Stoppies...

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Min hoj är lite för slö för att wheela med (och jag är nog för feg...) men stoppies är den rätt bra på. Svinglager och dylikt lär ju ta en del stryk liksom bakhjulslagret men är det nån som varit tvungen att byta pga detta? Man känner inget glapp än i baksvingen (nåra mm men det är det ju på alla hojar) och inget i bakhjulslagren men hojen har bara gått en säsong.

Framgaffeln tror jag inte tar stryk det är bara nyttigt at motionera gaffeloljan med långa pumpande... ehm.. rörelser. :D
 
Slö för att wheela med?? Vakna, du drömmer en mardröm bara........... :D :D :D :D :D :D :D Jaja, om du vaknar å känner att det är verklighet så skyll inte på hojen att du inte kan wheela :fakta

Nailer skrev:
Min hoj är lite för slö för att wheela med (och jag är nog för feg...) men stoppies är den rätt bra på. Svinglager och dylikt lär ju ta en del stryk liksom bakhjulslagret men är det nån som varit tvungen att byta pga detta? Man känner inget glapp än i baksvingen (nåra mm men det är det ju på alla hojar) och inget i bakhjulslagren men hojen har bara gått en säsong.

Framgaffeln tror jag inte tar stryk det är bara nyttigt at motionera gaffeloljan med långa pumpande... ehm.. rörelser. :D
 
Nailer skrev:
Framgaffeln tror jag inte tar stryk det är bara nyttigt at motionera gaffeloljan med långa pumpande... ehm.. rörelser. :D

det som dock tar stryk till slut.... efter manga stoppisar och "grejjer" (t.ex wheelisar om du till slut lyckas lyfta framhjulet) ar ditt framhjulslager. Det kommer borja glappa och du kommer kanna viss nervositet i framhjulet.
 
Jaja, om du vaknar å känner att det är verklighet så skyll inte på hojen att du inte kan wheela

Hehehe jag tror säkert hojen går att wheela med, har ju sett folk göra det :D Men den kan inte wheela när jag sitter på! Eller snarare, upp kommer den men det går fort ner när föraren fegar ur :D
 
Nailer skrev:
Hehehe jag tror säkert hojen går att wheela med, har ju sett folk göra det :D Men den kan inte wheela när jag sitter på! Eller snarare, upp kommer den men det går fort ner när föraren fegar ur :D

Du tränar inte direkt ihjäl dig på att slanga heller.... :crash
 
Det är snarare styrlagret och framlagren som tar stryk... och inte tala om packningarna i huvudbromscylindern, men det märker du snabbt!!!! :skrämd
 
Stoppies ær nog vædigt snællt mot maskineriet.

100 % av vikten på framhjulet! So what, 90 % ær ju dær redan nær man gør en korrekt hård inbromsning med båda hjulen på backen.

Framdæcket och belægg slits extra mycket? Till skillnad från en vanlig inbromsning?!?! Tror man sliter mer på grejorna om man bara bromsar ner, eftersom man inte bromsar lika mycket "i" stoppisen.

Nær man sætter ner bakdæcket? Jag vill gærna tro att grejorna ska tålas att slæppas från 1 meters højd, mycket høgre kommer ju inte bakhjulet. Hjullager, støtdæmpare och støtdæmparlagring ær væl det som kan ta stryk, men då skulle det ju gøra det vid normalt bruk oxå (asfaltslappningar, brunnslock, pensionærer och refuger) eftersom det som kan ev. skada ær den "hårda" energiøverføringen i det øgonblicket hjulet kommer i kontakt med moder jord igen.

Men jag kan bara nypa up den i slutet av inbromsningen, så vad vet jag :D men det ska vi træna på :tummenupp
Nån som tycker att jag ær helt ute och cyklar nu? :hej
 
Nått som är tråkigt är att glidbussningarna i gaffeln tar stryk. Tränar man för intensivt kan bromsarna bli överhettade och skivorna kan bli vinda eller slitas ner snabbt. Lager är billigt att byta.
 
Men okej, upp på framhjulet går bra, men som någon här sa bara inför en total inbromsning.

Men jag vill ju bromsa upp den och sen avverka en längre sträcka på framhjulet. (Med längre sträcka menar jag med hojen i samma vinkel rullas 4-5 meter till att börja med.)

Hur ska jag göra, vad ska man tänka på.... ska jag flytta tyngdpunkten?
Tips någon?

Nästa mål är en 180graders stoppie... :p
 
Så mycket vikt framåt som det bara går.

Lätt krökta armar.

Vissa trycker till på fotpinnarna/hoppar till på sadeln precis innan för att fjädringen ska hjälpa till. Kolla in trialåkarna, finns inga som är vassar på stoppies än de...

Sen är tricket att bromsa till så nära gränsen för vad grepp och skicklighet tillåter. Ju hårdare du bromsar (=mindre bromstid) desto fortare kommer den upp, du förlorar mindre fart och har mer kvar att rulla med.

Ju brantare vinkel, ju mindre broms=längre sträcka.


/R
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top