigt). Har alldrig skrivit i det här forumet innan så jag visste inte var jag skulle skriva min fråga. Men jag är tacksam för svar.

Last edited:
Ok. Jag ska använda hojen för gatbruk. Men jag vill ha en motard som är lätt att dra upp på bakhjulet med i 50 km/h iaf och uppåt. Har kollat lite på KTM 660 (inte lika mycket service som andra efter vad jag har hört). Har även kollat på Hondas CRF450 som jag har förstått går väldigt bra. Och Husabergs 650 som en del säger att man får bo i garaget när det gäller service. (har alldrig skrivit i det här forumet innan så jag visste inte var jag skulle skriva min fråga) Men jag är tacksam för svar.

KTM 625 eller 660 from 05 är nog bästa köpet för dig. Lång serviceintervall= 500mil.

KTM 625 eller 660 from 05 är nog bästa köpet för dig. Lång serviceintervall= 500mil.

Ok. Det går smidigt att dra upp dom på bakhjulet på 2an-3an då? Vad är skillnaden mellan de båda? Sevice=byte av olja+oljefilter och ventiljustrering då eller? Var 500 mil låter ju ritigt bra.:tummenupp
Har läst på alltommc.se att dom hojarna säljs strypta i Sverige. Sitter strypningen lättilljängligt eller är det svårt att hitta den?

Husqvarna 510-nån som vet nått om den? Verkar vettig.

Last edited:
Ok. Det går smidigt att dra upp dom på bakhjulet på 2an-3an då? Vad är skillnaden mellan de båda? Sevice=byte av olja+oljefilter och ventiljustrering då eller? Var 500 mil låter ju ritigt bra.:tummenupp
Har läst på alltommc.se att dom hojarna säljs strypta i Sverige. Sitter strypningen lättilljängligt eller är det svårt att hitta den?

Det enda som skiljer dem åt är att 660 har 654 kubik och 625:an har 625 kubik. Och att 660ín inte har elstart+ batteri, därav är den lite lättare oxå.

olja + filter + ventiljustering = service :D

Den är mycket vettig! Och tänk vilken timing att min är till salu! :tuttar

Se min länk för mer info(signaturen där nere:) ). Och är det något du undrar så är det bara höra av dig!

SUPERLÄTT att dra upp på slangen, och mycket lättservad!

Husqvarna 510, honda 450, ktm 525, Husa 650 mfl är racehojar och ska servas ungefär lika mkt så frågan du ska ställa dig är om du vill göra detta eller som ngn beskrev ta ktm 625 el. 660 istället som har 500 mils intervall (får nog byta olja/filter oftare ändå). OM du väljer en racehoj så är mitt tips Husan då du har mest pulver, 6:e växel, bra bromsar mm vilket gör den i mitt tycke bäst av dem (hade en ny honda 450 innan husan). Aprilian verkar ju oxå grymt bra men har oxå läst en hel del här att det finns lite barnsjukdomar samt att inte leveranstider på reservdelar är så bra än men det bättras säkert.

Husqvarna 510 har också 6 växlar, grymma bromsar (Brembo 320mm fram(radial)/240mm bak) fast några kusar mindre än husaberg 650. (tror husqvarnan har 58-60) Hur som helst så hänger man på bra!

Är väl på veven? Husan har ju ca 60hk på slangen orginal, med helsystem kanske + 3-5hk till. Har inte kört qvarnan själv men tycker dem ser väldigt trevliga ut och är kanske ett bättre alternativ än crf:en pga den 6:e växeln då.

Är väl på veven? Husan har ju ca 60hk på slangen orginal, med helsystem kanske + 3-5hk till. Har inte kört qvarnan själv men tycker dem ser väldigt trevliga ut och är kanske ett bättre alternativ än crf:en pga den 6:e växeln då.

Visst inte att det var på slangen på husaberg, det är bra siffror.
Köpte qvarnan pga dess utseende, och så är det kul att sticka ut lite. Har inte sett en enda här i västerås som har likadan.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti