Stoppies...

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Min hoj är lite för slö för att wheela med (och jag är nog för feg...) men stoppies är den rätt bra på. Svinglager och dylikt lär ju ta en del stryk liksom bakhjulslagret men är det nån som varit tvungen att byta pga detta? Man känner inget glapp än i baksvingen (nåra mm men det är det ju på alla hojar) och inget i bakhjulslagren men hojen har bara gått en säsong.

Framgaffeln tror jag inte tar stryk det är bara nyttigt at motionera gaffeloljan med långa pumpande... ehm.. rörelser. :D
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Slö för att wheela med?? Vakna, du drömmer en mardröm bara........... :D :D :D :D :D :D :D Jaja, om du vaknar å känner att det är verklighet så skyll inte på hojen att du inte kan wheela :fakta

Nailer skrev:
Min hoj är lite för slö för att wheela med (och jag är nog för feg...) men stoppies är den rätt bra på. Svinglager och dylikt lär ju ta en del stryk liksom bakhjulslagret men är det nån som varit tvungen att byta pga detta? Man känner inget glapp än i baksvingen (nåra mm men det är det ju på alla hojar) och inget i bakhjulslagren men hojen har bara gått en säsong.

Framgaffeln tror jag inte tar stryk det är bara nyttigt at motionera gaffeloljan med långa pumpande... ehm.. rörelser. :D
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Nailer skrev:
Framgaffeln tror jag inte tar stryk det är bara nyttigt at motionera gaffeloljan med långa pumpande... ehm.. rörelser. :D

det som dock tar stryk till slut.... efter manga stoppisar och "grejjer" (t.ex wheelisar om du till slut lyckas lyfta framhjulet) ar ditt framhjulslager. Det kommer borja glappa och du kommer kanna viss nervositet i framhjulet.
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Jaja, om du vaknar å känner att det är verklighet så skyll inte på hojen att du inte kan wheela

Hehehe jag tror säkert hojen går att wheela med, har ju sett folk göra det :D Men den kan inte wheela när jag sitter på! Eller snarare, upp kommer den men det går fort ner när föraren fegar ur :D
 

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Nailer skrev:
Hehehe jag tror säkert hojen går att wheela med, har ju sett folk göra det :D Men den kan inte wheela när jag sitter på! Eller snarare, upp kommer den men det går fort ner när föraren fegar ur :D

Du tränar inte direkt ihjäl dig på att slanga heller.... :crash
 

Andreas

Guest
Det är snarare styrlagret och framlagren som tar stryk... och inte tala om packningarna i huvudbromscylindern, men det märker du snabbt!!!! :skrämd
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Stoppies ær nog vædigt snællt mot maskineriet.

100 % av vikten på framhjulet! So what, 90 % ær ju dær redan nær man gør en korrekt hård inbromsning med båda hjulen på backen.

Framdæcket och belægg slits extra mycket? Till skillnad från en vanlig inbromsning?!?! Tror man sliter mer på grejorna om man bara bromsar ner, eftersom man inte bromsar lika mycket "i" stoppisen.

Nær man sætter ner bakdæcket? Jag vill gærna tro att grejorna ska tålas att slæppas från 1 meters højd, mycket høgre kommer ju inte bakhjulet. Hjullager, støtdæmpare och støtdæmparlagring ær væl det som kan ta stryk, men då skulle det ju gøra det vid normalt bruk oxå (asfaltslappningar, brunnslock, pensionærer och refuger) eftersom det som kan ev. skada ær den "hårda" energiøverføringen i det øgonblicket hjulet kommer i kontakt med moder jord igen.

Men jag kan bara nypa up den i slutet av inbromsningen, så vad vet jag :D men det ska vi træna på :tummenupp
Nån som tycker att jag ær helt ute och cyklar nu? :hej
 

Ylle

..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun.
Hoj
Zx6rr
Nått som är tråkigt är att glidbussningarna i gaffeln tar stryk. Tränar man för intensivt kan bromsarna bli överhettade och skivorna kan bli vinda eller slitas ner snabbt. Lager är billigt att byta.
 

Brodde

Skillnad på åka och köra.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm N
Hoj
525
Men okej, upp på framhjulet går bra, men som någon här sa bara inför en total inbromsning.

Men jag vill ju bromsa upp den och sen avverka en längre sträcka på framhjulet. (Med längre sträcka menar jag med hojen i samma vinkel rullas 4-5 meter till att börja med.)

Hur ska jag göra, vad ska man tänka på.... ska jag flytta tyngdpunkten?
Tips någon?

Nästa mål är en 180graders stoppie... :p
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Så mycket vikt framåt som det bara går.

Lätt krökta armar.

Vissa trycker till på fotpinnarna/hoppar till på sadeln precis innan för att fjädringen ska hjälpa till. Kolla in trialåkarna, finns inga som är vassar på stoppies än de...

Sen är tricket att bromsa till så nära gränsen för vad grepp och skicklighet tillåter. Ju hårdare du bromsar (=mindre bromstid) desto fortare kommer den upp, du förlorar mindre fart och har mer kvar att rulla med.

Ju brantare vinkel, ju mindre broms=längre sträcka.


/R
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top