Stor debutant kör ihop med SP på ERF Anderstorp

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Ta chansen till ett extra race, max 40 startande i klassen gör att alla som anmäler sej garanterat får starta. Ingen utkvalning. SP har separat poängräkning.
 
Hur kommer upplägget att se ut med stordebutant och sp. Kommer samtliga starta samtidigt och kvala till sina startpositoner så att alla kommer att stå blandade vid starten?
 
Kan se ett möjligt scenario framför mig: Starten går, genom första böjen o ut på långrakan. Efter halva rakan blir alla SP-hojar omkörda av 600/1000åkarna. De långsammare 600/1000 åkarna kommer sedan att ligga som bromsklossar i kurvor/inbromsningar för sp-åkare, men är omöjliga att åka ifrån rakt fram.

Är de inte bättre att släppa iväg SP före debutant. De som kör debutant och åker snabbt borde ju lätt kunna passera oss på rakorna. Säkert.

När det är race håller man ju inte igen på gasen. Så om en SP-förare får en debutant-förare som bromskloss framför sig igenom kurvorna så är ju risken att denna debutant får en SP-hoj integrerad i sin 600/1000 knarr.
 
Kan se ett möjligt scenario framför mig: Starten går, genom första böjen o ut på långrakan. Efter halva rakan blir alla SP-hojar omkörda av 600/1000åkarna. De långsammare 600/1000 åkarna kommer sedan att ligga som bromsklossar i kurvor/inbromsningar för sp-åkare, men är omöjliga att åka ifrån rakt fram.

Är de inte bättre att släppa iväg SP före debutant. De som kör debutant och åker snabbt borde ju lätt kunna passera oss på rakorna. Säkert.

När det är race håller man ju inte igen på gasen. Så om en SP-förare får en debutant-förare som bromskloss framför sig igenom kurvorna så är ju risken att denna debutant får en SP-hoj integrerad i sin 600/1000 knarr.

Har i england kört en hel del differensierade starter. Och i princip undvik. För det mesta sticker 2-5 pers från startfält två iväg när första starten går, spelar ingen roll att det står en modig stackare kvar och håller 2 röda flaggor för fält två. De stannar (de flesta i alla fall) ganska snart, problemet kommer när start två går så är det 6 pers i första ledet, halva första ledet kör och halva ledet funderar på vad som händer. :gnissla

Om det är en snabb sp-förare kommer denna på Anderstorp utan problem köra om tunga bromsklossar som står stilla. Är bromsklossarna för snabba kanske de inte är bromsklossar :krama

Hur skulle du göra om en långsam sp förare klipper starten före dig och åker långsamt, köra rätt igenom honom (eller henne)?
Klipp dig, skaffa ett jobb och racen görs upp på banan :tummenupp
 
Har i england kört en hel del differensierade starter. Och i princip undvik. För det mesta sticker 2-5 pers från startfält två iväg när första starten går, spelar ingen roll att det står en modig stackare kvar och håller 2 röda flaggor för fält två. De stannar (de flesta i alla fall) ganska snart, problemet kommer när start två går så är det 6 pers i första ledet, halva första ledet kör och halva ledet funderar på vad som händer. :gnissla

Om det är en snabb sp-förare kommer denna på Anderstorp utan problem köra om tunga bromsklossar som står stilla. Är bromsklossarna för snabba kanske de inte är bromsklossar :krama

Hur skulle du göra om en långsam sp förare klipper starten före dig och åker långsamt, köra rätt igenom honom (eller henne)?
Klipp dig, skaffa ett jobb och racen görs upp på banan :tummenupp

Man kommer inte utan problem om en 600lr 1000- hoj med en sp-hoj. Man är tvungen o göra lite halvfula omkörningar i kurvorna, detta vet jag med erfarenhet från en del träningar.

Jag är rädd för att detta koncept med debutant kommer bli ett störande moment. Men det återstår att se....

Om det blir så på A-torp så är det kanske mitt sista SP-race.

Förövrigt: Jag kör SP, är kortklippt och har fortfarande jobbet kvar. Så kom inte me massa skit!
 
Man kommer inte utan problem om en 600lr 1000- hoj med en sp-hoj. Man är tvungen o göra lite halvfula omkörningar i kurvorna, detta vet jag med erfarenhet från en del träningar.

Jag är rädd för att detta koncept med debutant kommer bli ett störande moment. Men det återstår att se....

Om det blir så på A-torp så är det kanske mitt sista SP-race.

Förövrigt: Jag kör SP, är kortklippt och har fortfarande jobbet kvar. Så kom inte me massa skit!

Störningsmoment? Jösses....


Är det så att du slutar för att vi försöker köpa lite tid till klassen så är det inte mycket vi kan göra åt det. Du måste ju också inse att de 4 stycken som betalat sin serieavgift inte går att göra en serie av. Tror det var 12 styck som tagit ut startnummer i år, för en arrangör är det katastrof ekonomiskt att släppa ut en så liten klass ensam på banan.
 
Störningsmoment? Jösses....


Är det så att du slutar för att vi försöker köpa lite tid till klassen så är det inte mycket vi kan göra åt det. Du måste ju också inse att de 4 stycken som betalat sin serieavgift inte går att göra en serie av. Tror det var 12 styck som tagit ut startnummer i år, för en arrangör är det katastrof ekonomiskt att släppa ut en så liten klass ensam på banan.
Jag kan också se problem med för stora fartskillnader, och att sp och 600/1000-klasserna har olika förutsättningar, olika spårval mm, men samtidigt tror jag verkligen att en sp-klass behövs! Mitt intryck är iaf att det är stor skillnad i kostnad att köra sp mot resten av rr-klasserna.
Så det är kanon att ni försöker med lite konstgjord andning på klassen, och jag hoppas verkligen att den överlever! Men jag förstår också er frustration att låta ett fåtal hojar ha banan för sig själv, samtidigt som alla andra klagar på för lite bantid.
 
Störningsmoment? Jösses....


Är det så att du slutar för att vi försöker köpa lite tid till klassen så är det inte mycket vi kan göra åt det. Du måste ju också inse att de 4 stycken som betalat sin serieavgift inte går att göra en serie av. Tror det var 12 styck som tagit ut startnummer i år, för en arrangör är det katastrof ekonomiskt att släppa ut en så liten klass ensam på banan.

Här måste jag för en gångs skull hålla med nr18:tummenupp
 
Tror iaf Anderstorp om någon är rätt bana att testa detta på. Startar man samtidigt på den banan kommer bara en sak kunna hända de flesta 600/1000 kommer blåsa om SP på rakan varav visa sen kommer vara bromsklossar i kurvorna dock är anderstorp så pass bred bana så borde gå utan allt för fula omkörningar i kurvorna. Det jobbiga är att det är "långa" rakor överallt så kommer nog sluta med att det ligger några sp hojar och 600/1000 hojar som kör om varandra hela tiden sp i kurvorna och sd på rakorna. bir då en av sp förarna omkörd av en mindre 600/1000 än de andra på en raka kan jag tänka mig att kurvan efter blir mindre snygg.

Hoppas alla håller sig på hjulen och att konceptet funkar :)
 
Man kommer inte utan problem om en 600lr 1000- hoj med en sp-hoj. Man är tvungen o göra lite halvfula omkörningar i kurvorna, detta vet jag med erfarenhet från en del träningar.

Jag är rädd för att detta koncept med debutant kommer bli ett störande moment. Men det återstår att se....

Om det blir så på A-torp så är det kanske mitt sista SP-race.

Förövrigt: Jag kör SP, är kortklippt och har fortfarande jobbet kvar. Så kom inte me massa skit!

Anderstorp är en rätt bred bana och min uppfattning är att om det finns nån i SP-klassen som efter långrakan kommer ifatt en tusenkubikare så finns det oceaner av plats in i de flesta böjar för att ta sig om. Ser fram emot första racet på säsongen. :banana

För att förtydliga lite så kvalade och rejsade förra året ca 80 personer i Rookie600/1000 på bättre tider än vad vinnaren i SP gjorde. :fakta
 
Last edited:
Anderstorp är en rätt bred bana och min uppfattning är att om det finns nån i SP-klassen som efter långrakan kommer ifatt en tusenkubikare så finns det oceaner av plats in i de flesta böjar för att ta sig om. Ser fram emot första racet på säsongen. :banana

För att förtydliga lite så kvalade och rejsade förra året ca 80 personer i Rookie600/1000 på bättre tider än vad vinnaren i SP gjorde. :fakta

De fanns ju även ett gäng som körde långsammare och dessutom de som inte kvalade in.

Vi får se hur det blir om två veckor. Hoppas att det fungerar bra.
 
De fanns ju även ett gäng som körde långsammare och dessutom de som inte kvalade in.

Vi får se hur det blir om två veckor. Hoppas att det fungerar bra.

Alla kvalade in i rookie600/1000 förutom de som mulade sönder sig på kvalet. Dock fem av nästan 90 st kvalade snäppet sämre än vinnare i SP-rejset så jag tror fortfarande inte att problemet ska bli så omfattande. Dock ska det bli spännande att vid ev varvningar blåsa om bajkar på rakan med runt 100 knutars diff. :tummenupp
 
De fanns ju även ett gäng som körde långsammare och dessutom de som inte kvalade in.

Vi får se hur det blir om två veckor. Hoppas att det fungerar bra.

Det finns en inbjudan och man betalar lika mycke som alla andra så då måste ju alla få köra efter sina 100%,det bästa är ju att ta lärdom av vad som va bra och vad som va dåligt.
Jag kommer att köra och är det så att man känner sig som en kloss så får man va uppmärksamm på dom snabbare som kommer bakom.
 
Måste man köra båda kvalen? Jag vill se stcc på lördagen!
 
Jag måste faktiskt också hålla med Humlan :tummenupp

Är de så få anmälda i klassen ska ni nog vara glada att man försöker få till ett race. Alternativet är ju att ni inte får köra alls.

Ge det en chans och utvärdera efteråt.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top