Låång besiktningshistoria

  • Thread starter Thread starter Robz
  • Start date Start date

Robz

Guest
Besade hojjen igår.... bland det roligaste på länge!
Lång berättelse, men hoppas läsvärd :D

Rullar in på Fosie fordonsanstalt 12/4 kl 12.50… ser att det står en erfaren o en blivande besiktningsgubbe – hujeda mig, detta blir därmed lika noga som Heathrow med gummihandske! Killen måste visa att han hittar alla fel o gubben vill visa att killen INTE hittat alla fel!!!!:näsblod :huvet

Börjar smörja dem från början med all den stora charm jag besitter… hmmm – som att tala till stenar, men några smil redan… kan nog gå bra!
B1= Ny besiktningssnubbe
B2=Erfaren Bessnubbe
R=JAG!
(…..xxx…..) = tänkande

B1: ”Hörru – lyktan står högt!!! Vet du var man kan justera?”:mad:
R: Jaja – hit med en kryss-stubbe så fixxar jag! (Svetten i handen påvisar att jag redan vet att den inte går att sänka mer!) Skruva, skruva-------
R: Så – såååg du? 2mm ned!!… shit nu kommer jag inte längre ned, men detta är väl OK? :gnissla
B1: Tittar på B2……. Nä, lite till …. Detta ser inte bra ut!
R: Vänta! Trycker ned gaffeln o samtidigt reser upp röven 1mm över sadeln för att inte tynga bak = fetefusk!
B2: Står bakom, men vänder sig ned med handen över munnen i garv….
B1: Hmmmm ser ju precis ut nu – BRA!
R: (…..MOAHHHAHHHAAAAAA…..)

Rundkoll av B1 med instruktioner av B2.

R pladdrar massa om hur bra besiktning är för att fånga upp sådana som inte kan sina maskiner (Jisses)! :kiss

B1: Hmmmm…. Ditt bakdäck – bra mönster på mitten, men skall det vara blankt på sidorna?
R: Det är ett Corsa däck = Race däck, SKALL vara slätt på sidorna. Jag är Instruktör i SSEMSE o lägger fler mil på bana än på väg (....tror jag....), gör av med 8 bakdäck per säsong och ja – det är så slitet att jag nog bara vågar en heldag på Knutstorp/Sturup till…..!!!! :6surkart
B1 + B2 Känner väl till föreningen o bägge har sökt, men inte kommit med!!!
B2: Hrm – ja det syns, ser lite trekantigt ut – men det är OK!!!!
R: (…..Fiii faaan, vågar ju knappt svänga längre ;o))))…..)

B1: Kollar alllllllt – inga statiska fel!
B1: Provkör……………………………… Kommer tebax; FAAAN vad frambromsen tar!!!!
R: Jepp – Racebelägg, sliter skiva o belägg… men det behövs för 240 – 70 på 80m som på Knutstorp ;o)
B2: Står avvaktande sidan om o håller på att dö av skratt.
B1: MEN, bakbromsen tar ju inget alls!!!!!
R: …………(*SHIIIIT*)…………… :näsblod
R: Baaahk… vaddå… Bakbroms?? JASSÅ – är det DET den där spaken till höger är till för???!!!!????
B1 + B2: ASGARV!!!!!!!
R: Jag har nog inte använt den på 4 år – Vid riktig bromsning med sporthoj är det svåra att ha bakdäcket kvar i kontakt med marken – inte faaaan vill jag då använda en ”bakbromsvändning”!!
B1 + B2: Asgarv 2

B2: Hahahrrrrmmh… men det är inte riktigt bra! Se till att fixxa det där… OK?
R: Visst.

B2: Här är papperet utan anmärkning – fin hoj. Ta det lugnt nu va.
R: Alltid ;o)

R: Slirar lite på kopplingen i wheelien ut….


/Fin dag! :rofl
 
aja baja inte kivas med besiktningen :D :D
Om det inte framgick, så var jag ytterst vänlig hela tiden.
Precis som mot alla poliser jag träffat :D

Jobbar du inom inom denna lönsamma, statligt skyddade verkst... hrm verksamhet?
260 pix / 10 minuter / år..... Fiii faaan - någon tjänar pengar här! :va
 
Nej jag jobbar inte där ...
Jag hade aldrig pallat tempot:D
 
Men JAG lär inte träffa på dessa på måndag....:gnissla
09.20 är det dax för mig...på Gastelyckan. Huvva!

Ska hårdtesta dem...mitt Vance&Hines ska få sitta på när jag kommer dit....:gnissla

Klarar jag det?

Skön historia annars. *host* ingen på SH som jobbar på gastelyckan?
:tungan

Nej jag jobbar inte där ...
Jag hade aldrig pallat tempot:D

Nä, man hade tröttnat på sirapslunket....
 
Last edited:
Nej jag jobbar inte där ...
Jag hade aldrig pallat tempot:D

Det trodde jag heller inte :D :pannkyss
Jag har faktiskt en polare (ytterst välbegåvad) som är besiktningschef i Ystad - så jag har faktiskt inga förutfattade meningar. De flesta har vettig inställning och tittar på RÄTT saker o släpper rätt felaktigheter....

Hail to Svensk Bilprovining :yoparty
 
Minns inte exakta siffrorna...men jag reggade om min från 47 till 81kW...tog 3 tittar på klisterlappar (ramnummer osv) samt ändrande av ett fält i databasen...max 5 min...tror det gick på 6-800pix...det e bra timtaxa!:tummenupp
 
Kanon historia Robz!

Gör mig lite osäker på om hur jag ska få igenom min. Ska man våga låta undertailen sitta på... så även slip-onen... känns dyrt att chansa såvida man inte känner någon som jobbar på SBP. Vi kanske ska skrammla ihopa och muta någon? Maffia-verksamhet och köpta tjänster är ju alltid gemytligt!
 
Då får ja hoppas min går igenom..
Fast ja tror mina lampor är emärkta iof, kellermann blinksen är iaf.
Jaja, kan väl inte gå mer än åt pipan..
 
Icke e-märkta lampor i den... och blinkersen är inte heller godkända tror jag... trots att dom syns bättre än originalen....

Haha...jag besiktigade idag.
MITT slipon tittade han inte ens åt. Blinkersarna anmärkte han på att "dom leysår litta vitt...deu faor niog bytta lampår" :huvet
O allt han gjorde var för att understryka att "Han hade minsann keort hoj i 12 aår!"
Voine voine....sen vred han på styret fram o tebaga i säkert 5 min. Han ville hitta ngt fel som KUNDE 2:a mig. "De e litta trööögt!" (Jaja...)
Med en stiligt undanglid så sa jag: "Det måste vara guld o besiktiga hojar, menar..få testa lite olika?"
"Naää...det bleir såom att keora beil te sist" Inge kul alls då :rolleyes:
Men han visste var alla felen satt...för han hade kört hoj i 12år. :D

Hjullagerna kunde han inte kontrollera..."Du har jo inge centralstöd" Nä, tro fan att jag inte har det.
"Men jag kan lyfta upp den på sidostödet"
"Naää..det aär jo tungt!"
Anmärkning: Hjullager ej kontrollerat

Han anmärkte inte på vibrationerna i styret vid inbromsning......:D

...för han visste ju hur allt skulle vara...han hade ju kört hoj i 12 år!:yoparty
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top