Stoppie på uppkörningen

Kom på det med att dom har ingen gräns för hur lång (eller kort) en inbromsning ska vara utan allt dom tittar efter är så att det ser stabilt och kontrollerat ut. Jaja...det får inte vara 200 m bromsträcka.
 
Mycket intressant detta!
Är du uppkörningsförrättare eller vad det heter?
Då kan du kanske förklara varför bakbromsen skall användas!
Vid korrekt bromsning, kommer motorbromsen ändå få bakhjulet att dansa Hula-hula utan bakbroms... och den teoretiska bakbromssättningen av chassiet är ju bara nys - 1/10 sekund efter att frambromsen nyps, lyfter man bakan ändå, med lite returdämpning bak, blir det bara värre!
Nää... ut på bana med alla "uppkörningsförrättare" så lär ni er kanske lite körteknik. Trafikdelen tror jag dock ni har full koll på, men det finns mycket att uppdatera när det gäller körteknik på moderna SPORThojar

/Välkommen till en av SSEMSEs körningar så kan vi prata/testa bromsteknik :tummenupp


nej det är jag inte , men försöker bara ge killen tips så han klarar sin
uppkörning, inte tidstävling mot Rossi ... :musik

blev själv tillsagd att använda fotbromsen mer när jag körde , använder den sparsamt numera!!

köpte min R1a av en SMC instruktör i skåne .. vet inte om det är medvetet av han, men bakbromsen tar långt ner när man trampar på den .. men har vant mig vid det :tummenupp
 
Last edited:
De é lugnt...

Tryck till som fan på både bak & frambromsarna :cdevil

va é problemet :va :arsele


Kawasaki ZZR1400 ABS :hihi :hihi :7peta

aka "Absolute Braking Security" :D :D

eller som Carlsbergs reklamslgan lyder:

Worth waiting for
 
Håller med Robz här.
Ge fan i bakbromsen, den kan man använda ibland om man ytterst sakta rullar mot ett stopp och är upptagen med vänsterhanden t.ex.
Vid uppkörning så lägg ann den lätt, men bromsa med frambromsen.

Bakbromsen förstör mer än den ger bara genom den bråkdelen av en sekund av koncentration du måste spendera på den i bromsögonblicket.

Angående din stoppie så tror jag mest du bromsar för mycket. Möjligtvis sitter du för långt fram på hojen?

Herregud!!

KILLEN SKA KÖRA UPP!!!
Vad e de som e så svårt att förstå med det?
Han ska INTE köra bana, han ska inte bromsa bäst enligt ert tycke.
HAN SKA KÖRA UPP!!!

Snälla, ni som kan allt om den bästa bromstekniken, RING EN KÖRSKOLA och kolla med dom hur man ska bromsa för att få körkortet så slipper vi kanske babbel från läktaren. :tummenupp
 
Läs om, läs rätt.

GÄSP!

"VV killen kom fram och sa att han inte kunde godkänna mig pga av fel teknik vid inbromsning. Nu undrar jag vad jag har glömt vad skall jag tänka på. Har ni några tips?"

VV killen e inte Von Vettet.. Han vill ha tips på rätt bromsteknik för Väg Verkets kontrollanter..
 
Är det vanligt att man kuggar på inbromsningen? Känner ni någon annan som gjort det också och i så fall vilket fel dom gjorde. Vist är det viktigt att man kan och vågar bromsa när det verkligen gäller. Men jag fick känslan av att jag inte skulle klara det redan innan jag körde ut på banan
Skall du krypköra med den där
– ja
– lycka till
- mmm

vvkillen var intresserad av priset på hojen samt vad jag betalade i försäkring på den. Även effekten var intressant
-ja där är 171hk
– han tänkte kanske att den jäveln har råd med en ny uppkörning

Jag lägtar så efter mitt eget körkort. Man blir så sugen när man sitter i bilen och ser alla där ute på vägen. Ny uppkörningstid är bokad
 
Last edited:
Är det vanligt att man kuggar på inbromsningen? Känner ni någon annan som gjort det också och i så fall vilket fel dom gjorde. Vist är det viktigt att man kan och vågar bromsa när det verkligen gäller. Men jag fick känslan av att jag inte skulle klara det redan innan jag körde ut på banan
Skall du krypköra med den där
– ja
– lycka till
- mmm

vvkillen var intresserad av priset på hojen samt vad jag betalade i försäkring på den. Även effekten var intressant
-ja där är 171hk
– han tänkte kanske att den jäveln har råd med en ny uppkörning

Jag lägtar så efter mitt eget körkort. Man blir så sugen när man sitter i bilen och ser alla där ute på vägen. Ny uppkörningstid är bokad


hade som sagt en när jag körde upp som kuggade för han låste bakhjulet!
en annan kuggade på krypkörningen ,jag klarade krypkörningen första gången med fick ändå köra den engång till , ville jag skulle hålla blicken längre framåt ... dom vet verkligen vad dom ska titta efter ..

det regnade lätt den morgonen och man var smånervös eftersom jag körde allra sist av 7 st .. 4 för A ..

men just att du lyfte med bakändan, öva på det, klämm ihop handbromsen och låt fotbromsen följa med försiktigt .. så jag fick lära mig och som sagt, dom ser verkligen allt!! ... sen är det lite vem man får som kontrollant .. alla är juh olika ...

verkar som vv snubben var avis på hojen helt enkelt :D

fortsätt att träna o lycka till :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 
vanliga fel på 70 o 90inbromsningen är:

- Inte blicken lång bort (vid horizonten) Påverkar stabiliteten/balansen och möjligheten att upptäcka och undvika föremål på vägen.
- Spänd och nervös. Svårt att få smidighet i ekipaget och det blir inte kontrollerat.
- Låsning av bakbromsen.
- Ingen användning av bakbroms.
- För lite kräm i frambromsen.
- Inte tillräcklig hastighet vid ögonblicket när det är dax att bromsa.

Grundstolpen i det hela är: kontrollerad och hård inbromsning (utan stoppie)
 
Tack för alla tips. Imorgon blir det ut på grusvägen för att öva bromsteknik.
Kommer öva på olika underlag våt,asfalt och grus
 
Ja det hade jag tänkt mig. Det är ju den jag kör upp med :). Kommer att ta det väldigt lungt
 
Ja det hade jag tänkt mig. Det är ju den jag kör upp med :). Kommer att ta det väldigt lungt

Känns som om någon kommer o höja premierna för oss andra :huvet :näsblod
Håll dig borta från grusvägarna!
Öva på asfalt, det räcker till uppkörningen...:tummenupp
 
Känns som om någon kommer o höja premierna för oss andra :huvet :näsblod
Håll dig borta från grusvägarna!
Öva på asfalt, det räcker till uppkörningen...:tummenupp

Man behöver ju inte öva inbromsningar i 70 och 90 på grusvägen ;)

MEN man måste kunna bromsa även där annars kan det bli lite galet :näsblod

När jag övade bromsningar på körskolan så var det max 50 på grusväg som gällde och man började så nätt i 30 för att sen öka upp.


Men när det gäller uppkörning så ska man använda bakbromsen annars blir man kuggad MEN det finns ingen regel för hur hårt/löst du ska trycka.

Själv har jag fått lära mig att bara snudda vid bromsen för sen när hojen väl bromsar så gör din egen tyngd att det trycks till lite mer och blir lagom kraft.
 
haaha fan vad du ljuger du klarade inte av krypkörningen ens jag såg allt du får nog öva lite till :tummenupp

Menar du mig? Var du med när jag inte fick köra upp med repsolen, fick ta den gamla cbr istället. Jag fick en ny uppkörningstid efter det och då körde jag med repsolen och då hände det som jag skrivit här
 
Stoppie!

Hej!

Jag vill minnas att man vid hård inbromsning skall ha raka fasta armar....inte avslappnat......men vad vet jag.......jag kan ju inte göra en stoppie. :)
 
Menar du mig? Var du med när jag inte fick köra upp med repsolen, fick ta den gamla cbr istället. Jag fick en ny uppkörningstid efter det och då körde jag med repsolen och då hände det som jag skrivit här

oki sorry där ser man. Du har inte funderat på körskola det är inte dyrt så fixar du kortet utan problem:huvet
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top