Stoppies - (lager, stötdämpare)

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
Hej!

Efter en hel del stoppies har det börjat klunka till vid varje stoppie.
Till en början trodde jag att jag bromsat till för hårt innan dämparn var ihoptryckt, men nu låter det så nästan vid varje stoppie, och då efter att dämparn är ihoptryckt.
Det lustiga är att det inte känns som om det är glapp i styrlagret. Det verkar vid mina test (väldigt primitiva test) fungera bra.
Testet jag gjort går ut på att hålla in bromsen och gunga hojen fram å tillbaka för att känna, eventuellt höra, om det klunkar till. Men det känns kanon...

Nåja, har någon här tips på några test jag kan göra för att lokalisera felet? Uteslutningsmetonden är väl A och O i detta fallet! :hihi

Föresten, det klunkar inte då jag gör en vanlig stenhård inbromsning. Endast då jag nyper till riktigt för att få hojen å lufta i bak.

PS. Stoppies ska numera endast utövas på en motard har jag insätt hehe... :banana

Tack på förhand!

Mvh // Peter

Upp med hojen på centralstödet, be ngn sätta sig längst bak på hojen och sätt dig sedan framför hojen och dra och skjut framgaffeln fram och tillbaka. Om det är glapp bör du väl känna det då.

(vet iofs inte om du har ngt centralstöd, om inte... hmm, vet inte)

Om du bara har sidostöd så kan du ställa dig på vänster sida av hojen med stödet nere, dra hojen åt vänster ganska hårt så framhjulet åker upp i luften, be någon slita i din gaffel fram och tillbaka och i sidled, kan ju passa på att kolla alla lager på detta sättet.

Bak gör du likadant bara att du tar tag längre bak på hojen, nu ska bakhjulet upp i luften, du måste ha ett hjul i marken annars är det stor risk att du tappar hojen.

kolla så att bromsar o bromsok sitter som de ska..
skivorna kanske flyttar lite på sig (flytningarna :hihi )

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D