Stoppie på uppkörningen

Wolffi

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
Honda cbr 1000 "Repsol", cbr 900
Körde upp idag som privatist med min nya honda repsol 1000. Klarade av krypkörningen och höghastighetsbanan och så hade jag bara kvar bromsning i 70 resp 90 kvar. 70km/h klarade jag eftersom jag fick öka upp till 90km/h. När jag påbörjar inbromsningen lättar bakhjulet ca 1 halv meter. VV killen ser lite konstigt på mig, han nämde att han ville varken se wheelies eller stoppies där ute innan jag började. Nu fick jag göra om det från 90km/h igen och denna gången klarade jag av att stanna utan att bakhjulet lättade. VV killen kom fram och sa att han inte kunde godkänna mig pga av fel teknik vid inbromsning. Nu undrar jag vad jag har glömt vad skall jag tänka på. Har ni några tips?

1 Avslappnad i armarna
2 titta långt fram
3 spän åt knäna runt tanken
4 bromsa hårt i början med bestämt tag om bromsen

Något jag glömt?
Är lite tveksam till att använda bakbromsen kanske bara skall markera med foten på den

låter som du kramat frambromsen för mycket .. är väl 80 % fram o 20% bak man ska använda vid inbromsning .. nu vet jag inte hur van du är med din hoj men har du inte kört mycket så kanske det tar ett tag innan du lär känna dina bromsar ... har tagit mig ett tag nu att lära känna min iaf ...

HAr haft hojen i 2 månader nu. Tidigare hade jag en cbr 900. Bromsarna tar mycket bättre på min nya hoj. Kanske var det tidigare inövade som spökade idag

så jävligt behöver du inte bromsa så att du gör stoppie! :tungan
använd bakbromsen oxå lite nätt! skumt att du blev kuggad för det! men kan kanske bero på hojen du du kör nästa gång låna en glidare ... :D

lite tryck på bakbromsen sätter röven på hojen lite,, så gör den inte så...

Det sa han till mig också. Att börja med ett lätt tryck på bakbromsen för att få ner hojen och bromsa med frambromsen. Men det jag inte kan förstå är att mitt andra försök också blev underkänt. Nu vill jag inte försvara min körning men folket som satt och väntade på sin tur (var först ut) trodde alla att jag klarat mig. Inklusive jag tills han sa att jag var underkänd :(

lite tryck på bakbromsen sätter röven på hojen lite,, så gör den inte så...

Superskitsnack!

Använd ALDRIG bakbroms... ehhh möjligen för lite sladd i ingång till kurva om man är i Rossiklass eller kör Retard.
Gå på frambromsen bestämt men mjukt, vill den börja resa sig så skjut fram höfterna mot tanken (akta pitten!) - ALL kraft skall gå in via tanken, då garanterar jag att framhjulet låser innan stoppie även med varma slicks :tummenupp

För stoppie skall kroppsvikten skjutas in på styret.

Bakbromsteori funkar endast på överviktade touringhojjar med dåliga däck!!

bara att träna lite mer på det , hade en kille på min uppkörning som låste bakhjulet ... han kuggade på det! , tryck mjukt i handtaget och sänk foten långsamt så går det nog kalas :) .. dom kollar juh så att du använder fotbromsen med ...

fuska lite nästa gång.kör inte så fort(han ser ju inte hur fort du kör).börja med bak o sen bramsa mjukt med frambromsen.:tummenupp

Superskitsnack!

Använd ALDRIG bakbroms... ehhh möjligen för lite sladd i ingång till kurva om man är i Rossiklass eller kör Retard.
Gå på frambromsen bestämt men mjukt, vill den börja resa sig så skjut fram höfterna mot tanken (akta pitten!) - ALL kraft skall gå in via tanken, då garanterar jag att framhjulet låser innan stoppie även med varma slicks :tummenupp

Ahh,, som på min ER6 med orginaldäck o mig på? :tungan

Tar med mig en suspensoar nästa gång. Blir snyggt till mitt tajta skinnställ

bara att träna lite mer på det , hade en kille på min uppkörning som låste bakhjulet ... han kuggade på det! , tryck mjukt i handtaget och sänk foten långsamt så går det nog kalas :) .. dom kollar juh så att du använder fotbromsen med ...

Mycket intressant detta!
Är du uppkörningsförrättare eller vad det heter?
Då kan du kanske förklara varför bakbromsen skall användas!
Vid korrekt bromsning, kommer motorbromsen ändå få bakhjulet att dansa Hula-hula utan bakbroms... och den teoretiska bakbromssättningen av chassiet är ju bara nys - 1/10 sekund efter att frambromsen nyps, lyfter man bakan ändå, med lite returdämpning bak, blir det bara värre!
Nää... ut på bana med alla "uppkörningsförrättare" så lär ni er kanske lite körteknik. Trafikdelen tror jag dock ni har full koll på, men det finns mycket att uppdatera när det gäller körteknik på moderna SPORThojar

/Välkommen till en av SSEMSEs körningar så kan vi prata/testa bromsteknik :tummenupp

Mycket intressant detta!
Är du uppkörningsförrättare eller vad det heter?
Då kan du kanske förklara varför bakbromsen skall användas!
Vid korrekt bromsning, kommer motorbromsen ändå få bakhjulet att dansa Hula-hula utan bakbroms... och den teoretiska bakbromssättningen av chassiet är ju bara nys - 1/10 sekund efter att frambromsen nyps, lyfter man bakan ändå, med lite returdämpning bak, blir det bara värre!
Nää... ut på bana med alla "uppkörningsförrättare" så lär ni er kanske lite körteknik. Trafikdelen tror jag dock ni har full koll på, men det finns mycket att uppdatera när det gäller körteknik på moderna SPORThojar

/Välkommen till en av SSEMSEs körningar så kan vi prata/testa bromsteknik :tummenupp

Nja, det kanske inte är rätt enligt banföraremästare o alla dom dära som kan det mesta om hoj.
MEN!
Dom lär ut på körskolan att man ska ha lätt tryck på bakbromsen innan för att det ska få ner hjulet och sen ska man bromsa mjukt men bestämt med frambromsen.. Om det är rätt eller fel sen skiter man i,, man måste göra så för att få kortet,, eller fuska så dom tror man gör så..

Samma sak som dom lär ut att man ska använda hela handen när man bromsar inte två fingrar,, rätt eller fel,, man måste göra som dom säger annars sitter man där kuggad tyvärr..

Ja la bara foten på bakbromsen när ja körde upp, bromsade aldrig med den. Allt för att det skulle se ut som att man använde bakbromsen också.

Ja la bara foten på bakbromsen när ja körde upp, bromsade aldrig med den. Allt för att det skulle se ut som att man använde bakbromsen också.

Samma här,, han sa till mig att han såg inte att jag använde bakbromsen så jag fick göra om,, så jag la bara foten där så gick de hem...

Tyvärr är det så som Maffan säjer. Dom vill se att du använder bakbromsen och tro mig...dom är JÄVLIGT duktiga på att se om man gör det eller inte. :huvet MEN man kan smyga dit en fot på bromsen...trycka så pass så bromsljuset tänds och sen inget mer. Därefter sliter du tag i frambromsen och bromsar av bara jävelen....eller ja, kanske inte så mkt. :D

Tänk på att inte släppa efter i bromsningen bara för att "ett fint stopp" utan håll broms till stopp är stopp.

Superskitsnack!

Men hallå ja...? Alldrig andvända bakbroms...?
Klart man skall det, just för att ändan skall "sätta" sig lite o där me få en lite lägre vikt fördelning. Så när framgaffeln "nigar" har man en mer horisentel mc, vid inbromsningen.

Men...? Wolffi.... förklarade inte din VVsnubbe VAD som exat var problemet? vadå fel teknik...
Hur var din kropps hållning vid inbromsning tillfället? var du framåtlutad..? frikoppla du inann du börja bromsa? var det för lätt inbromsning i början?
Hmmm....?

Klart man skall det, just för att ändan skall "sätta" sig lite o där me få en lite lägre vikt fördelning. Så när framgaffeln "nigar" har man en mer horisentel mc, vid inbromsningen....

Japp - ytterst välgrundad teori, som håller i den tiondel det tar innan man nyper på bra med frambromsen. Då lyfter baken lite och returdmpningen gör att bakänden börjar vifta värre än om man inte komprimerar bakan först :rolleyes:
GE FAN I BAKBROMSEN om ni kör sporthoj!!!!!
Om nu uppkörningen kräver bakbroms, så olja bakskivan med kedjesprej innan :D

Lite om vad Svensk Bilprovning säger om felande bakbroms :D :D :
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=152459

Klart man skall det, just för att ändan skall "sätta" sig lite o där me få en lite lägre vikt fördelning. Så när framgaffeln "nigar" har man en mer horisentel mc, vid inbromsningen.

Men...? Wolffi.... förklarade inte din VVsnubbe VAD som exat var problemet? vadå fel teknik...
Hur var din kropps hållning vid inbromsning tillfället? var du framåtlutad..? frikoppla du inann du börja bromsa? var det för lätt inbromsning i början?
Hmmm....?

Allt han sa var bara att jag använde fel teknik. Jag var ej framåtlutad utan satt så rakt jag bara kunde på hojen och blicken hade jag fäst långt bort och högt. Hade väl lite spända armar vid första 90bromsningen så kraften gick över till styret. Någon nätt inbromsning var det aldrig tal om för bakhjulet reste sig redan vid hög hastighet. Blixtsnabbt släppte jag frambromsen för att hojen skulle åter få kontakt med marken. Fortsatte bromsa efter det. Men annars vet jag inte vad felet var.

Håller med Robz här.
Ge fan i bakbromsen, den kan man använda ibland om man ytterst sakta rullar mot ett stopp och är upptagen med vänsterhanden t.ex.
Vid uppkörning så lägg ann den lätt, men bromsa med frambromsen.

Bakbromsen förstör mer än den ger bara genom den bråkdelen av en sekund av koncentration du måste spendera på den i bromsögonblicket.

Angående din stoppie så tror jag mest du bromsar för mycket. Möjligtvis sitter du för långt fram på hojen?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman